آیدانیتو > ثبت نام تکمیل ظرفیت دکتری
آزمون دکتری

ثبت نام تکمیل ظرفیت دکتری

ثبت‌نام تکمیل ظرفیت دکتری

همان‌طور که اطلاع دارید، دوره تکمیل ظرفیت برای تمامی مقاطع تحصیلات تکمیلی و حتی دکتری نیز وجود داشته و تمامی افراد حق شرکت در آن را دارند. در حقیقت، ماهیت اصلی تکمیل ظرفیت را می‌توان به جلوگیری از خالی ماندن صندلی‌های دانشگاه‌ها نسبت داد. ثبت‌نام تکمیل ظرفیت دکتری می‌تواند افراد بسیاری را از یک سال پشت کنکور ماندن رهایی بخشیده و آنها را به آرزویشان یعنی تحصیل در مقطع دکتری برساند.

باید بگوییم که ثبت‌نام تکمیل ظرفیت دکتری برای هر دو دانشگاه آزاد و سراسری اجرا می‌شود. از این رو در این مقاله، تمامی جزئیات و نکته‌های ضروری در رابطه با ثبت‌نام تکمیل ظرفیت دکتری در این دو دانشگاه را خدمتتان توضیح می‌دهیم.

زمان ثبت‌نام تکمیل ظرفیت دکتری سراسری

باید بگوییم که ثبت‌نام تکمیل ظرفیت دکتری به طور معمول پس از مشخص شدن تکلیف داوطلبان قبول شده در کنکور سراسری دکتری و انجام ثبت‌نام آن‌ها شروع می‌گردد. به طور تقریبی می‌توان گفت که دهه دوم مهر توسط سایت سازمان سنجش آموزش کشور برای انجام این کار تعیین شده است. همه شما عزیزان می‌توانید شانس قبولی خود را در این فرصت طلایی امتحان نمایید. قابل توجه شما دوستان که ثبت‌نام تکمیل ظرفیت دکتری تنها یک بار در سال فراخوان داشته و در صورتی که تصمیم به فراخوان مجدد گرفته شود، تنها بستگی به سیاست‌ها و اهداف علمی آموزش دانشگاه‌ها دارد.

ضوابط و شرایط تکمیل ظرفیت دکتری آزاد

شما داوطلبان گرامی فقط در یک صورت می‌توانید در تکمیل ظرفیت دکتری سراسری شرکت نمایید. این شرط مهم حضور در آزمون دکتری بوده که منجر به صدور کارنامه اولیه برای شما می‌شود. بنابراین، مشاهده می‌کنید که مجاز شدن یا نشدن شما تأثیری در ثبت‌نام تکمیل ظرفیت دکتری  نداشته و تنها همان حضور شما در سر جلسه کنکور اهمیت دارد.

زمان اعلام نتایج تکمیل ظرفیت دکتری سراسری

باید به اطلاع شما دوستان برسانیم که تاریخ دقیق اعلام نتایج تکمیل ظرفیت دکتری دانشگاه سراسری به‌طور دقیق مشخص نشده، اما به احتمال قوی در ماه آبان 97 باید در انتظار اعلام نتایج تکمیل ظرفیت دکتری سراسری بود. زیرا در سال گذشته یعنی سال 96، نتایج اولیه این مرحله در نیمه اول آبان و نتایج تکمیل ظرفیت در تاریخ پانزدهم همین ماه به اطلاع دوستان داوطلب رسید.

مصاحبه تکمیل ظرفیت دکتری دانشگاه سراسری

لازم به ذکر است که در صورت قبولی در مرحله تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری، برای انجام مصاحبه از شما دعوت به عمل آمده و پس از بررسی‌های انجام شده، نتایج نهایی از طریق سایت سازمان سنجش به اطلاع شما دوستان خواهند رسید.

دانشگاه‌های پذیرنده تکمیل ظرفیت دکتری سراسری

باید بگوییم که در سال 1396 تعدادی از دانشگاه‌های مشهور همچون دانشگاه سمنان، دانشگاه تهران، شهید بهشتی، حکیم سبزواری و دانشگاه اصفهان در طرح تکمیل ظرفیت دوره دکتری شرکت نموده و دانشجویانی را جذب نمودند. البته متقابلاً شاهد پذیرش دانشجو و ثبت‌نام افراد در مرحله تکمیل ظرفیت دکتری دانشگاه‌های غیر انتفاعی و پیام‌نور نیز در سال گذشته بوده ایم.

زمان و نحوه ثبت‌نام تکمیل ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد

پس از ارائه توضیحات لازم در مورد ثبت‌نام تکمیل ظرفیت دکتریدانشگاه سراسری نوبت به دانشگاه آزاد اسلامی می‌رسد. در مورد این دانشگاه نیز باید بگوییم که هنوز سایت دانشگاه آزاد زمان خاصی را برای ثبت‌نام تکمیل ظرفیت دکتری این دانشگاه تعیین نکرده است، ولی با در نظر گرفتن تاریخ اعلام شده در سال گذشته، اوایل بهمن ماه سال 97 باید گوش به زنگ بود.

راجع به نحوه ثبت‌نام تکمیل ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد نیز باید گفت که این امر با مراجعه به سایت رسمی دانشگاه آزاد اسلامی و سپس دسترسی به فرم انتخاب رشته دوره تکمیل ظرفیت دکتری این دانشگاه برایتان میسر خواهد شد. البته ابتدا باید کارت اعتباری به میزان 40 هزار تومان را خریداری کنید تا بتوانید انتخاب رشته را انجام دهید. بعد از این کار، به راحتی و البته با رعایت دقت تمام، فرصت وارد کردن 20 کد رشته مختلف به شما داده خواهد شد.

ضوابط شرکت در تکمیل ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد

دقت داشته باشید که شرکت و ثبت‌نام تمامی داوطلبان حضور یافته در آزمون دکتری و مصاحبه مربوط به آن، در تکمیل ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد کاملاً بلامانع است. در حقیقت، این موضوع را می‌توان در ردیف شروط اصلی ثبت‌نام تکمیل ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد دانست. در مورد دانشگاه آزاد می‌توان گفت که با قبولی در دوره دکتری دانشگاه آزاد و در کنار آن پذیرفته شدن در تکمیل ظرفیت، قبولی اولیه لغو خواهد شد.

زمان اعلام نتایج تکمیل ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد

خدمت شما عرض کنیم که نتایج مرحله تکمیل ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد در سال‌های گذشته در ماه بهمن انتشار یافت. اما تاریخ مشخصی برای سال 97 هنوز تعیین نشده و همچنان باید صبر کرد.

در این مقاله، موضوع ثبت نام تکمیل ظرفیت دکتری را مطرح کردیم. در صورت تمایل، نگاهی به مطلب تکمیل ظرفیت دکتری نیز خالی از لطف نیست.

مشاورین متخصص آیدانیتو در کوتاه ترین زمان ممکن، جامع ترین اطلاعات را در اختیار شما قرار می دهند . اگر سوالی در زمینه ثبت نام در تکمیل ظرفیت مقطع دکتری دارید ، با مشاورین حرفه ای آیدانیتو تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *