آیدانیتو > تکمیل ظرفیت دکتری
انتخاب رشته دکتری

تکمیل ظرفیت دکتری

تکمیل ظرفیت دکتری 

در این مقاله به موضوع تکمیل ظرفیت دکتری خواهیم پرداخت. مقطع دکتری بالاترین سطح علمی کشور محسوب می شود و داوطلبانی که در مقطع دکتری مورد پذیرش دانشگاه ها قرار می گیرند، از سطح علمی قابل قبولی برخوردار هستند. اما همان طور که مطلع هستید، تمامی داوطلبان در انتخاب رشته و مصاحبه مورد تأیید واقع نمی شوند. از این جهت می توان گفت تکمیل ظرفیت دکتری فرصتی مجدد برای داوطلبان دکتری 97 خواهد بود. تکمیل ظرفیت دکتری 97 به این صورت می باشد که دانشگاه هایی که ظرفیت رشته های مشخص شده آنها تکمیل نشده است و فضای خالی برای پذیرش دانشجو دارند، در رشته های دارای ظرفیت خود دانشجو می پذیرند. همان طور که مطلع هستید، دفترچه تکمیل ظرفیت دکتری ، در حال حاضر منتشر نشده است، بنابراین با توجه به سال 96 این موضوع را مورد بررسی قرار خواهیم داد. مشاوره تحصیلی تلفنی کنکور کاردانی به کارشناسی را هم بخوانید.

زمان تکمیل ظرفیت رشته دکتری 

بهتر است تا در این زمینه اطلاعت خود را به طور کامل بالا ببرید. همان طور که مطلع هستید، ظرفیت دانشگاه های آزاد در مقطع دکتری در سال 97 کاهش یافته است و طبق بررسی تکمیل ظرفیت سالهای گذشته، به این مسئله که احتمال جذب دانشجو در دانشگاه آزاد تنها در یک نوبت خواهیم داشت بالا می باشد. در سال های قبل از 96 دانشگاه های آزاد در دو نوبت مهر و آبان اقدام به تکیمل ظرفیت دکتری می کردند که این آمار در سال 96 تنها به یک نوبت رسید. زمان تکمیل ظرفیت دکتری 97 و زمان انتخاب رشته تکمیل ظرفیت دکرتی بعد از مشخص شدن نتایج انتخاب رشته اولیه مشخص خواهد شد. در حال حاضر زمان تکمیل ظرفیت دکتری 97 مشخص نمی باشد. بلافاصله بعد از مشخص شدن زمان انتخاب رشته تکمیل ظرفیت دکتری ، این مقاله به روز رسانی خواهد شد و می توانید زمان تکمیل ظرفیت دکتری 97 را مشاهده کنید.

نحوه انتخاب رشته برای تکمیل ظرفیت دکتری 

داوطلبان در تاریخ گفته شده برای انتخاب رشته تکمیل ظرفیت دکتری اقدام خواهند کرد و داوطلبانی که در آزمون دکتری سراسری 97 شرکت کرده اند با داشتن اطلاعات ثبت نام خود وارد سایت سازمان سنجش می شوند و در گروه آزمایشی که در آن شرکت کرده بودند، رشته های نام برده در مرحله تکمیل ظرفیت را انتخاب می کنند. انتخاب رشته تکمیل ظرفیت به صورت رایگان برای داوطلبان عزیز انجام خواهد شد و مشاهده ی رشته های موجود در تکمیل ظرفیت به دفترچه انتخاب رشته تکمیل ظرفیت دکتری مراجعه کنید. داوطلبان در این مرحله مجاز به وارد کردن 15 کد رشته محل می باشند. مشاوره تحصیلی تلفنی کنکور کارشناسی ارشد را هم مطالعه کنید.

شرط شرکت در تکمیل ظرفیت دکتری 

  • اولین شرط برای شرکت در تکمیل ظرفیت دکتری 97، ثبت نام در آزمون دکتری 97 می باشد.
  • داوطلبان باید نمره کل مثبت در کارنامه خود داشته باشند.
  • تاریخ اخذ مدرک کارشناسی ارشد داوطلبان مطابق با اعلام سازمان سنجش می باشد.
  • شرکت در آزمون دکتری دومین شرط در تکمیل ظرفیت دکتری 97 می باشد.

داوطلبانی که از مصاحبه جا مانده اند و یا به هر نحوی از پذیرش در دانشگاه دکتری جا مانده اند، به شرطی که از شرایط لازم جهت انتخاب رشته تکمیل ظرفیت برخوردار باشند، می توانند در تکمیل ظرفیت دکتری 97 شرکت کنند.

دانشگاه هایی که هنگام تکمیل ظرفیت دکتری دانشجو می پذیرند

شاید برایتان سوال باشد که چه دانشگاه هایی اقدام به این کار می کنند. تمامی دانشگاه هایی که ظرفیت در نظر گرفته شده آنها خالی بماند در مرحله تکمیل ظرفیت دانشجو می پذیرند، دانشگاه های سراسری، غیر انتفاعی، آزاد و … همگی در تکمیل ظرفیت شرکت خواهند داشت. در سال 96 نام دانشگاه های بنام در دفترچه تکمیل ظرفیت مشاهده می شود: دانشگاه هایی نظیر:

  • دانشگاه علم و صنعت در رشته برق
  • دانشگاه صنعتی مالک اشتر در رشته برق
  • دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رشته برق
  • دانشگاه شهید چمران اهواز در رشته برق

در سایر رشته ها نیز دانشگاه هایی همچون دانشگاه خوارزمی، بوعلی سینا همدان – صنعتی سهند – تبریز و …. دانشجو پذیرفتند.

مشاوره تحصیلی تلفنی آزمون دکتری سراسری و آزاد را هم مطالعه کنید.

اولویت بندی در انتخاب رشته برای تکمیل ظرفیت

همان طور که گفته شد، دانشگاه های سراسری و آزاد و پیام نور و … در مرحله تکمیل ظرفیت، وجود خواهند داشت و با توجه به اینکه تکمیل ظرفیت دکتری ، آخرین فرصت برای داوطلبان عزیز می باشد، باید با نهایت دقت در انتخاب های خود، 15 اولویت خود را وارد کنند. برای اولویت بندی انتخاب رشته تکمیل ظرفیت نکات زیر را در نظر بگیرید:

  1. علاقمندی به رشته
  2. توجه به سطح کیفی و علمی دانشگاه
  3. توجه به تراز کسب شده
  4. در نظر گرفتن شهریه و هزینه دانشگاه های شهریه پرداز
  5. مسیر و شهر دانشگاه
  6. ظرفیت دانشگاه ها که در دفترچه انتخاب رشته دکتری قابل مشاهده است.

به داوطلبان دکتری یشنهاد میکنیم مقاله مصاحبه دکتری 97 را نیز مطالعه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *