آیدانیتو > ارشد زیست شناسی سلولی مولکولی
زیست سلولی مولکولی

ارشد زیست شناسی سلولی مولکولی






ارشد زیست شناسی سلولی مولکولی

رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی از جمله رشته های گروه علوم پایه در مقطع ارشد به شمار می رود. در این مقاله، به بحث در مورد ارشد زیست شناسی سلولی مولکولی برای شما می پردازیم. پس با ما همراه باشید تا اطلاعات کافی را در رابطه با ارشد زیست شناسی سلولی مولکولی به دست آورید.

ارشد رشته زیست شناسی سلولی مولکولی

مولکول ها DNA ,RNA و همین طور پروتئین ها مهم ترین مولکول هایی هستند که اثر زیادی در حیات سلول ها دارند. DNA همواره به عنوان مرکز صدور فرمان های سلول و ذخیره اطلاعات به شمار می رود. پروتئین ها مسئولیت اجرای این فرمان ها و انتقال آن ها را عهده دار هستند. چگونگی و نحوه انجام این قبیل فعالیت ها در رشته زیست شناسی مولکولی مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد. در حال حاضر، رشته زیست شناسی در کشورهای پیشرفته جهان بیشتر از 80 تا 90 درصد به سمت علوم سلولی و مولکولی گرایش دارد. این موضوع از آنجایی نشأت می گیرد که علوم سلولی و مولکولی سعی در تربیت نیروی انسانی لازم جهت انجام تحقیق و پژوهش در رشته هایی همچون دام، شیلات، اصلاح نباتات، مهندسی ژنتیک، بیوتکنولوژی، ژنتیک و پزشکی دارد. در میان توانایی های لازم برای ورود به مقطع ارشد رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی می توان به  داشتن پشتکار، صبر و علاقه بسیار به این رشته تحصیلی اشاره کرد. از طرف دیگر، داشتن اطلاعات بالایی در زمینه علومی همچون فیزیک، ریاضی و شیمی نیز از دیگر الزامات ورود به رشته ارشد زیست شناسی سلولی مولکولی به شمار می رود.

دانش آموختگان این رشته محبوب تحصیلی امکان فعالیت در مراکز تحقیقاتی دانشگاهی، مراکز تحقیقاتی بیوفیزیک و بیوشیمی، مرکز تحقیقات ژنتیک و انستیتو پاستور را دارند. همچنین، فرصت تأسیس شرکت خصوصی تولید کننده مواد اولیه آزمایشگاهی علوم سلولی و مولکولی یا حتی آزمایشگاهی نیز به هموطنان خدمت کند و در آمد بالایی نیز داشته باشد.

ارشد زیست سلولی و مولکولی

مجموعه زیست شناسی سلولی و مولکولی در مقطع کارشناسی ارشد از 9 رشته مختلف تشکیل شده است. در میان رشته های گنجانده شده در این مجموعه می توان به ریز زیست فناوری، بیوشیمی، میکروبیولوژی، ژنتیک، زیست فناوری و زیست شناسی سلولی و مولکولی اشاره کرد. علاوه بر این، دو مورد از این رشته های یعنی زیست فناوری و میکروبیولوژی گرایش هایی را نیز شامل می شوند. به عنوان مثال، رشته میکروبیولوژی گرایش هایی مانند صنعتی و محیطی و رشته فناوری گرایش هایی همچون مولکولی و صنعت و محیط زیست را در بر می گیرد. اما رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی هیچ گرایشی را شامل نمی شود.

ارشد زیست سلولی

رشته زیست شناسی سلولی مولکولی در مقطع کارشناسی ارشد دروس زیادی را در بر می گیرد. در میان دروس مورد تدریس در این دوره تحصیلی از زیست شناسی سلولی مولکولی می توان به زیست شناسی مولکولی پیشرفته، ایمنی شناسی مولکولی، ساختار و برهم کنش ماکرومولکوها، بیوتکنولوژی، بیوانفورماتیک و مکانیسم سلولی و مولکولی سرطان اشاره کرد.

ارشد زیست مولکولی

قبولی در ارشد زیست مولکولی در گرو مطالعه منابعی جامع و کامل در این زمینه است. در زیر به ذکر شماری از این منابع برای شما دوستان می پردازیم.

نام درس

نام کتاب

مؤلف

انتشارات

مجموعه زیست شناسی دریا

بوم شناسی

زیست شناسی و زیست فناوری دریا

نسرین معظمی

مرکزملی تحقیقات مهندسی ژنتیک و تکنولوژی زیستی

فیزیولوژی

دکتر اصغر قاسمی – دکتر مسلم محمدی

خسروی

پلانکتون شناسی و کفزیان

راهنمایی بر بوم شناسی و مدیریت کیفیت آب

امان مک لئودسادرز – دیوید ریسیک

دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر

بیوفیزیک

بیوفیزیک برای زندگی

فرید سمسارها

 

مجموعه ویروس شناسی، قارچ شناسی و ایمنی شناسی

ایمنی شناسی

ابوالعباس

گیتی محمدی

 

قارچ شناسی جاوتزو بخش قارچ شناسی

دکتر خزعلی

  

بیوشیمی

مبانی بیوشیمی لنین جر

 

دکتر رضا محمدی

 

مجموعه زیست شناسی

بیولوژی کمپل

  

پویان- میر حبیبی

در این مقاله به تحلیل و بررسی ارشد زیست شناسی سلولی مولکولی پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله گرایش های ارشد زیست شناسی سلولی و مولکولی بزنید.
اگر سوالی در زمینه ارشد زیست شناسی سلولی مولکولی ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *