گرایش مهندسی مکانیک

گرایش های ارشد مهندسی سیستم های انرژی






گرایش های ارشد مهندسی سیستم های انرژی

مهندسی سیستم های انرژی دانشی فرا رشته ای به شمار می آید که توجه خود را به توسعه، طراحی و همین طور بهره برداری از سیستم های انرژی معطوف می دارد. اساس و پایه مهندسی سیستم های انرژی نگرشی نظام گرانه است. شاید برایتان جالب باشد اگر بندانید که بخش انرژی در ایران از اهمیتی دوگانه برخوردار است. از یک طرف، مهم ترین منبع کسب در آمد ارزی صادرات انرژی اولیه است و از طرف دیگر انرژی در جایگاه عامل تولید در فرایندهای خدماتی و تولیدی مورد نیاز است. عواملی همچون پایان پذیری منابع انرژی در ایران، روند فراینده مصرف انرژی در طی چند دهه گذشته و همین طور وابستگی نظام اقتصادی به در آمدهای کسب شده از صادر کردن انرژی موجب تأثیر گسترده تحولات در بخش انرژی بر توسعه کشور شده است. حل مسائل ذکر شده در بالا لزوم تربیت کارشناسانی مسلط و مجرب در زمینه اصول مهندسی سیستم های انرژی را بالا برده است. کلیه فارغ التحصیلان رشته مهندسی سیستم های انرژی می توانند در اماکنی همچون نیروگاه ها، پالایشگاه ها، شرکت ملی گاز ایران، وزارت نفت، سازمان حفاظت از محیط زیست، سازمان برنامه و بودجه و سازمان انرژی اتمی ایران مشغول به کار و فعالیت شوند. رشته مهندسی سیستم های انرژی از جمله رشته های ارشد مجموعه مهندسی مکانیک به شمار می رود که از گرایش های مختلف تشکیل شده است. در این مقاله به ذکر گرایش های ارشد مهندسی سیستم های انرژی برای شما دوستان گرامی می پردازیم. پس ما را همراهی کنید تا با گرایش های ارشد مهندسی سیستم های انرژی آشنایی لازم را پیدا کنید.

گرایش های کارشناسی ارشد مهندسی سیستم های انرژی

باید بگوییم که رشته مهندسی سیستم های انرژی در سه گرایش ازائه می شود. در زیر به ذکر این گرایش ها برای شما دوستان می پردازیم. سپس در ادامه به ارائه پاره ای توضیحات در مورد دو گرایش از سه گرایش نام برده شده می پردازیم.

ردیف

گرایش های ارشد مهندسی سیستم های انرژی

1

سیستم های انرژی

2

تکنولوژی انرژی

3

انرژی و محیط زیست

گرایش تکنولوژی انرژی

تکنولوژی انرژی از جمله مهم ترین گرایش های ارشد مهندسی سیستم های انرژی محسوب می شود. گرایشی که در آن مواردی همچون قابلیت انواع سیستم های انرژی های تجدید پذیر به وسیله ابزارهای متفاوت تحلیلی، سیستم های تولید هم زمان برودت، حرارت و برق و مدل سازی دینامیک سیالات محاسباتی مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرند.

از جمله دروس مورد تدریس در این گرایش می توان به تحلیل سیستم های انرژی3، برنامه ریزی ریاضی، مبانی اقتصاد، مدل سازی انرژی، روش تحقیق و تکنولوژی نیروگاه های حرارتی خورشیدی و هیدروژن خورشیدی اشاره کرد.گرایش انرژی و محیط زیست

با بالا رفتن جمعیت جهان اتلاف و اتمام منابع انرژی خیلی و همین طور آلودگی ناشی از این منابع محدودیت هایی چند را برای آینده بشر به وجود آورده است. با در نظر گرفتن محدودیت های به وجود آمده در استفاده از انرژی به کارگیری انرژی های نو و بهینه سازی وسایل مصرفی می توان بحران به وجود آمده را به میزان زیادی کاهش دهد. در حال حاضر با

دو بحران آلودگی محیط زیست به علت استفاده از سوخت های سنگواره ای و دیگری شتاب در به اتمام رساندن این منابع روبرو هستیم. جهت حل این مشکلات به وجود آمده گرایشی تحت عنوان گرایش انرژی و محیط زیست به وجود آمده است. از جمله دروس مورد ارائه در این گرایش می توان از مبانی اقتصاد، تحلیل سیستم های انرژی، مهندسی فرایند، مکانیک سیالات پیشرفته، قابلیت اطمینان و تحلیل ریسک، ترمودینامیک پیشرفته و برنامه ریزی ریاضی پیشرفته نام برد.

مهندسی انرژی در خارج از کشور

رشته مهندسی انرژی از جایگاه ویژه ای در دانشگاه های خارج از کشور برخوردار است. به عنوان مثال، در کشور کانادا ارزش خاصی برای این رشته تحصیلی قائل هستند و از جمله مهم ترین و بهترین رشته های دانشگاهی محسوب می شود.

بورسیه مهندسی انرژی

رشته مهندسی سیستم های انرژی از جمله رشته هایی است که دانشجویان علاقه زیادی به ادامه تحصیل در آن مقطع در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های خارج از کشور را دارند. دانشگاه های معتبری در دنیا جهت تدریس و ارائه دوره های دانشگاهی در حال فعالیت هستند. از جمله این کشورها می توان به کانادا اشاره کرد که امکان گرفتن بورسیه تحصیلی جهت تحصیل در این رشته تحصیلی و در دانشگاه های مختلف آن وجود دارد. در نتیجه، هر فرد در صورت علاقه می تواند نسبت به این امر اقدام کند.

در این مقاله به تحلیل و بررسی گرایش های ارشد مهندسی سیستم های انرژی پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله منابع کنکور ارشد بزنید.

اگر سوالی در زمینه گرایش های ارشد مهندسی سیستم های انرژی ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *