آیدانیتو > گرایش های دکتری عمران
انتخاب رشته دکتری مهندسی عمران -مهندسی آب و سازه های هیدرولیکی, انتخاب رشته دکتری مهندسی عمران- مدیریت ساخت, انتخاب رشته دکتری مهندسی عمران-حمل و نقل, انتخاب رشته دکتری مهندسی عمران-راه و ترابری, انتخاب رشته دکتری مهندسی عمران-زلزله, انتخاب رشته دکتری مهندسی عمران-سازه, انتخاب رشته دکتری مهندسی عمران-سواحل بنادر و سازه های دریایی, انتخاب رشته دکتری مهندسی عمران-مدیریت منابع آب

گرایش های دکتری عمران

گرایش های دکتری عمران

رشته مهندسی عمران از جمله رشته های قدیمی در دانشگاه های سرتاسر جهان است که تاریخچه روی کار آمدن آن به قرن هجدهم میلادی بر می گردد. این رشته تحصیلی از آن دسته رشته هایی است که بیان کننده استفاده از علم در ایجاد عمران و سازندگی در ایران است به عبارت دقیق تر، هر چیزی که به آبادانی یک کشور مربوط می شود همانند تونل، برج، جاده، فرودگاه، سد، مصالح سبک و نیروگاه های برق، دکل های مخابراتی در حوزه رشته مهندسی عمران قرار می گیرد. هدف اصلی از ایجاد این رشته، آموزش و تربیت نیروهای متخصصی است که با تبحر و مهارت خاص خود مسئولیت نظارت، محاسبه، طرح و احداث را در پروژه های مختلف عمرانی عهده دار شوند. باید بگوییم که رشته مهندسی عمران در دانشگاه های ایران در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تدریس می گردد. در این مقاله، قصد ذکر گرایش های دکتری عمران را خدمت شما دوستان داریم. پس ما را همراهی کنید تا اطلاعاتی ضروری را در رابطه با گرایش های دکتری عمران به دست آورید.

گرایش های دکتری عمران دانشگاه سراسری

در ابتدا باید بگوییم که رشته مهندسی عمران در مقطع دکتری از ده گرایش مختلف تشکیل شده است. در این قسمت، علاوه بر ذکر این ده گرایش توضیحاتی را در رابطه با هر یک از گرایش های دکتری در عمران بیان می کنیم.

ردیف

گرایش های عمران در دکتری

1سازه
2زلزله
3آب و سازه های هیدرولیکی
4راه و ترابری
5سواحل بنادر و سازه های دریایی
6مدیریت منابع آب
7حمل و نقل
8گرایش سازه دکتری عمران
9

مدیریت ساخت

10محیط زیست

گرایش سازه دکتری عمران

گرایش سازه از جمله مهم ترین گرایش های دکتری مهندسی عمران محسوب می شود. از جمله موضوعات مورد بحث در گرایش سازه ساخت، طراحی و بررسی انواع سازه های عمرانی است. از میان این سازه ها می توان به انواع سازه های عظیم صنعتی، سدها، پل ها و ساختمان ها اشاره کرد. این گرایش از رشته عمران دارای بازار کار خوبی در زمینه ارائه مشاوره در زمینه بازرسی و طراحی و تولید در مراکز عمرانی و سازمان ها و همین طور مشاوره و تدریس برخوردار است.

گرایش زلزله دکتری عمران

از دیگر گرایش های دکتری مهندسی عمران می توان به زلزله اشاره کرد. در این گرایش به مسئله زلزله به عنوان یکی از مهم ترین بلایای طبیعی در دنیا نگریسته می شود. تمامی متخصصان گرایش زلزله در مهندسی عمران در جهت ساخت و طراحی بناها و اماکن و انواع مختلف تأسیسات آبی و صنعتی ضد زلزله فعالیت دارند. در حقیقت، حوزه کاری این قبیل افراد شباهت زیادی به حیطه فعالیت گرایش سازه دارد.

گرایش ژئوفیزیک دکتری عمران

گرایش ژئوفیزیک از دیگر گرایش های دکتری عمران است که طرفداران خاص خودش را در بین داوطلبان دارد. این گرایش از مهندسی عمران اجرای پروژه های عمرانی می پردازد و مسئولیت ارزیابی و بررسی مهندسی اجزای زمین در محل ساخت را عهده دار است. به جهت وجود مراکز مختلف صنعتی و همین طور تأثیر شگرف زلزله بر مقاوم سازی و خرابی آن ها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. تمامی متخصصان فارغ التحصیل در مقطع دکتری این رشته تحصیلی امکان فعالیت در مراکز ساختمانی و عمرانی و همین طور اکثر مراکز تحقیقاتی و پژوهشی در زمینه زلزله را دارند.

گرایش راه و ترابری دکتری عمران

گرایش راه و ترابری مهندسی عمران همان گونه که از نام آن مشخص است به ارزیابی و طراحی تمامی راه های ارتباطی به جهت بررسی ترافیک راه ها، نگهداری، روسازی و زیر سازی آن ها می پردازد. در واقع، این گرایش از دکتری عمران به بهینه سازی همه راه ها همانند راه های بیرون شهری و بین شهری، فرودگاه ها و راه آهن توجه خاصی دارد.

گرایش های دکتری عمران دانشگاه آزاد

باید بگوییم که گرایش های دکتری عمران دانشگاه آزاد اسلامی دقیقاً مشابه گرایش های دکتری عمران دانشگاه سراسری است و هیچ گونه تفاوتی با یکدیگر ندارند.

بهترین گرایش های دکتری عمران

باید بدانید که مطابق نظر دانشجویان گرایش سازه از جمله قدیمی ترین، پرطرفدارترین و مهم ترین گرایش های مهندسی عمران در دوره کارشناسی ارشد به شمار می رود. علاوه بر این زمینه پژوهشی و تحقیقاتی در این گرایش از عمران روز به روز در حال افزایش است.

در این مقاله به بررسی نکات مرتبط با تحصیل در گرایش های دکتری عمران پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله انتخاب رشته ارشد سراسری 97 بزنید.

اگر سوالی در زمینه گرایش های دکتری عمران ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران باتجربه تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *