آیدانیتو > گرایش های ارشد مهندسی آب
گرایش علوم و مهندسی آب

گرایش های ارشد مهندسی آب





گرایش های ارشد مهندسی آب

رشته مهندسی منابع آب یکی از رشته های گروه کشاورزی و منابع طبیعی است. در دوره ارشد علوم و مهندسی آب پذیرفته شدگان بسته به این که کدام یک از ذ را انتخاب کرده اند، به مطالعه، شناسایی و مدیریت منابع آب می پردازند. برای تحصیل و هر یک از گرایش های ارشد مهندسی آب باید 32 واحد را بگذرانید که 6 واحد آن پایان نامه است. مدت زمان معمول برای اتمام دوره ارشد 2 سال یا چهار نیم ترم است. در ادامه هر یک از گرایش های ارشد مهندسی آب را معرفی می کنیم تا شما با شناخت کافی گرایش مورد نظر خود را انتخاب کنید.

کارشناسی ارشد علوم و مهندسی آب

در گروه کشاورزی و منابع طبیعی کد 1302 به علوم و مهندسی آب تعلق دارد. رشته علوم و مهندسی آب دارای 4 گرایش است و هر گرایش دارای کد ضریبی متفاوت است. گرایش های ارشد مهندسی آب به شرح زیر است.

  • آبیاری و زهکشی
  • سازه های آبی
  • منابع آب
  • هواشناسی کشاورزی

آب نقش حیاتی در زندگی  دارد، مخصوصاً در ایران که در نواحی خشک قرار گرفته است و با کمبود آب مواجه است. آب علاوه بر آن که عامل اصلی کشاورزی و زندگی است در صنایع نیز کاربرد زیادی دارد. به همین دلیل مدیریت منابع آب اهمیت بالایی دارد. مدیریت منابع آب، بهسازی و بهبود سیستم های آب و… باعث می شود تا هدر رفت آب کمتر شود. در ادامه هر یک از گرایش های ارشد مهندسی آب را معرفی می کنیم.

یکی از گرایش های ارشد مهندسی آب، سازه های آبی است. در این گرایش شبکه های انتقال و توزیع آبیاری مورد مطالعه و شناسایی قرار می گیرد. هدف از تحصیل در این گرایش برنامه ریزی، هدایت و مدیریت اجرایی در مسائل آب و منابع آب است.

یکی دیگر از گرایش های ارشد مهندسی آب، گرایش منابع آب است. در این گرایش منابع آب شناخته می شوند و تلاش می شود تا کیفیت آب این منابع بهبود یابد.

از دیگر گرایش های ارشد مهندسی آب می توان به گرایش هواشناسی کشاورزی اشاره کرد. کشاورزی در تأمین مواد غذایی و پیشرفت کشور اهمیت بالایی دارد، و آن چه در کشاورزی بسیار تأثیر گذار است آب و هوا است. به همین جهت گرایش هواشناسی کشاورزی به وجود آمده است تا بتوان با تلفیق علم و تجربه، کشاورزی را بهبود داد.

معرفی رشته آبیاری و زهکشی

یکی از تخصصی ترین گرایش های ارشد مهندسی آب، گرایش آبیاری و زهکشی است. در این گرایش مجموعه ای از دانش های شناسایی و طراحی سیستم های آبیاری و زهکشی، انتقال آب، شبکه های آبیاری و زهکشی و مدیریت آن ها است. فارغ التحصیلان این گرایش می توانند در طراحی و اجرای سیستم های انتقال آب و بخش مطالعات هیدرولوژیکی مشغول به کار شوند.

علوم و مهندسی اب دانشگاه تهران

یکی از برترین و معتبرترین دانشگاه های ایران، دانشگاه تهران است. رشته مهندسی آب در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران ارائه می شود. هدف بسیاری از داوطلبان آزمون ارشد مهندسی آب قبولی در دانشگاه تهران است. اما گرایش های ارشد مهندسی آب پذیرنده در دانشگاه تهران کدام است؟

برای گرایش آب یاری و زهکشی سازه های آبی، منابع آب دانشگاه تهران در دو پردیس ابوریحان و کشاورزی دانشجو می پذیرد. اما گرایش هواشناسی کشاورزی تنها در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی کرج دانشگاه تهران ارائه می شود.
حال که با گرایش های ارشد مهندسی آب آشنا شده اید با منابع ارشد مهندسی آب نیز آشنا شوید.

اگر در انتخاب گرایش ارشد مهندسی آب مورد نظر خود دچار شک و تردید هستید و نیاز به راهنمایی دارید، می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *