اعتیاد

اعتیاد ماری جوانا






 


اعتیاد ماری جوانا

ماری جوانا که به آن علف یا گل هم می گویند ترکیبی از گیاه شادانه است. تتراهیدروکانابینول ( THC ) ترکیب مؤثر همه فراورده های گیاه شاهدانه و عامل اصلی همه تجربیات روانشناختی حاصل از مصرف ماری جوانا است. این ماده به صورت خوراکی و دودکردن مورد استفاده قرار می گیرد و بعضی از پیپ ها، ظرف های مخروطی و قلیان برای کشیدن ماری جوانا استفاده می کنند.

امروزه سؤال بسیاری از پزشکان و روانشناس ها این است که آیا اعتیاد ماری جوانا حقیقت دارد یا نه؟ پژوهش ها نشان می دهند که انسان از نظر جسمی به این ماده معتاد نمی شود. از سویی دیگر می بینیم که معمولاً کسانی که این ماده را مصرف می کنند، به سختی آن را کنار می گذارند.

در این مقاله تلاش کرده ایم که به موضوع اعتیاد ماری جوانا و شرایط وابستگی به این ماده بپردازیم:

شرایط اعتیاد ماری جوانا

مصرف ماری جوانا می تواند منجر به مشکلی به نام اختلال مصرف ماری جوانا شود که در موارد شدید شکل اعتیاد به خود می گیرد. نتایچ پژوهش ها نشان می دهند که سی درصد از افرادی که این ماده را مصرف می کنند، ممکن است دچار حدی از این اختلال شوند.

کسانی که مصرف ماری جوانا را قبل از 18 سالگی آغاز می کنند، بیشتر از دیگران ممکن است که به این اختلال و به نوعی اعتیاد ماری جوانا مبتلا شوند.

این اختلال ها موجب می شوند که فرد شدیداً به این ماده وابسته شود و در صورتی که مصرف آن را متوقف کند، علائم و نشانه هایی شبیه به علائم ترک مواد مخدر را تجربه کند.

آدم هایی که به صورت مکرر ماری جوانا مصرف می کنند اغلب حالت هایی از آشفتگی، اختلالات خلقی، مشکلات خواب، کاهش اشتها، بی قراری و انواع ناراحتی های فیزیکی را در اولین هفته های بعد از ترک ماری جوانا تجربه می کنند.

دلیل اعتیاد ماری جوانا

اعتیاد ماری جوانا زمانی اتفاق می افتد که مغز به میزان زیادی از این ماده محرک عادت می کند و فرد با وجود مشاهده و تجربه تأثیرات منفی این ماده بر جنبه های مختلف زندگی اش، نمی تواند مصرف آن را متوقف کند.

نتایج تحقیقات نشان می دهند که معمولاً کسانی گرفتار اعتیاد ماری جوانا می شوند که انتخاب دیگری در زندگی ندارند. به عنوان مثال افرادی که تعاملات اجتماعی کمی دارند، مشکلات عاطفی دارند و نمی توانند روابط دوستانه و صمیمانه داشته باشند، برای فرار از تنهایی و احساسات به این ماده پناه می برند.

افسردگی و اضطراب هم از علل شایع اعتیاد ماری جوانا است. آدم های مضطرب با کشیدن این ماده می توانند آرامش را تجربه کنند. البته تأثیر آرامش بخش آن موقتی است.

بعضی هم به منظور افزایش تمرکز و تجربه حالت های روانشناختی خاص ناشی از مصرف ماری جوانا این ماده را مصرف می کنند تا خلاقیت شان بیشتر شود. به همین دلیل مصرف این ماده در میان افرادی که به کارهای هنری مشغول اند شایع است.

عوارض اعتیاد ماری جوانا

اعتیاد ماری جوانا در طولانی مدت می تواند منجر به نشانه های زیر شود:

  • اختلال در حافظه
  • مشکلاتی در عملکرد مغز (به خصوص در نوجوانان)
  • مشکلات تنفسی
  • افزایش شدید ضربان قلب
  • قرمزی چشم ها
  • آشفتگی

در این مقاله به موضع اعتیاد ماری جوانا پرداختیم. در ادامه مطالعه مقاله «رواج مصرف گل در جوانان» را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه روش ترک اعتیاد ماری جوانا، می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *