انتخاب رشته کنکور

انتخاب رشته دندانپزشکی






انتخاب رشته دندانپزشکی

رشته دندانپزشکی از جمله رشته های پرطرفدار در میان دانش آموزان گروه آزمایشی تجربی به شمار می آید. رشته ای که شمار زیادی از افراد برای قبولی در آن تمام سعی و تلاش خود را می کنند. در این مقاله، به بحث انتخاب رشته دندانپزشکی برای شما دوستان گرامی می پردازیم. پس با ما همراه باشید تا اطلاعات کافی را در رابطه با انتخاب رشته دندانپزشکی به دست آورید.

معرفی دندانپزشکی

وظیفه یک دندانپزشک را می توان در درمان بیماری های دندان و دهان، تشخیص و همین پیشگیری از بروز آن ها خلاصه کرد. علی رغم تصور بسیاری از افراد شغل دندانپزشکی با دندانسازی تفاوت های اساسی بسیاری دارد. در روزگاران گذشته به تفاوتی بین این دو رشته قائل نبودند. در حال که پروتزهای دندانی یا همان دندانسازی بخشی از رشته دندانپزشکی به شمار می آید. مجموع کل دوره تحصیل در رشته دندانپزشکی شش سال است که به دوره کاملاً متفاوت یعنی علوم پایه و دوره تخصصی همراه با کارآموزی تقسیم بندی می شود. در طول دوره علوم پایه فرد دانشجو در طی دو سال دروس فیزیولوژی عملی، بیوشیمی، دندانپزشکی، بافت شناسی، فیزیولوژی نظری و آمار پزشکی را مورد مطالعه قرار می دهد. اما در دوره تخصصی درس هایی همچون دندانپزشکی کودکان، ترمیمی و مواد دندانی، پروتزهای متحرک و فک و صورت، ارتودنسی و پروتزهای ثابت و الکوژن تدریس می گردند. از جمله توانایی های مورد نیاز داوطلبان جهت تحصیل در این رشته تحصیلی تسلط کامل بر دروسی همچون زیست شناسی و زبان انگلیسی است. علاوه بر این، بهره مندی از سلامت کامل روانی و جسمی و توانایی انجام کارهای بسیار دقیق کلینیکی، عملی و علمی نیز از دیگر مواردی است که باید به آن ها توجه شود.

انتخاب رشته دندانپزشکی سراسری

تنها راه تحصیل در رشته دندانپزشکی و در دانشگاه سراسری شرکت در آزمون سراسری ورودی دانشگاه هاست. هر فرد می تواند پس از ثبت نام در کنکور تجربی در آزمون مربوط به آن که هر ساله معمولاً در تیرماه برگزار می شود حضور داشته باشد. از جمله دروس مهم و دارای ضریب بالا جهت قبولی در این رشته تحصیلی می توان به دروسی همچون شیمی، فیزیک و زیست شناسی اشاره کرد. فرآیند انتخاب رشته دندانپزشکی سراسری همزمان با انتخاب رشته سایر رشته های مجموعه علوم تجربی در پنجمین ماه سال یعنی مرداد انجام می شود. هر داوطلب پس از مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور و دانلود دفترچه مختص انتخاب رشته های تحصیلی می تواند دست به انتخاب این رشته تحصیلی در دانشگاه های معرفی شده در دفترچه بزند. 


انتخاب رشته دندانپزشکی آزاد

قبولی در رشته دندانپزشکی آزاد مستلزم شرکت در آزمون سراسری این رشته است و ورود بدون آزمون به آن برای افراد امکان پذیر نیست. در صورتی که خواستار انتخاب رشته دندانپزشکی در دانشگاه آزاد هستید، معیار انتخاب این رشته برای شما تراز زیر گروه یک است که به نام تراز مؤثر نیز خوانده می شود. انتخاب رشته دندانپزشکی آزاد با توجه به ترکیب کنکورهای آزاد و سراسری از سال تحصیلی 1392 دقیقاٌ در زمان انتخاب رشته آزمون سراسری یعنی ماه مرداد صورت می گیرد. فرآیند انتخاب رشته دندانپزشکی دانشگاه آزاد در سایت مخصوص این دانشگاه انجام می گیرد. 
اگر سوالی در زمینه انتخاب رشته دندانپزشکی ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.

مشاوره انتخاب رشته دندانپزشکی

مرحله انتخاب رشته در گروه آزمایشی علوم تجربی و در رشته دندانپزشکی از اهمیتی بسیار بالا برخوردار است. به صورتی که به جرأت ارزش و اهمیت آن را می توان برابر با کنکور سراسری ورودی دانشگاه ها در نظر گرفت معمولاً هر چه فرد رتبه بالاتر و بهتری را در کنکور سراسری تجربی کسب کرده باشد به همان میزان باید در زمان انتخاب رشته دندانپزشکی حساسیت بیشتری را به خرج دهد. در نتیجه، انتخاب رشته دندانپزشکی می تواند نگرانی ها و استرس های زیادی را برای فرد به همراه داشته باشد. اما در صورت کسب اطلاعات دقیق در این زمینه و مشورت با افرادی کاردان می توان انتخاب رشته دندانپزشکی را به بهترین شکل ممکن انجام داد. در صورتی که در این زمینه نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید امکان تماس شما با مشاوران آیدانیتو وجود دارد. به کمک مشاوران آیدانیتو می توانید بهترین انتخاب رشته دندانپزشکی را داشته باشید.

در این مقاله به تحلیل و بررسی انتخاب رشته دندانپزشکی پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله مشاوره تلفنی 24 ساعته بزنید.
اگر سوالی در زمینه انتخاب رشته دندانپزشکی ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *