آیدانیتو > غلبه بر ترس از رانندگی
ترس

غلبه بر ترس از رانندگی






 

ترس از رانندگی

درک اینکه چطور تجربه یک تصادف جدی منجر به ترس از رانندگی می شود، کار سختی نیست اما دلیل ترس از رانندگی در همه افراد تصادف نیست. موقعیت های خاصی مثل رانندگی در طوفان یا آزاد راه موجب این ترس در بعضی افراد می شود و صرف نشستن پشت فرمان هم بعضی را شدیداً می ترساند.

دلایل ترس از رانندگی

ترس از رانندگی می تواند دلایل زیادی داشته باشد. دلایلی مثل:

تجربیات منفی گذشته

تصادف های شدید، شایع ترین دلیل ترس از رانندگی هستند. رانندگی کردن در طوفان، گم شدن موقع رانندگی یا تجربه یک ترس شدید موقع رانندگی هم آثار روانی منفی ای بر رانندگان می گذارند.

ممکن است فردی که چنین تجربیاتی را پشت سر گذاشته مدام به آن ها فکر کند و بترسد که تکرار شوند. این افکار و ترس های تکراری موجب می شوند که او از رانندگی فرار کند.

رانندگی خارج از منطقه امن

رانندگی کردن در مسیرها و محله های آشنا برای بعضی راننده ها مشکل نیست اما مسیرها یا مکان های جدید، دور یا نزدیک، آن ها را می ترساند و مضطرب می کند. ممکن است چنین فردی مدام از خودش بپرسد: «اگر گم شوم چه؟»، «اگر بنزینم تمام شود چه؟» و «اگر نتوانم جای پارک پیدا کنم باید چه کنم؟»

فقط ترس از یک اتفاق بد این افراد را آزار نمی دهد. بلکه ترس از یک اتفاق بد، در یک مکان ناآشنا و دور از خانه، شدیداً آن ها را مضطرب می کند.

آگورافوبیا

آگورافوبیا یک اختلال روانی و زیر مجموعه اختلالات اضطرابی است که منجر به ترس از حضور در مکان های باز و شلوغ، وسایل حمل و نقل عمومی، پل ها، تونل ها، و… می شود. بعضی افراد مبتلا به ترس از رانندگی،  می ترسند که موقع رانندگی دچار حملات ترس و هراس شوند.

اضطراب اجرایی

رانندگی یک مسئولیت جدی است. راننده، نه تنها نیاز دارد که امنیت خودش را مدیریت کند، بلکه باید مسئولیت امنیت دیگران را هم در جاده به عهده بگیرد. کسانی که در حضور دیگران مضطرب می شوند یا ترس های دیگری را موقع کارهای اجرایی تجربه می کنند، ممکن است به توانایی های خودشان در رانندگی اعتماد نداشته باشند و از رانندگی بترسند.

ترس از مراجع قدرت

یک ترس متعادل از مراجع قدرت عادی است اما بعضی آدم ها از هر نوع تعاملی با این افراد می ترسند. چنین کسانی اغلب از رانندگی در حضور ماشین های پلیس، آتش نشانی یا آمبولانس ها می ترسند.

درمان ترس از رانندگی

بهترین روش درمان ترس از رانندگی مراجعه به یک روانشناس یا روانپزشک است تا فرد مطمئن شود که دلیل این ترس یک اختلال روانی است که باید در درجه اول آن را درمان کرد یا نه. اگر یک فوبیا موجب ترس از رانندگی شده باشد، بدون درمان آن نمی توان کاری کرد.

یک ترس نه چندان شدید را می توان با جلسات روان درمانی فردی، کلاس های آموزشی- روانشناختی یا کمک گرفتن از یک معلم رانندگی در کنار استفاده از خدمات روانشناسی و مشاوره ای درمان و به اعتماد به نفس در رانندگی دست پیدا کرد.

در ادامه مطالعه مقاله استرس سخنرانی را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه روش های درمان ترس از رانندگی ، می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *