اختلال شخصیت جوانان

اختلالات شخصیت در جوانان





 

اختلالات شخصیت در جوانان

زندگی یک جوان مانند یک ترن هوایی‌‌ است که با سرعت به بالا و پایین و چپ و راست حرکت می‌کند. بالا و پایین شدن مداوم احساسات در دوران جوانی، مبتلا شدن به اختلالات شخصیت در جوانان را بسیار محتمل می کند.

در این دوران تغییرات فیزیکی، ذهنی و سبک زندگی جوانان را با پدیده‌های جدیدی روبه‌رو می‌کند و نتایج مثبت و منفی زیادی را برای آن‌ها به ارمغان می آورد. جوانان ممکن است دمدمی مزاج، کج خلق، عصبانی، شکاک، مضطرب، هیجانی و …. باشند.

این حالات همیشه غیرعادی نیستند و می توانند ناشی از فرایند ورود به اجتماع و بالغ شدن باشند. اما اگر بعضی رفتارهای خاص زیاد تکرار شوند و بر عملکرد فردی و اجتماعی جوان تأثیر بگذارند، عاقلانه ترین کار مراجعه به یک متخصص است.

اختلال شخصیت چیست؟

شخصیت مجموعه‌ای از شیوه‌های تفکر و رفتار در زندگی روزمره‌ی هر فرد است و در هر انسانی به شیوه‌ای منحصربه‌فرد بروز پیدا می کند.

اختلال شخصیت وقتی اتفاق می‌افتد که شیوه‌های فکری و رفتاری منجر به روابط غیرسالم با دیگران شده، غیرقابل‌انعطاف باشند و کیفیت زندگی فردی واجتماعی را کاهش دهند.

انواع اختلالات شخصیت

متخصصان سلامت ۱۰ نوع اختلال شخصیت را معرفی کرده و همه‌ی آن‌ها را در سه دسته‌ی اصلی زیر قرار داده‌اند: دسته‌ی الف: اختلالات شخصیت مرتبط با رفتارهای شکاکانه دسته‌ی ب: اختلالات شخصیت مربوط به رفتارهای هیجانی، تکانشی و بدون فکر قبلی، دسته‌ی ج: اختلالات شخصیت اضطرابی

تشخیص اختلالات شخصیت

برای تشخیص اختلالات شخصیت در یک فرد، باید علائم و نشانه های مزمن و فراگیری وجود داشته باشند و بر جنبه‌های مختلف زندگی فرد از جمله عملکرد اجتماعی، کاری، تحصیلی و روابط نزدیک او تأثیر بگذارند.

این علائم و نشانه‌ها باید در طول زمان پایدار باشند و منشأ پیدایش آن‌ها را بتوان در دوران نوجوانی یا اوایل بلوغ مشاهده کرد. همچنین این حالات و رفتارها نباید نتیجه‌ی سوء‌مصرف دارو یا مواد مخدر باشند.

علل ابتلا به اختلالات شخصیت در جوانان

در مورد اینکه چه چیزی باعث اختلالات شخصیت در جوانان می‌شود، اطمینانی نیست. چون در این مورد اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد.

بعضی متخصصان اعتقاد دارند که ریشه‌ی پیدایش اختلالات شخصیت جوانان ، ژن‌ها و عوامل ارثی هستند. برخی دیگر شیوه‌های فرزندپروری سخت‌گیرانه، خشونت در خانواده و سوء‌استفاده‌ی جسمی و جنسی در دوران کودکی را عوامل  ابتلا به اختلال شخصیت می‌دانند و عده‌ای از متخصصان اختلال شخصیت را نتیجه‌ی مشکلات و آسیب‌های مغزی می پندارند.

 

کدام اختلالات شخصیت در جوانان فراگیرتر هستند؟

نمی‌توان گفت که بعضی از انواع اختلالات شخصیت مخصوص دوران جوانی هستند. جوانان می‌توانند به همه‌ی انواع اختلالات شخصیت دچار شوند. از اختلالات اضطرابی گرفته تا اختلال خودشیفتگی. از پارانویا گرفته تا اختلال شخصیت نمایشی.

همه‌ی انواع اختلالات شخصیت می‌توانند در جوانان بروز پیدا کنند و بر آن‌ها تأثیر بگذارند اما در ادامه به معرفی چند نوع از اختلالات شخصیت می‌پردازیم که در دنیای امروز جوانان زیادی را رنج می‌دهند و خانواده‌های زیادی را گرفتار کرده‌اند.

اختلال شخصیت مرزی

اختلال شخصیت مرزی یکی از شایع‌ترین انواع اختلالات شخصیت جوانان بوده و روبه‌فزونی است. افراد مبتلا به این اختلال، تصویر بسیار بی‌ثباتی از خود و شخصیتشان دارند. روابطشان پرآشوب و بی‌ثبات است. از نظر عاطفی تعادل ندارند، خشم شدیدی از خود نشان می‌دهند و به خودکشی و رفتارهای خودویرانگر (زخمی کردن خود، رانندگی با سرعت بالا، مصرف مواد مخد و الکل) تمایل نشان می‌دهند.

این افراد به شدت از تنهایی و طردشدن و رهاشدگی می‌ترسند و برای اجتناب از تنهایی، رفتارهای هیجانی از خود نشان می‌دهند.

علائم و نشانه‌های اختلال شخصیت مرزی

  • روابط متزلزل
  • رفتارهای پرخطر مثل روابط جنسی نامناسب، پول خرج کردن بی‌حساب‌ و کتاب و رانندگی با سرعت بالا
  • زیاده‌روی در مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی
  • خشم زیاد
  • آسیب رساندن به خود با چاقو یا تیغ
  • احساس پوچی و بیهودگی
  • ترس از تنها ماندن

اختلال شخصیت ضداجتماعی

اختلال شخصیت ضداجتماعی نوعی از اختلالات شخصیت در جوانان است که موجب آزار شدید افراد خانواده و اطرافیان می‌شود. کسی که به این اختلال مبتلا است، هیچ اهمیتی به هنجارهای درست و غلط نمی‌دهد و به راحتی حقوق دیگران را زیرپا می‌گذارد.

او بی تفاوت و سنگدل است و دچار احساس گناه و عذاب‌وجدان نمی‌شود.

علائم و نشانه‌های اختلال شخصیت ضداجتماعی

  • دروغ گویی زیاد
  • احساس برتری شدید
  • سوءاستفاده از دیگران
  • اضطراب، پرخاشگری و خشونت
  • مسئولیت ناپذیری
  • عدم پشیمانی از آزار رساندن به دیگران
  • بزهکاری
  • زیر پا گذاشتن حقوق دیگران
  • ناتوانی در درک عواقب منفی رفتارها
  • روابط ضعیف و سرشار از سوء‌استفاده

اختلال شخصیت اسکیزوئید

افرادی که مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوئید هستند، عزلت‌نشین می‌شوند و روابط اجتماعی برایشان بی‌معنی است.

آن‌ها مردم‌گریزند، به زندگی حاشیه‌ای علاقه دارند و شغل خود را طوری انتخاب می‌کنند که کم‌ترین تعاملات ممکن را با مردم برقرار کنند و زندگی عاطفی و هیجانی یکنواختی دارند.

علائم و نشانه‌های اختلال شخصیت اسکیزوئید

  • بی‌علاقگی به روابط خانوادگی و دوستانه
  • علاقه به فعالیت‌های انفرادی
  • عواطف سطحی و سرد
  • لذت بردن از فعالیت‌های معدود
  • عدم علاقه به روابط جنسی
  • بی‌تفاوتی نسبت به انتقادات و پیشنهادهای دیگران

  آنچه گفته شد تنها چند نمونه از اختلالات شخصیت در جوانان هستند. تعداد زیادی اختلالات شخصیت در جهان وجود دارند که پرداختن به همه‌ی آن‌ها در این مقاله ممکن نیست.

شاید بتوان گفت اختلالات شخصیت در جوانان هزینه‌های بسیار بیشتری نسبت به سایر گروه‌های جامعه دارد. زیرا جوانان بیشتر از همه در اجتماع حضور دارند و درگیر تعاملات اجتماعی‌ هستند. اختلالات شخصیتی می‌توانند زندگی یک جوان و اطرافیانش را دچار چالش‌های فراوانی کنند. یادمان باشد که با شناخت انواع اختلالات شخصیت و ویژگی‌هایشان می‌توانیم یاری‌گر جوانان مبتلا به اختلالات شخصیت باشیم.

مشاوره روانشناسی در آیدانیتو

آیدانیتو یک فضای هوشمند مشاوره و آموزش است. مشاوران آیدانیتو با توجه به رشته تحصیلی و تجربیات کاری شان، می توانند در زمینه های مختلف تحصیلی، خانواده، مهاجرت، نظام وظیفه، اختلالت روانی و…به مخاطبان مشاوره تلفنی بدهند.

مشاوره روانشناسی یکی از مهم ترین ابعاد خدمات روانشناختی است. در مشاوره روانشناسی مخاطب می تواند در مورد علل اختلالات روانی، علائم و نشانه های اختلالات روانی و روش های درمان آن ها اطلاعات کسب کند.

در ادامه مطالعه مقاله مشاوره روانشناسی را به شما پیشنهاد می کنیم.

چنانچه به عنوان یک جوان از یک اختلال شخصیت رنج می کشید یا شاهد ابتلای فرزند جوانتان به یک اختلال شخصیت جدی هستید، برای آگاهی از روش های درمان انواع اختلالات شخصیت، می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 


0 دیدگاه در “اختلالات شخصیت در جوانان

  1. مونا گفت:

    چقدر اختلالات شخصیت در جوانان زیاده این جوری 90 درصد جوانان مریضن که

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این مقاله به این معنی نیست که جوانان به همه این اختلالات شخصیت مبتلا هستند یا چه مقدار از جوانان اختلال شخصیت دارند. ما فقط در این مقاله به اختلالت شخصیت شایع در میان جوانان پرداختیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *