رشد و توسعه ی فردی

افراد بسیار حساس





 

افراد بسیار حساس

حساسیت بیش از حد باعث می شود که آدم ها دنیا را متفاوت با دیگران ببینند. آن ها نسبت به نکات نامحسوس بسیار آگاه تر از دیگران هستند و اطلاعات را خیلی عمیق پردازش می کنند. افراد حساس می توانند خلاق تر، با بصیرت تر و همدل تر باشند اما این افراد معمولاً استرس و آشفتگی خیلی بیشتری را هم در زندگی تجربه می کنند.
آیا شما خودتان را فردی بیش از حد حساس یا زودرنج می دانید؟ اگر نشانه هایی را که در این مقاله به آن ها پرداخته ایم، در خودتان می بینید، احتمالاً خیلی حساس هستید.

هر نوع خشونت یا ظلمی شما را شدیداً منزجر می کند

همه از خشونت و ظلم متنفرند اما افراد حساس آن را هولناک تر از دیگران می بینند. اگر موقع دیدن صحنه های خشونت آمیز در فیلم ها، شدیداً ناراحت می شوید و ممکن است حتی از نظر جنسی بیمار شوید، احتمالاً آدم بسیار حساسی هستید.

بیشتر از بقیه آدم ها احساسات دیگران را درک می کنید

 شما آدمی هستید که به راحتی می توانید با دیگران همدلی کنید. دلیل این ویژگی این است که افراد بسیار حساس متوجه نامحسوس ترین جزئیات می شوند.
این اصلاً عجیب نیست که شخص فوق العاده حساسی وارد یک اتاق بشود و فوراً بفهمد آدم های داخل آن اتاق چه حالی دارند. چون او به خوبی احساسات آدم ها را از زبان بدن، حالت های صورت و تن صدای شان تشخیص می دهد.

شما به تنهایی نیاز دارید

مهم نیست که آدم درون گرایی هستید یا برون گرایید. شما باید گاهی اوقات از دیگران فاصله بگیرید و در اتاقی ساکت و تاریک مخفی بشوید تا بتوانید استرس هایتان را کاهش دهید. خودتان را آرام کنید و انرژی از دست رفته را به دست بیاورید.

واکنش هایتان عجیب و شاید اغراق آمیز است

اگر کسی ناگهان جلویتان ظاهر شود، ممکن است از جا بپرید. اگر در محیط ساکتی باشید و ناگهان صدایی بشنوید ممکن است شدیداً تکان بخورید. سیستم عصبی بسیار حساس حتی در موقعیت هایی که تهدید آمیز نیستند واکنش های شدیدی نشان می دهد.

عمیق فکر می کنید

پردازش اطلاعات در ذهن شما بسیار عمیق است. یعنی به تجربه هایتان بازخورد خیلی عمیقی می دهید. شما بیش از حد فکر می کنید و شدیداً درگیر افکار منفی می شوید. گاهی اوقات آن قدر به اتفاقی در ذهنتان فکر می کنید که مضطرب می شوید.

تحمل تان در برابر درد کم است

افراد بسیار حساس معمولاً نسبت به انواع مختلف دردها خیلی حساس هستند. سردرد، درد بدن و آسیب های جسمی آن ها را شدیداً آزار می دهند.

 

تغییر شما را ناراحت می کند

آدم های حساس با کارهای روتین راحت هستند چون چیزهای آشنا کم تر از چیزهای جدید آن ها را مضطرب می کند. به همین دلیل، تغییر (چه مثبت باشد و چه منفی) می تواند به معنای واقعی کلمه یک فرد حساس را آشفته کند.
به عنوان مثال نقل مکان به یک خانه و محله جدید یا حتی ترفیع شغلی می تواند برای این افراد استرس زا باشد. آن ها نسبت به بقیه به زمان بیشتری برای سازگار شدن با شرایط جدید نیاز دارند.

دیگران شما را درک نمی کنند

معمولاً دیگران برچسب اشتباهی به شما می زنند. ممکن است به شما بگویند «خجالتی» یا «مضطرب» و احتمال دارد فکر کنند که شما مشکلی دارید.
«درون گرایی» هم برچسب شایعی است که به افراد حساس می زنند چون آدم های حساس و افراد درون گرا ویژگی های مشترک زیادی دارند. اما 30% از آدم های حساس در واقع برون گرا هستند.

به راحتی گرسنه و عصبانی می شوید

قند خون افراد بسیار حساس به راحتی بالا و پایین می شود. به همین دلیل اگر مدتی باشد که غذا نخورده اید، فوراً عصبانی و گرسنه می شوید.

انتقاد برای شما مثل یک خنجر است

کلمات برای افراد بسیار حساس خیلی اهمیت دارند. واژه های مثبت آن ها را به اوج نمی رسانند و واژه های انتقادی آن ها را به زمین می کوبند. انتقاد می تواند مثل یک خنجر سمی باشد و فرد  حساس را کاملاً به هم بریزد.

درگیری و تنش شما را شدیداً آزرده می کند

وقتی در روابط نزدیک و صمیمانه تنشی به وجود می آید یا دیگری با شما مخالفت می کند، عمیقاً آن را حس می کنید. بسیاری از افراد حساس اعتقاد دارند که حتی موقع تنش و درگیری، از نظر جسمی بیمار می شوند. در نتیجه آن ها از هر جر و بحثی دوری می کنند و ممکن است برای جلوگیری از درگیری و راضی نگه داشتن فرد مقابل هیچ چیز نگویند.

 عمیقاً تحت تأثیر زیبایی ها قرار می گیرید

یک غذای خوش طعم، یک عطر خوش بو، اثری هنری و یک موسیقی گوش نواز تاثیری عمیق بر شما دارد. ممکن است از دیدن حرکت برگ ها توسط باد و طلوع آفتاب در پاییز آنقدر هیجان زده شوید که قلبتان با شدت در سینه بتپد.
شما درک نمی کنید که چطور آدم های دیگر به اندازه شما تحت تأثیر زیبایی ها قرار نمی گیرند.

 دیدگاه های عمیقی دارید

از آن جایی که شما چیزهایی را می بینید که دیگران نمی بینند، آدم با بصیرتی هستید. احتمالاً وقتی که یک کودک بودید هم حساس و آگاه بودید و نسبت به هم سالانتان باهوش تر به نظر می رسیدید.
آدم های حساس اگر در جای مناسبی قرار بگیرند، می توانند متفکران یا هنرمندان برجسته ای بشوند از سوی دیگر، معمولاً زندگی اجتماعی برای این افراد با چالش های زیادی همراه است و دیگران به راحتی درکشان نمی کنند.

مشاوره روانشناسی در آیدانیتو

اگرچه حساسیت زیاد می تواند از شما فردی خلاق و هنرمند بسازد اما از سویی دیگر این ویژگی قابلیت مختل کردن روابط خانوادگی و فعالیت های تحصیلی و شغلی را هم دارد. چون کسی که بیش از حد حساس باشد، خیلی زود و به راحتی ناراحت می شود، می رنجد و ممکن است نتواند بسیاری از فعالیت ها را انجام دهد.
احتمالاً یک فرد حساس نمی تواند هرگز به فردی راحت و بی خیال تبدیل شود اما می تواند با استفاده از راهکارهای مشاوره ای و روانشناختی میزان حساسیت خودش را کاهش دهد.
آیدانیتو یک فضای هوشمند آموزش و مشاوره است. مشاوران متخصص و باتجربه آیدانیتو این توانایی را دارند که باتوجه به رشته تحصیلی و تجربیات کاری شان، در زمینه های مختلف مثل اختلالات و ناکارآمدی های روانی، مشکلات خانوادگی، ازدواج، طلاق، خیانت، ترک اعتیاد، فرزندآوری و فرزندپروری، مشکلات کودکان و نوجوانان، مسائل جوانان، بحران های سالمندان، موضوعات تحصیلی و شغلی، مهاجرت، نظام وظیفه، موضوعات حقوقی و…به مخاطبان مشاوره تلفنی بدهند.
چنانچه انسانی بسیار حساس هستید و این ویژگی شما را در حوزه هایی در زندگی تان متضرر کرده یا نگران حساسیت بیش از حد یکی از عزیزانتان هستید، می توانید برای یادگیری راهکارهای تعدیل این خصوصیت، با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

چرا مشاوره تلفنی؟

شاید این سؤال برای شما هم پیش آمده باشد که دلیل استقبال روز افزون افراد جوامع از مشاوره های غیر حضوری مثل مشاوره تلفنی چیست. در پاسخ به این سؤال می توان گفت که در دنیای امروز، مشاوره تلفنی مزایای فراوانی دارد. مزایایی مثل:

  • کم هزینه تر و مقرون به صرفه تر بودن نسبت به مشاوره های حضوری
  • پاسخگو بودن در مواقع بحرانی که دسترسی به مراکز مشاوره حضوری امکان پذیر نیست
  • صرف زمان کم تر نسبت به مشاوره های حضوری
  • عدم افشای هویت و اطلاعات شخصی

در ادامه مطالعه مقاله «زودرنجی» را به شما پیشنهاد می کنیم.

اگر خودتان را فرد بسیار حساسی می دانید و به دنبال این هستید که این ویژگی را در خودتان کنترل کنید، با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *