کودک

گریه شبانه کودک






 

گریه شبانه کودک

در اولین ماه های زندگی یک نوزاد، او بارها با صدای گریه اش، والدینش را از خواب بیدار می کند. نوزادها به دلایل بسیاری مثل گرسنگی، تشنگی، دلتنگی برای مادر، مشکل جسمی، دمای محیط، کثیف کردن پوشک و… با گریه از خواب بیدار می شوند.

هر چه سن کودک بالاتر برود، توانایی او برای خوابیدن بیشتر می شود و وقتی بالاخره بتواند یک شب تا صبح در آرامش بخوابد، والدین یک نفس راحت می کشند.

اما گاهی اوقات کودک با این که بزرگ و توانمند شده، ممکن است شب از خواب بپرد و با گریه و فریاد پدر و مادرش را بیدار کند. اما دلیل گریه شبانه کودک چیست؟ چه عواملی می توانند یک کودک را آنقدر عذاب دهند و بترسانند که نتواند یک خواب آرام داشته باشد؟

در اینجا به علل احتمالی گریه شبانه کودک می پردازیم:

کابوس شبانه

همه ما انسان ها ممکن است گاهی کابوس ببینیم. کابوس ها خواب های تلخ و ناگواری هستند و معمولاً فرد را شدیداً می ترسانند. دلیل گریه شبانه کودک می تواند کابوس دیدن یا یک خواب تلخ باشد.

گاهی کودک همچنان که خواب است گریه می کند و گاهی از خواب می پرد و شروع می کند به گریه کردن. در چنین موقعیتی بهترین کار در آغوش کشیدن کودک و دادن حس امنیت به او است.

وحشت شبانه

گاهی والدین صدای جیغ یا فریادی را از اتاق خواب کودک می شنوند و وقتی به اتاق او می روند، می بینند که او توی رخت خوابش نشسته و دارد گریه می کند. آن ها سعی می کنند که کودک را دلداری دهند اما وقتی به او نزدیک می شوند، کودک به عقب هل شان می دهد.

در واقع با این که چشمان کودک باز شده، هنوز خواب است. این حالت با کابوس شبانه متفاوت است و می تواند در نظر والدین بسیار ترسناک باشد. او جیغ می زند، گریه می کند و حتی ممکن است خودش را تکان بدهد.

دلیل وحشت های شبانه هنوز مشخص نیست. این حالت معمولاً در بازه سنی 4 تا 7 ساله آغاز می شود و ممکن است تا زمانی که کودک به بلوغ برسد ادامه داشته باشد.

به نظر می رسد وحشت و حملات شبانه وقتی کودک تحت استرس است، به اندازه کافی نمی خوابد یا از مشکلی روانی رنج می برد بیشتر می شود. و از آن جایی که این حالت در افراد یک خانواده دیده می شود می تواند ارثی باشد.

ترس از تاریکی

بعضی کودکان، به ویژه کودکان نوپا از تاریکی می ترسند. وقتی آن ها از خواب بیدار می شوند و خودشان را در تاریکی محض می بینند دچار ترس شدید می شوند و گریه می کنند.

اختلال اضطراب جدایی

گریه شبانه کودک می تواند نتیجه اختلال اضطراب جدایی باشد. کودکانی که پدر و مادرشان وابسته هستند، در زمان جدایی از آن ها شدیداً مضطرب می شوند و احساس عدم امنیت می کنند.

گاهی اوقات والدین تصمیم می گیرند که فرزندشان دیگر در تخت خواب آن ها نخوابد. در نتیجه شرایطی را فراهم می کنند که او شب ها در اتاقی جداگانه بخوابد. در چنین موقعیتی اگر کودک مبتلا به اضطراب جدایی باشد یا هنوز برای جدا خوابیدن از والدین آمادگی نداشته باشد، ممکن است نیمه شب از خواب بیدار شود و گریه کند.

بیماری جسمی

ممکن است دلیل گریه شبانه کودک این باشد که تب داشته باشد، بابت عفونت های گوش آزار ببیند یا معده درد داشته باشند. در این صورت طبیعی است که با گریه از خواب بیدار شود. بهتر است در زمان بیماری کودک، یکی از والدین حتماً در نزدیکی او بخوابد.

در ادامه مطالعه مقاله «گریه شبانه نوزاد» را به شما پیشنهاد می کنیم.

چنانچه کودک شما شب ها با گریه از خواب بیدار می شود، برای آگاهی از علل گریه شبانه او و روش های رفع این مشکل، با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *