آیدانیتو > برنامه درسی دکتری
دکتری

برنامه درسی دکتری





برنامه درسی دکتری

مقطع دکتری مقطعی است که تنها علاقه مندان علم راهی آن می شوند. ورود به مقطع دکتری به راحتی امکان پذیر نیست بلکه نیاز به قبولی در آزمون کتبی و همچنین قبولی در مرحله مصاحبه دارد. بنابراین برای قبولی در آزمون دکتری باید با برنامه درسی دکتری همراه باشید تا موفق به قبولی شوید.

آزمون کتبی دکتری شامل مواد امتحانی از دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد است. این خود باعث می شود تا حجم مطالب برای مطالعه افزایش یابد. از این رو داوطلبان کنکور دکتری باید از روش مطالعه برای کنکور دکتری استفاده کنند تا بهترین نتیجه را کسب کنند و مطالب را کامل و دقیق یاد بگیرند و به خاطر بسپارند.

به طور کلی می توان گفت برنامه ریزی برای دکتری شامل دو مرحله برنامه ریزی درسی دکتری و برنامه ریزی مصاحبه دکتری می شود. در این مقاله برنامه درسی دکتری را مورد بررسی قرار می دهیم.

برنامه ریزی درسی برای کنکور دکتری

در برنامه ریزی درسی برای کنکور دکتری علاوه بر منابع و عناوین امتحانی باید موارد دیگری را نیز در نظر بگیریم. مواردی که باید به آن ها توجه کنیم عبارتند از: زمان، روش مطالعه، روحیه و انتخاب منابع مناسب.

مدیریت زمان در برنامه ریزی دکتری

بیشتر داوطلبان آزمون دکتری، شاغل هستند. بنابراین زمان محدودی را برای مطالعه در اختیار دارند. داوطلبان شاغل آزمون دکتری در اولین قدم برای برنامه ریزی درسی دکتری لازم است زمان خود را مدیریت کنند. به این منظور روزها و ساعات کاری خود را بررسی کنید. زمانی را برای استراحت و تجدید نیرو در نظر بگیرید سپس زمانی را که می توانید در طول روز به مطالعه اختصاص دهید را محاسبه کنید. در نظر گرفتن سه تا چهار ساعت زمان برای مطالعه در برنامه ریزی درسی دکتری مناسب است. اما شما می توانید با در نظر گرفتن زمان های بی هدف خود این زمان را افزایش دهید و با آمادگی بیشتری در کنکور حاضر شوید.

در نظر گرفتن زمان استراحت

بی تردید هدف تنها بالا بردن زمان مطالعه نیست، بلکه لازم است تا کیفیت مطالعه را بالا ببریم. به این منظور خستگی و طولانی مدت به مطالعه نپردازید. بلکه وقتی احساس خستگی کردید چند دقیقه ای را به استراحت اختصاص دهید. به عنوان مثال به ازای هر یک ساعت مطالعه ده دقیقه استراحت کنید.

هدف و اعتماد به نفس

در برنامه ریزی دکتری به اهداف خود نیز توجه کنید. دارا بودن هدف برای مطالعه بسیار مهم است زیرا به شما کمک می کند تا از نیروی بیشتری برای مطالعه استفاده کنید. هدف باعث می شود شما در طول مسیر خسته و ناامید نشوید و روحیه خود را حفظ کنید. داشتن اعتماد به نفس نیز برای قبولی در دکتری بسیار مهم است زیرا اعتماد به نفس شما کمک می کند تا مطالب را سریع تر یاد بگیرید و همچنین با اطمینان در روز جلسه حاضر شوید.

جدول زمانی برای مطالعه

بعد از در نظر گرفتن موارد فوق به برنامه درسی دکتری بپردازید به این منظور یک جدول زمانی تهیه کنید. بهتر جدول زمانی شما برای یک هفته باشد. سعی کنید منطقی برنامه ریزی کنید. مطالبی را که می خواهید در یک هفته مطالعه کنید را در جدول وارد کنید. تلاش کنید همراه با برنامه پیش روید.
منابع مورد مطالعه شما نیز اهمیت بالایی دارد، توصیه میکنیم مقاله منابع آزمون دکتری را مطالعه کنید.

برای تهیه برنامه درسی دکتری می توانید از مشاوران تحصیلی آیدانیتو راهنمایی بخواهید تا با معرفی بهترین منابع دکتری و برنامه زمانی مناسب بهترین نتیجه را کسب کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *