آیدانیتو > تاثیر تغذیه بر سلامت روان
رشد و توسعه ی فردی

تاثیر تغذیه بر سلامت روان

 

تاثیر تغذیه بر سلامت روان

تقریباً دو سوم افرادی که از مشکلات روانی شکایت نمی کنند، هر روز میوه های تازه یا آب میوه می خورند. این موضوع در مورد سبزیجات وسالاد هم صدق می کند.

کسانی که با مشکلات روانی دست و پنجه نرم می کنند، غذاهای سالم (میوه تازه و سبزیجات، خوراکی های طبیعی و باکیفیت) کمتری می خورند و بیشتر به غذاهای ناسالم (چیپس و پفک، شکلات، غذاهای آماده و فست فود) تمایل دارند. به همین دلیل نمی توان تاثیر تغذیه بر سلامت روان را کتمان کرد.

یک خلق با ثبات و احساس خوب می تواند با یک رژیم غذایی حاوی مقداری کافی از کربوهیدرات های پیچیده، چربی های مورد نیاز، آمینو اسیدها، ویتامین ها و مواد معدنی و آب تضمین شود.

البته نمی توان ادعا کرد که اختلال های روانی با تغذیه مناسب قابل درمان هستند. اما یک رژیم غذایی سالم در کنار روش های درمانی مناسب می تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

تاثیر تغذیه بر سلامت روان چطور اتفاق می افتد؟

در کشورهای توسعه یافته ای مثل انگلستان، مردم تنوع غذایی خیلی بیشتری دارند. اما این به آن معنا نیست که آن ها تغذیه مناسبی دارند. در واقع بسیاری از آدم ها به اندازه کافی غذاهایی نمی خورند که برای سلامت مغزشان مفیدند و غذاهایشان بیشتر شامل غذاهای فراوری شده و حاوی افزودنی های مصنوعی و شکر هستند.

تاثیر تغذیه بر سلامت روان مدت ها است که توسط پژوهشگران شناخته شده است. اما روانشناسان و روانپزشکان به تازگی از تأثیر تغذیه بر سلامت روان آگاه شده اند.

بسیاری از وضعیت های روانی توسط التهاباتی در مغز ایجاد می شوند که نتیجه مرگ سلول های مغزی ما هستند. این واکنش های التهابی در روده آغاز می شوند و با کمبود مواد مغذی ای مثل منیزیم، اسیدهای چرب اٌمگا 3، پروبیوتیک ها، ویتامین ها و مواد معدنی مرتبط هستند.

پژوهش های اخیر نشان داده اند که مکمل های غذایی مثل زینک، منیزیم، اٌمگا 3 و ویتامین های B و D3 می توانند خلق انسان را ارتقا بدهند، اضطراب و افسردگی را تسکین دهند و احتمال ابتلا به بیاری هایی مثل آلزایمر را کاهش بدهند.

منیزیم یکی از مهم ترین مواد معدنی برای سلامت بینایی است و آدم های زیادی با کمبود آن مواجه هستند. نتایج پژوهشی نشان می دهد که مصرف روزانه منیزیم منجر به بهبود قابل توجه افسردگی و اضطراب می شود و اگر مصرف آن متوقف شود، بهبود هم متوقف می شود.

اسیدهای چرب اٌمگا3 مواد مغذی دیگری هستند که برای رشد و عملکرد مثبت سیستم عصبی ضروری اند و کمبودشان می تواند باعث ناراحتی و تضعیف درک و شناخت شود.

روانپزشکان و متخصصان تغذیه، در مورد نقش پروبیوتیک ها (باکتری ها و مخمرهایی که برای سیستم گوارش بسیار مهم و مفید هستند) در ارتقای سلامت روانی پژوهش های زیادی انجام داده اند. آن ها به این نتیجه رسیده اند که مصرف مواد غذایی حاوی پروبیوتیک ها موجب کاهش قابل توجه نشانه های افسردگی و اضطراب می شود.

ویتامین B کمپلکس و زینک هم مکمل های غذایی دیگری هستند که همین تأثیر را بر افسردگی و اضطراب دارند.

چه غذایی بخوریم؟

بهتر است غذایی بخوریم که شکر کمتر و غلات، مغزها، دانه ها، میوه ها و سبزیجات بیشتری داشته باشند. غذاهای شکردار سریعاً در خون جذب می شوند. این اتفاق ممکن است موجب افزایش انرژی ناگهانی شود و خیلی زود به علت افزایش تولید انسولین این انرژی افت کند و حس خستگی به جا بگذارد.

غلات، دانه ها، میوه ها و سبزیجات خواص بسیار بیشتری دارند و شکر آن ها به آهستگی جذب می شود. این غذاها مواد مغذی زیادی دارند و حاوی ویتامین B1 (ویتامینی که در کنترل خلق و حالت روانی نقش ایفا می کند) و اسیدفولیک و زینک (مکمل های حاوی این مواد مغذی نقش خودشان را در ارتقای خلق آدم هایی افسرده ثبت کرده اند) هستند.

مصرف غذا

تکنیک های تولید غذا در طول زمان تغییر کرده اند و با تغییرات سبک زندگی ها غذاهای فراوری شده افزایش یافته اند. این به این معنا است که ما غذاهای تازه، حاوی مواد مغذی و محلی کمتری می خوریم. در عین حال مصرف چربی، شکر، الکل و مواد افزودنی افزایش زیادی داشته اند.

تخمین ها نشان می دهند که به طور متوسط، هر فرد در انگلستان و دیگر کشورهای صنعتی، هر ساله، بیشتر از 4 کیلوگرم مواد افزودنی مصرف می کند.

اگر افزایش آگاهی انسان ها درباره تاثیر تغذیه بر سلامت روان با کمک نهادهای دولتی و اجتماعی همراه شود، نه تنها جسم سالم تری خواهیم داشت بلکه آرامش روانی بیشتری کسب خواهیم کرد.

در ادامه مطالعه مقاله «تأثیر ورزش بر مشکلات روانی» را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای کسب اطلاعات درباره یک رژیم غذایی سالم و تضمین کننده سلامت جسمی و روانی با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *