آیدانیتو > تفاهم در زندگی مشترک
زندگی مشترک

تفاهم در زندگی مشترک






 


تفاهم در زندگی مشترک

وقتی دو نفر تصمیم می گیرند با هم ازدواج کنند یعنی تصمیم گرفته اند که در مسیری طولانی با هم همراه شوند و سال ها شریک زندگی همدیگر باقی بمانند. طبیعی است که چنین تصمیمی نیازمند ملزوماتی باشد. تجربه و نتایج پژوهش های مختلف روانشناختی نشان می دهد که همسران برای یک زندگی مشترک پایدار باید اشتراکاتی داشته باشند و یک زندگی خالی از نکات مشترک معمولاً نتیجه خوبی ندارد.

در واقع بهتر است که زوجین از نظر اعتقادی، سبک زندگی، اهداف، علائق و سرگرمی ها و… شبیه به هم باشند تا از هم زیستی با همدیگر لذت ببرند. زندگی بدون تفاهم معمولاً دچار فرسایش می شود. در این مقاله تلاش کرده ایم که به موضوع تفاهم در زندگی مشترک بپردازیم.

تفاهم چیست

از آنجایی که همه ما کم و بیش در مورد تفاهم و نقش تفاهم در زندگی مشترک شنیده ایم، بهتر است که قبل از پرداختن به این موضوع مهم، معنای تفاهم را درک کنیم و بدانیم که تفاهم چیست . تفاهم در زبان عربی از باب تفاعل و به معنای درک دو طرفه از زبان همدیگر است.

افراد باید حرف همدیگر را بفهمند و خودشان را به جهان بینی همدیگر نزدیک ببینند تا بتوانند با هم زندگی کنند. تفاهم همین درک کردن همدیگر است و به واسطه ویژگی های مشترک ایجاد می شود. البته این موضوع به این معنا نیست که دو نفر برای تفاهم داشتن با همدیگر باید کاملاً شبیه به هم باشند.

چنین چیزی عملاً امکان پذیر نیست. هر انسانی منحصر به فرد است و خصوصیات ویژه خودش را دارد. آنچه اهمیت دارد، شباهت های کلی در موضوعات مهم مثل اعتقادات مذهبی، طبقه اجتماعی، تحصیلات، جهان بینی، علائق و سرگرمی ها و سبک زندگی است.

تفاهم ازدواج

شاید یکی از مهم ترین سؤال های کسانی که قصد ازدواج دارند و به مسئله تفاهم فکر می کنند، این باشد که چطور باید قبل از ازدواج تشخیص بدهند که با همسر آینده شان تفاهم دارند یا نه و شاخص های تفاهم در زندگی مشترک شامل چه عواملی است؟

در اینجا به عواملی می پردازیم که در بررسی تفاهم ازدواج اهمیت زیادی دارند:

عقاید مذهبی

حتماً قبل از ازدواج بررسی کنید که همسرتان از نظر عقاید مذهبی در چه جایگاهی قرار  دارد و میزان باورهایش به آموزه های دینی در چه حدی است. آدم های مذهبی نمی توانند در کنار آدم های غیر مذهبی یا کسانی که تعهد چندانی به قید و بندهای مذهبی ندارند، به آرامش برسند.

سطح تحصیلات

سطح تحصیلات نشان دهنده والابودن شخصیت کسی نیست و نمی توان انسان ها را بر اساس مدرک تحصیلی شان ارزش گذاری کرد. اما معمولاً جهان بینی کسانی که ادامه تحصیل برایشان اهمیت دارد با جهان بینی کسانی که به درس خواندن و ادامه تحصیل اهمیت نمی دهند، متفاوت است.

بهتر است همسران در این زمینه تفاهم داشته باشند.

علائق و سرگرمی ها

همسرانی که علائق و سرگرمی های مشابه دارند، از زندگی در کنار همدیگر بیشتر لذت می برند و در اوقات فراغت و ایام تعطیل می توانند در کنار همدیگر تفریح کنند. کسی که به طبیعت و کوهنوردی علاقه دارد، نمی تواند با کسی که علاقه مند به تماشای فیلم، کتاب خواندن و بازدید از گالری های هنری است به تفاهم برسد.

در نتیجه احتمالاً اگر این دو نفر ازدواج کنند، به صورت جداگانه به علائق شان می پردازند و این برای یک زندگی مشترک وضعیت خوشایندی نیست.

تناسب فرهنگی

یکی از مهم ترین معیارها برای تشخیص تفاهم در زندگی مشترک این است که همسران از نظر فرهنگی با همدیگر تفاهم داشته باشند. یعنی طبقه اجتماعی، فرهنگ خانوادگی و سبک زندگی شان تفاوت های فاحشی نداشته باشند.

هر خانواده ای اصول و ارزش هایی دارد و سبک های فرزند پروری متناسب با این اصول انتخاب می شوند. در نتیجه وقتی فرهنگ دو خانواده از همدیگر خیلی دور باشد، همسران هم آدم های بسیار متفاوتی می شوند و تفاهم در زندگی مشترک کاهش پیدا می کند.

در ادامه مطالعه مقاله «معیارهای انتخاب همسر» را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مهم ترین عوامل افزایش دهنده تفاهم در زندگی مشترک ، می توانید با مشاوران حرفه ای و با تجربه آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *