آیدانیتو > انتخاب رشته دکتری مهندسی معدن 98
انتخاب رشته دکتری, انتخاب رشته دکتری مهندسی معدن-استخراج, انتخاب رشته دکتری مهندسی معدن-اکتشاف, انتخاب رشته دکتری مهندسی معدن-فرآوری مواد معدنی, انتخاب رشته دکتری مهندسی معدن-مکانیک سنگ, مهندسی معدن

انتخاب رشته دکتری مهندسی معدن 98






انتخاب رشته دکتری مهندسی معدن 98

همیشه در بحث انتخاب رشته استرس خاصی وارد بدنتان میشود. با توجه به بازار کار نامساعد و پرخروش مهندسی معدن ، دانشجویان این رشته در انتخاب گام بعدی دچار سردرگمی فراوانی میشوند.

درباره مهندسی معدن کمی بیشتر بدانیم!

رشته مهندسی معدن با چهار گرایش در کشور ما معروف است. این چهار گرایش عبارتند از:اکتشاف ، استخراج ، فراوری مواد معدنی و مکانیک سنگ. وقت خود را با جمع آوری و خرید منابع و انبوه کردن کوهی از کتب بلااستفاده که هیچ سودی برایتان ندارد و فقط به سردرگمی شما می افزاید تلف نکنید. همیشه ملاک کتاب های اصلی و مرجع هستند زیرا وقتی پای امتحان و آزمون در میان باشد ، شما یک حمله تمام عیار را تدارک دیده اید. از طرفی کتاب های مرجع به دلیل داشتن حجم زیاد جهت آموزش مفهومی و انبوهی در تعداد صفحات خود گزینه مناسبی برای جمع بندی نزدیک امتحان نیستند. با اشاره به اینکه قرار شد از مطالب مرجع استفاده کنید ، پس حتما بر روی موضوع حل تست ها و آزمون های سال های قبل دقت کرده و در مواقع لزوم به جمع بندی سرعت ببخشید که این روش بهترین راه و کامل ترین راه جهت پاسخگیری در این امر میباشد.

اصل مطلب ، نقطه سر خط؛

ابتدای کار مهندس مکانیک سنگ بشوید و بس!

رشته مهندسی مکانیک سنگ در اصل نیروهای درونی و بیرونی و کلیه عوامل که بر روی قطعات سنگی اعمال میشود را با توجه به میزان فشار وارده و سایر عوامل مورد بررسی و پردازش خود قرار می دهد. به طور کلی این پردازش ها عبارتند از استحکامات سنگ ها باتوجه به نوع عملیات حفاری و اکتشاف، نوع عملیات انفجاری در مکانهای وسیع ،ساختن سازه ها و یا حتی مقاومت گودال های انرژی زای طبیعی از نظر گنجایش برداشت. جالب است بدانید معمولا در رشته هایی مانند عمران که به ساخت و ساز معروف هستند، برای ساختن سازه هایی مثل سد ، پل ، و یا حتی آزاد راه ها و راه آهن های عظیم پای یک مهندس معدن مخصوصا گرایش مکانیک سنگ را به میان می کشند. امروزه با رشد روز افزون نیروگاه ها و پسماند های اتمی که بسیار خطرناک هستند، علم مهندسی مکانیک سنگ با عایق سازی مکان ها در دل زمین، که لازمه ان تیمی کارکشته است، انسان را از بسیاری از خطرها نجات می دهد.
اگر پرسشی در رابطه با انتخاب رشته دکتری رشته مهندسی معدن برایتان مطرح شده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.

مهندسی فرآوری مواد معدنی ، کسب درآمد از بی ارزش ها!

استخراج مواد معدنی و حفاری هایی که در جهت یافتن سنگ ها و کانی های با ارزش انجام میشود مستلزم هزینه های بالایی است. از همین رو باید مواد کم ارزش و در اصل باطله ، با ترفندی غنی تر شود و خلوص آن مورد برسی قرار گیرد.همچنین نمونه برداری قبل از حفاری از اهمت بالایی برخردار است. همانطور که اشاره کردیم به علت هزینه های بالای استخراج ، نمونه برداری یکی از پارامتر های اصلی در زمینه استخراج و اکتشاف میباشد. انتظار میرود مهندسین مواد معدنی در مورد سختی ، شفافیت ، رنگ ، سطوح رَخ (کلیواژ) ، خواص رادیواکتیویته ، خواص مغناطیس و خواص گرانشی (ثقلی) اطلاعات لازم را کسب و تبهر خود را در آب گیری اولیه کانی ها و جدایش مواد باطله به نمایش بگذارند.

استخراج از سطح تا دل زمین!

بحث داغ استخراج همیشه در گوش مردم می پبیچد. مهندس استخراج معمولا در زبان عامیانه به معنی کسی که کشف و جست و جو می کند یاد میشود و تا اسم مهندسی معدن گرایش استخراج می آید همه یاد جویندگان طلا می افتند اما طبیعت امر این نیست. از نگاه یک مهندس معدن استخراج هم همانند تمامی گرایشات اصلی از جنبه مهمی برخوردار است. دقیقا وقتی تلفیقی از استخراجات فلزات پایه ای درون سنگ ، اورانیوم ،ذغال سنگ ، الماس و … که عمدتا همگی همان مواد خامی هستند که باید پالایش شوند و یا به کارخانجات جهت استفاده مواد اولیه ارسال شوند ، گفته میشود. در واقع اهمیت اینجاست که در صورت بی دقتی یک مهندس، یک زیست گاه غنی چه از نظر منابع درون زمینی و چه از نظر طبیعت ذاتی بر روی زمین مورد آسیب شدید قرار میگیرد و آن محیط زیستی که حیات همه ما به آن وابسته است، طولی نمیکشد که از آن فقط ویرانه ای از سنگ های بزرگ، خاک های غیر قابل کشت، غیر حاصل خیر و بدون هیچ موجود زنده باقی بماند.

از اکتشاف ، به تمامی واحد ها!

نوبتی هم باشد حالا دیگر نوبت سخت ترین هاست. یکی از سخت ترین گرایشات معدن یا بهتر است بگوییم:یکی از سخت ترین رشته ها ،اکتشافات است. در بحث اکتشاف هیچ گونه شوخی پذیرفته نیست. درست وقتی رویاهای خود را در ذهن پرورش میدهید و خود را از الان یک مهندس کارکشته تصور میکنید،سختی کار تازه گریبانگیرتان میشود. از دروسی چون عمران و زمین شناسی تا مکانیک و شیمی ، همه و همه به سراغتان می آید و کابوس درس خواندن در زندگی تحصیلی تان متولد میشوند. خب همیشه افرادی پیدا میشوند که بار سختی را به دوش بکشند و از پس یکی از سنگین ترین رشته های دانشگاهی بر آیند و اما با توجه به شعر معروف نابرده رنج گنج میسر نمیشود ، به جرات اعتراف میکنیم هم از لحاظ درآمد و  هم از لحاظ آینده شغلی قرص و محکم، با انتخاب این رشته همانند نهادن پای خود در زمینی سفت و قدرتمند خواهد بود. از کشف معادن سنگی تا کشف چاه های نفتی و حتی بررسی کردن میزان ذخایر معادن و منابع نفتی و …  قسمتی از تخصصات یک مهندس معدن در گرایش اکتشاف است. در واقع بهتر است بدانید که تعیین نوع استخراج و یا زمان استخراج و هرچیزی که فکرش را بکنید همگی به علم یک مهندس اکتشاف بستگی دارد. و در اخر فقط میتوانم بگویم این گرایش یک امپراطوری یزرگ در مهندسی معدن و بعضی از دیگر رشته های مهندسی است.

کلام آخر…

در زمینه تحصیل و ادامه تحصیل ، همه متقاضیان نیازمند یک مسیر و جهت معلوم برای تحصیل خود هستند. اما بهترین راهنما در اصل خود دانشجوست. فقط لازمه کار داشتن یک نقشه خوب است. مطالب بالا صرفا در مورد چهار گرایش مهندسی معدن است که با وجود بازار کار کم ثبات آن در کشور ما و سختی های پیدا کردن کار کار بعد از دوران تحصیل با دانشجویان دست و پنجه نرم میکند. توجه داشته باشید کسی که بالاترین امتیاز را دریافت میکند همیشه برنده مسایقه است.با وجود اینکه افراد شرکت کننده زیادی در این مسیر پا گذاشته اند پس معقول ترین راه بالا بردن امتاز خود در بین این همه شرکت کننده است. شاید گفتنش راحت باشد ولی قبول کنیم با وجود خروجی بالای فارغ التحصیلان معدن ، یک دانشجوی دکتری میتواند ادعا کند که این امتیاز را ازعان خود کرده است. با هدف به اینکه امیدواریم مطالبی را برای شما جمع آوری کنیم تا مسیر پیشرفت را از روی نقشه پیدا کنید. با آرزوی موفقیت های روز افزون برای شما دانشجویان معدن و کسانی که میخواهند قدم محکمی را در این رشته بردارند.

زمان انتخاب رشته دکتری مهندسی معدن

انتخاب رشته دکتری مهندسی معدن در زمان های از پیش تعیین شده ای که توسط سایت سازمان سنجش آموزش کشور به عرض داوطلبان می رسد برای تمام داوطلبان شرکت کننده در این آزمون قابل انجام است. با توجه به زمان اعلام نتایج دکتری مهندسی معدن یعنی اواخر فروردین ماه هر سال انتخاب رشته دکتری مهندسی معدن در اولین روزهای اردیبهشت انجام می گیرد. شما داوطلب گرامی می توانید جهت اطلاع از زمان دقیق انتخاب رشته دکتری مهندسی عمران در سال تحصیلی 98 با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید. 

شرایط انتخاب رشته دکتری مهندسی معدن

انتخاب رشته دکتری مهندسی معدن با شرایطی چند برای هر یک از داوطلبان همراه است. به بیان دیگر هر فرد در صورت داشتن شرایطی می تواند اقدام به انتخاب رشته دکتری مهندسی معدن و ادامه تحصیل در این رشته را نماید. جهت کسب اطلاع دقیق از شرایط انتخاب رشته دکتری مهندسی معدن در سال 98 می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید تا اطلاعات لازم در این زمینه را در اختیار شما قرار دهند. 

نحوه انتخاب رشته دکتری مهندسی معدن

هر یک از شما داوطلبان گرامی پیش از انجام انتخاب رشته دکتری مهندسی معدن باید از نحوه انجام این کار به طور کامل مطلع شوید تا در زمان انتخاب رشته دچار مشکل نشوید. در صورت عدم اطلاع از این موضوع و کسب آگاهی کامل در رابطه با نحوه انتخاب رشته دکتری مهندسی معدن می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس حاصل فرمایید. مشاوران آیدانیتو می توانند شما نحوه انجام انتخاب رشته دکتری مهندسی معدن را به طور کامل برای شما بیان نمایند. 
در این مقاله به بررسی انتخاب رشته دکتری مهندسی معدن پرداختیم. پیشنهاد می کنیم سری هم به مقاله مشاوره انتخاب رشته دکتری بزنید.
اگر سوالی در زمینه انتخاب رشته دکتری مهندسی معدن ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *