آموزش جنسی, کودک

تربیت جنسی کودکان

تربیت جنسی کودکان

آموزش در هر زمینه ای مفید است. هر چقدر بیشتر در مورد مسأله ای آگاه باشیم، مواجهه ما با آن مسئله بهتر و کارآمدتر خواهد بود. وقتی اسم آموزش و تربیت و یادگیری می آید، ذهن ما بیشتر به سمت درس و علم و کتاب و… می رود. اما این یک واقعیت است که آموزش و تربیت جنسی هم موضوعی بسیار مهم و پرچالش است که نباید از آن غافل ماند. کمک گرفتن از مشاوره خانواده نیز گزینه مناسبی است
اولین کنجکاوی های ما در مورد مسائل جنسی، از سن خیلی کم آغاز می شود. کودکان پر از سؤال و کنجکاوی اند و یکی از حوزه هایی که در مورد آن کنجکاوی می کنند، حوزه جنسی است. آن ها برای پیدا کردن پاسخ سؤال هایشان، در ابتدا به سراغ والدین می آیند، اما اگر واکنش مناسبی نبینند، خارج از محیط خانه و خانواده، کنجکاوی شان را برطرف می کنند.
گاهی اوقات هم جای خالی تربیت جنسی کودک در زندگی او موجب می شود که مورد سو استفاده و آزار جنسی قرار بگیرد. اگر در گذشته والدین، معلم ها، مسئولین مدرسه و پژوهشگران حوزه کودک از اهمیت تربیت جنسی کودکان بی خبر بودند، امروزه ما بیش از هر زمانی می دانیم که این مسئله چقدر مهم و تأثیر گذار است.

 

تربیت جنسی یعنی چه؟

تربیت جنسی کودکان یک فرایند طولانی است که از سن خیلی کم آغاز می شود و تا دوران نوجوانی ادامه دارد. این نوع تربیت موجب می شود که کودک کم کم با اندام های جنسی بدنش آشنا و از کارکرد آن ها آگاه شود، از نقاط حساس بدنش مراقبت کند و به غریبه ها اجازه لمس آن ها را ندهد، مفهوم بلوغ و تغییرات جسمی و روانی ناشی از آن را در دوران نوجوانی درک کند و به موقع از رابطه جنسی، تولید مثل، بهداشت و سلامت جنسی و… مطلع شود. استفاده از مشاور کودک و نوجوان در زمینه تربیت جنسی کمک کننده است

سن تربیت جنسی کودک

آگاهی کودکان و قدرت درکشان در سنین مختلف متفاوت است. به عنوان مثال والدین نمی توانند در مورد دوران بلوغ و ویژگی هایش با یک کودک پنج ساله صحبت کنند. تربیت جنسی کودک در هر بازه سنی ملزومات خاص خودش را دارد:

تا سن پنج سالگی

کودکان باید تا سن پنج سالگی نام صحیح اندام های جنسی را بدانند و درک کنند که یک نوزاد در رحم مادر رشد می کند. والدین باید تا این سن به کودک آموزش داده باشند که نقاط حساس بدنش نباید در معرض دید دیگران قرار بگیرد و کسی اجازه لمس آن ها را ندارد.

 

شش تا نه سالگی

کودک باید در این بازه سنی مفهوم جنسیت را درک کند، از جنسیت خودش آگاه باشد و عزت نفس کافی را در این باره داشته باشد. سؤال پرسیدن در مورد نحوه به دنیا آمدن نوزاد معمولاً در این سن مطرح می شود.
 والدین باید در پاسخ به این سؤال ها از مضطرب شدن، جواب های مبهم دادن، دروغ گفتن و… جداً خودداری کنند. بهترین کار این است که اول از خود کودک بپرسیم چقدر در این زمینه اطلاعات دارد و بعد متناسب با اطلاعات او به سؤالش پاسخ دهیم.
آموزش سلامت جنسی و مراقبت های بهداشتی از اندام های تناسلی هم در این بازه سنی اهمیت زیادی دارد.

نه  تا سیزده سالگی

نه تا سیزده سالگی، بازه سنی ای است که آگاهی از بلوغ معنی پیدا می کند. آمادگی برای بلوغ باعث می شود که نوجوان واکنش های سالمی نسبت به تغییرات جسمی و روانی اش نشان دهد و آسیب نبیند. عادت ماهیانه، بیداری جنسی، مفهوم جنسیت، فرایند تولید مثل، بارداری، سوء استفاده جنسی و … باید کاملاً در این بازه سنی درک شود.

اهمیت پاسخ گویی والدین

اکثر متخصصان کودک و پژوهشگران حوزه تربیت و آموزش کودک بر این باورند که پاسخ گویی والدین نقش کلیدی در تربیت جنسی کودکان دارد. نمی توان دقیقاً گفت که پدر و مادر باید چه پاسخی به سؤالات حساس کودک بدهند. این کاملاً به آگاهی کودک و کیفیت رابطه اش با والدین بستگی داردو تربیت کودک و فرزندپروری در این زمینه اهمیت زیادی دارد. اما همه متخصصان در مورد این موضوع متفق القول هستند که پدر و مادر نباید دروغ بگویند یا با پاسخی اشتباه کودک را سردرگم کنند. حضور والدین در دوره های آموزشی تربیت جنسی کودکان و مطالعه جدی آن ها در این زمانه می تواند بسیار مفید و کارآمد باشد.

مشاوره جنسی در آیدانیتو

آیدانیتو یک فضای هوشمند آموزش و مشاوره است. مشاوران متخصص و باتجربه آیدانیتو این توانایی را دارند که در زمینه موضوعات مختلفی مثل خانواده، ازدواج، طلاق، خیانت، مسائل جنسی، اختلالات روانی، فرزندآوری، فرزندپروری، کودکان و نوجوانان، جوانان، سالمندان، موضوعات تحصیلی و شلوغی، مهاجرت، نظام وظیفه، کسب و کار و…به مخاطبان مشاوره تلفنی بدهند.
یکی از مهم ترین مباحث مشاوره جنسی، تربیت جنسی کودک است. مشاوران آیدانیتو این توانایی را دارند که والدین، معلم ها و سایر کسانی را با کودکان در تعامل هستند، در این زمینه آگاه کنند و اصول تربیت جنسی کودکان را به آن ها آموزش دهند.
چنانچه به تربیت جنسی فرزندتان اهمیت می دهید، در تماس با مشاوران آیدانیتو تعلل نکنید.

چرا مشاوره تلفنی؟

شاید این سؤال برای شما هم پیش آمده باشد که دلیل استقبال روز افزون افراد جوامع از مشاوره های غیر حضوری مثل مشاوره تلفنی چیست. در پاسخ به این سؤال می توان گفت که در دنیای امروز، مشاوره تلفنی مزایای فراوانی دارد. مزایایی مثل:

  • کم هزینه تر و مقرون به صرفه تر بودن نسبت به مشاوره های حضوری
  • پاسخگو بودن در مواقع بحرانی که دسترسی به مراکز مشاوره حضوری امکان پذیر نیست
  • صرف زمان کم تر نسبت به مشاوره های حضوری
  • عدم افشای هویت و اطلاعات شخصی

در ادامه مطالعه مقاله آموزش جنسی کودکان را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه روش های تربیت جنسی کودکان می توانید با مشاوران حرفه ای و باتجربه آیدانیتو تماس بگیرید.

 

 

0 دیدگاه در “تربیت جنسی کودکان

  1. هوشنگ احتشامی گفت:

    سلام
    ممنون بابت مقاله خوبتون اصول تربیت جنسی کودکان یکی از مهم ترین چیزایی که به خاطر کوتاهی و فرهنگ نادرست جا افتاده در جامعه تبعات بالایی داشته.
    موفق باشید.

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      خوشحالیم که مقاله ما درباره تربیت جنسی کودکان به نظر شما خوب و مفید بوده. بله تربیت جنسی کودکان بسیار تاثیرگذار است و می تواند از خطرات بسیاری پیشگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *