آیدانیتو > ترس از شکست و تأثیر آن بر عملکرد ما در زندگی
ترس

ترس از شکست و تأثیر آن بر عملکرد ما در زندگی






 

ترس از شکست

فوبیاها ترس هایی غیرعقلانی هستند که با چیزها و یا موقعیت های خاصی در ارتباط اند. اگر ترس از شکست داشته باشید، در واقع یک ترس غیر منطقی و اغراق آمیز از موفق نشدن دارید. این ترس می تواند بخشی از یک اختلال خلقی، اختلال اضطرابی یا اختلال خوردن باشد. همچنین ممکن است به علت کمال گرا بودن، ترس از شکست را تجربه کنید.

نشانه های ترس از شکست

همه افراد این ترس را به یک شکل تجربه نمی کنند. شدت این ترس از متوسط تا شدید متغیر است. ترس از شکست می تواند آن قدر شدید باشد که کاملاً فلج تان کند و عملکردتان را در خانه، مدرسه یا محل کار مختل کند. حتی ممکن است فرصت های مهمی را در زندگی شخصی و حرفه ای، به واسطه این ترس از دست بدهید.

نشانه هایی که ممکن است در نتیجه ترس از عدم موفقیت تجربه کنید، می توانند جسمی و روانی باشند و معمولاً وقتی به موقعیت خاصی فکر می کنید یا با آن مواجه می شوید در شما ایجاد شوند. گاهی اوقات هم هیچ ایده ای ندارید که ترس از شکست از کجا آمده است.

نشانه های جسمی ترس از شکست

  • سخت نفس کشیدن
  • ضربان قلب بالا و غیر طبیعی
  • احساس درد در قفسه سینه
  • لرزیدن
  • سرگیجه
  • سرد و گرم شدن
  • عرق کردن

نشانه های روانی ترس از شکست

  • احساس شدید ترس و اضطراب
  • نیاز شدید به فرار از موقعیت های ترسناک
  • فکر کردن به مرگ یا بیهوش شدن از ترس

یکی از نشانه های شایع ترس از شکست ، ناتوانی در شروع کارها است. در واقع گاهی فرد آنقدر از شکست می ترسد که به هیچ عنوان فعالیتی را آغاز نمی کند. به عنوان مثال ممکن است شما به عنوان یک انسان مبتلا به ترس از شکست ، پروژه دانشگاهی تان را هرگز آغاز نکنید و معتقد باشید که شکست در نتیجه شروع به کار نکردن بهتر از شکست بعد از تلاش بسیار است.

 

علت ترس از شکست

درک علت اصلی ترس از عدم موفقیت کار آسانی نیست. عوامل متنوع بسیاری منجر به فوبیاها می شوند. به طور کلی، ممکن است به این دلایل، دچار ترس از شکست شوید:

  • تجربه شکست در گذشته، مخصوصاً زمانی که شکست منجر به اتفاق ناگواری مثل از دست دادن شغل شده
  • کمال گرایی
  • یادگیری ترس از شکست از طریق تجربه موقعیت های مختلف

گاهی اوقات هم مشاهده شکست دیگری در شما فوبیا ایجاد می کند. به این شرایط یادگیری مشاهده ای می گویند. به عنوان مثال اگر در کنار والدینی رشد کنید که از شکست می ترسند، ممکن است مبتلا به ترس از شکست شوید. بعضی افراد هم از نظر ژنتیکی استعداد بیشتری برای ترسیدن دارند.

درمان ترس از شکست

درمان ترس از شکست از فردی به فردی دیگر متفاوت است. به طور کلی، هدف اصلی درمان ارتقای سلامت و کیفیت زندگی است. درمان ترس از شکست می تواند با یکی یا ترکیبی از روش های زیر اتفاق بی افتد.

روان درمانی

جلسات روان درمانی می توانند در درمان ترس از شکست بسیار مفید باشند. یک دکتر روانشناس یا مشاور با توجه به علت ترس از شکست و ویژگی های شخصیتی فرد مبتلا، نوع درمان روانشناختی را انتخاب می کند.

دارو درمانی

جلسات روان درمانی بسیار کارآمد هستند اما داروهایی هم وجود دارند که می توانند مفید باشند. این داروها معمولاً به عنوان یک راه حل کوتاه مدت مورد استفاده قرار می گیرند. مثلاً وقتی کسی ترس از شکست دارد، ممکن است قبل از یک سخنرانی عمومی مهم، دارو مصرف کند. دارویی که کاهش دهنده اضطراب باشد.

تغییراتی در سبک زندگی

بعضی تغییرات در سبک زندگی تأثیر ویژه ای در کاهش استرس و ترس از شکست دارند. تکنیک های آرام سازی، نفس های عمیق و یوگا از جمله فعالیت هایی هستند که می توانند در درمان ترس از شکست کارآمد باشند. ورزش منظم و روزانه هم یک روش مناسب برای مدیریت اضطراب در طولانی مدت است.

در ادامه مطالعه مقاله مهم ترین ترس های زندگی را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در مورد روش های غلبه بر ترس از شکست می توانید با مشاوران خانواده آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *