آیدانیتو > جوانان و خانواده
مسائل خانوادگی جوانان

جوانان و خانواده

جوانان و خانواده

جوانی دوره ای بسیار مهم و تأثیرگذار است. جوان، دوران کودکی و نوجوانی را پشت سرگذاشته و وارد جامعه شده است. اصولاً آدم ها باید در این دوران به شناختی از هویت، علائق و رغبت هایشان رسیده باشند و بدانند که قرار است به کدام سو حرکت کنند و به چه هدفی برسند. به طور کلی می توان گفت که سال های جوانی، سال های تغییرات بسیارند و نقش مهمی در کیفیت آینده جوان دارند.

 

خانواده اولین نهادی است که یک جوان در آن پا می گذارد و بدون شک ویژگی های شخصیتی او تحت تأثیر روابط والد – فرزندی و خصوصیات پدر و مادرش هستند. به همین دلیل رابطه جوانان و خانواده از اهمیت زیادی برخوردار است. یک خانواده سالم می تواند بسیاری از دغدغه های جوان را کاهش بدهد و یک خانواده از هم گسیخته، متشنج و دارای روابط ناکارآمد می تواند جلوی زندگی سالم جوان و موفقیت هایش را بگیرد.

تفاوت نسل ها

تفاوت نسل ها کاملاً طبیعی است. والدین و فرزندان متعلق به دو نسل متفاوت هستند. در طول سال ها تغییرات زیادی در سبک های زندگی و باورها ایجاد می شوند. این تغییرات خودشان را به خوبی در جوانان و نگاهشان به مسائل مختلف نشان می دهند.

گاهی اوقات تفاوت نسل ها، جوانان و خانواده ها را دچارتعارض و کشمکش می کند. والدین به دیدگاه های جوانان احترامی نمی گذارند و جوانان هم شیوه زندگی پدر و مادرشان را قبول ندارند. بهترین روش برای حل این مشکل سازگاری، پذیرش و همکاری است.

والدین باید این واقعیت را بپذیرند که تفاوت میان نسل ها کاملاً طبیعی است. جوانان هم نباید به هیچ عنوان راه و روش زندگی خانواده شان را مسخره یا تحقیر کنند. اگر یک درک مشترک ایجاد شود و احترام جوان و والدین حفظ شود، پذیرش تفاوت نسل ها تسهیل می شود.

دخالت خانواده در انتخاب رشته تحصیلی

هر آدمی با توجه به ویژگی های ژنتیکی و تجربیاتش در زندگی علائقی دارد. دوران جوانی زمانی است که آدم ها معمولاً تصمیم گیری های مهم تحصیلی و شغلی را انجام می دهند و اگر اهل برنامه ریزی و  با پشتکار باشند، مسیر رسیدن به اهداف را آغاز می کنند.

یکی از مهم ترین انتخاب ها در اوایل دوران جوانی، انتخاب رشته تحصیلی در دانشگاه است. منطقاً این جوان است که باید تصمیم بگیرد چه رشته ای بخواند. چون او قرار است چند سال از عمر خود را به خواندن درس های آن رشته اختصاص بدهد و از آن رشته در بازار کار استفاده کند.

اما گاهی اوقات خانواده ها به دلایل مختلف جوانان را مجبور می کنند که در زمینه ای غیر از رشته تحصیلی مورد علاقه شان تحصیل کنند. ممکن است پدر یا مادری خودش موفق نشده باشد که به آرزویش یعنی وکیل شدن برسد و فرزند جوانش را مجبور کند که با وجود عدم علاقه به رشته ی حقوق، در این رشته تحصیل کند. گاهی اوقات هم والدین فقط به درآمدزایی یک رشته توجه می کنند و هیچ اهمیتی به استعدادها و تمایلات جوان نمی دهند.

البته مشورت کردن با خانواده و استفاده از راهنمایی های آن ها برای انتخاب رشته تحصیلی کاملاً مفید است. اما توصیه های خانواده نباید تبدیل به زورگویی شوند.

 

سخت گیری خانواده ها در مسئله ازدواج

یکی از مشکلات مهم جامعه ما در بحث مشاوره روانشناسی ، کاهش میزان ازدواج و بالا رفتن سن ازدواج است. این مشکل دلایلی دارد. یکی از علل درگیری جوانان و خانواده در مسئله ازدواج این است که گاهی خانواده ها با سخت گیری های بیش از حد و غیر منطقی مانع ازدواج جوانان می شوند.

به عنوان مثال ممکن است دختر و پسری همدیگر را دوست داشته و آماده ازدواج باشند. اما خانواده دختر به علت ثروتمند نبودن پسر یا مدرک تحصیلی او مانع این ازدواج بشوند. نقش خانواده در بهینه سازی سن ازدواج بسیار مهم و اساسی است و سنت ها و انتظارات غلط خانواده ها می توانند از ازدواج های بسیاری جلوگیری کنند.

نتیجه چنین کاری چیزی نیست جز ناامیدی جوانان و بروز مشکلات روانی‌ای مثل افسردگی و اضطراب در آن ها.

تشنج های خانوادگی

جوانان آسودگی و فراغ بال دوران کودکی و نوجوانی را پشت سر گذاشته اند و مسئولیت هایشان افزایش پیدا کرده است. آن ها برای افزایش عملکرد مثبت در جامعه نیازمند محیط آرامی در خانه و روابط صمیمانه ای در خانواده هستند.

اما محیط بعضی از خانواده ها به علت اختلافات زناشویی والدین و روابط غیر صمیمانه والدین و فرزندان، متشج، سرد و از هم گسیخته است. در چنین خانواده هایی جوانان نمی توانند امنیت روانی و عاطفی داشته باشند و حتی این خطر وجود دارد که برای کاهش اضطراب به سراغ رفتارهای پرخطری مثل مصرف الکل و مواد مخدر بروند.

مسائل خانوادگی را نباید دست کم گرفت. کیفیت روابط و مناسبات جوانان و خانواده هم بر شکل گیری شخصیت جوانان تأثیر دارد و هم بر نقش آن ها و عملکردشان در جامعه.

اگر به عنوان یک جوان یا والدین یک جوان، فضای خانواده را برای آرامش و پیشرفت جوان مناسب نمی بینید، می توانید برای آگاهی از روش های حل تعارضات خانوادگی با مشاورین آیدانیتو تماس بگیرید. و مشاوره تلفنی دریافت کنید.

در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی مشاوره خانواده چیست را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *