آیدانیتو > گرایش های ارشد زیست شناسی سلولی و مولکولی
گرایش زیست سلولی مولکولی

گرایش های ارشد زیست شناسی سلولی و مولکولی






گرایش های ارشد زیست شناسی سلولی و مولکولی

علم زیست شناسی از جمله زیباترین و جذاب ترین علوم در دنیا محسوب می شود. این علم را می توان به شکل علم کسب شناخت در مورد موجودات زنده و چگونگی تعامل آن ها با محیط پیرامون تعریف کرد. از جمله رشته های این علم گسترده می توان به زیست شناسی سلولی و مولکولی اشاره کرد. در این علم، سلول تحت عنوان واحد بنیادی تشکیل دهنده حیات مورد بررسی و مطالعه واقع می شود. علاوه بر این، نقش مهم ترین مولکول های هر سلول یعنی DNA/RNA و همین طور پروتئین و ساخت آن ها نیز تحلیل و بررسی می گردد. باید بگوییم که رشته سلولی مولکولی در حوزه زیست شناسی مدرن از جایگاه ممتاز و خاصی برخوردار است. متخصصین و دانش آموختگان این رشته تحصیلی امکان فعالیت در حوزه های مختلف مهندسی ژنتیک، بیوتکنولوژی، بیوشیمی و پزشکی را دارند. مجموعه زیست شناسی سلولی و مولکولی در مقطع ارشد از چند رشته تشکیل شده است. از جمله رشته های گنجانده شده در این مجموعه می توان به بیوشیمی، زیست شناسی فناوری، میکروبیولوژی و ریز زیست فناوری اشاره کرد. اما در این میان دو رشته از رشته های موجود در این مجموعه یعنی زیست فناوری و میکروبیولوژی گرایش هایی را نیز شامل می شوند. در این مقاله، به ارائه پاره ای توضیحات در مورد گرایش های ارشد زیست شناسی سلولی و مولکولی برای شما دوستان می پردازیم. پس ما را همراهی کنید تا اطلاعات ضروری را در ارتباط با گرایش های ارشد زیست شناسی سلولی و مولکولی به دست آورید.

گرایش های ارشد زیست شناسی سلولی و مولکولی

در اینجا به ذکر گرایش های ارشد مجموعه زیست شناسی سلولی و مولکولی در رشته میکروبیولوژی و زیست فناوری به شکل مجزا می پردازیم.

 

ردیف

گرایش های ارشد میکروبیولوژی

1

محیطی

2

بیوسیستماتیک

3

صنعتی

4

میکروب های بیماری زا

 

ردیف

گرایش های ارشد زیست فناوری

1

صنعت و محیط زیست

2

دریا

3

مولکولی

4

میکروبی

 

در زیر به ارائه پاره ای توضیحات راجع به چند مورد از این گرایش ها برای شما می پردازیم.

گرایش بیماری های میکروب زا از جمله جذاب ترین گرایش های رشته میکروبیولوژی است. از جمله اهداف شکل گیری این گرایش می توان آشنایی دانشجو با مکانیزم آسیب رسانی این نوع از میکروب ها، آشنایی با مثال های متعدد از آن ها در افراد و آشنایی با مهم ترین و اصلی ترین میکروب های بیماری زا اشاره کرد.

گرایش میکروبی زیست فناوری

رشته زیست فناوری یکی از علومی است که در طی چند سال اخیر پیشرفت های فراوانی در آن صورت گرفته است. یکی از گرایش های این رشته تحصیلی گرایش میکروبی است. این گرایش به صورت بهره گیری از ویژگی ها و خصوصیات انواع مختلف میکروب ها در تجزیه و تولید مواد مختلفی همچون هورمون های انسانی تعریف می شود. این کار به صورت نوترکیبی از تولید انواع ماکرو مولکول ها، حشره کش های میکروبی و استخراج کانی ها را شامل می شود.

گرایش دریا زیست فناوری

گرایش دریا زمینه نسبتاً جدیدی به شمار می رود که به امر استفاده و کشف فرآیندها و فرآورده های برگرفته از موجودات دریایی می پردازد. این نوع از موجودات دریایی منبع ترکیبات خاص و منحصر به فردی به شمار می روند که از پتانسیل صنعتی خوبی در زمینه های مختلف همچون افزودنی های غذایی، مواد آرایشی و دارویی و کاوشگرهای مولکولی برخوردار هستند.

دانشگاه های ارشد زیست شناسی سلولی و مولکولی

در آخرین بخش از این مقاله به ذکر لیست دانشگاه های سراسری پذیرنده ارشد زیست شناسی سلولی و مولکولی برایتان می پردازیم.

ردیف

دانشگاه های پذیرنده ارشد زیست شناسی سلولی و مولکولی

1

دانشگاه تبریز

2

دانشگاه جامع امام حسین (ع)-تهران

3

دانشگاه شیراز

4

دانشگاه فردوسی مشهد

5

دانشگاه اصفهان

6

دانشگاه شهیدبهشتی- تهران

7

دانشگاه صنعتی مالک اشتر

8

دانشگاه مازندران- بابلسر

9

دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان-تبریز

10

دانشگاه محقق اردبیلی-اردبیل

11

دانشگاه اراک

12

دانشگاه زابل

13

دانشگاه مراغه

14

دانشگاه فرهنگیان-پردیس شهید چمران تهران

15

دانشگاه شهیدباهنر- کرمان

در این مقاله به تحلیل و بررسی گرایش های ارشد زیست شناسی سلولی و مولکولی پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله انتخاب رشته ارشد زیست شناسی سلولی و مولکولی بزنید.
اگر سوالی در زمینه گرایش های ارشد زیست شناسی سلولی و مولکولی ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *