آیدانیتو > کاردانی بدون کنکور سراسری
کاردانی بدون کنکور, کاردانی بدون کنکور سراسری

کاردانی بدون کنکور سراسری





کاردانی بدون کنکور سراسری

برخی از داوطلبین تحصیل در دانشگاه مایل به تحصیل بدون کنکور هستند، دانشگاه سراسری اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی بدون کنکور سراسری کرده است. یعنی برای ثبت نام در مقطع کاردانی رشته های اعلام شده نیازی به شرکت در کنکور سراسری نیست. پذیرش دانشجو در کاردانی بدون کنکور سراسری بر اساس سوابق تحصیلی است. در این مقاله می خواهیم در این باره به تفضیل صحبت کنیم.

مقطع کاردانی چیست؟

مقطع کاردانی یا فوق دیپلم، اولین مقطع تحصیلی در دانشگاه است. پیش نیاز تحصیل در این دوره، مدرک دیپلم و یا مدرک پیش دانشگاهی است. مدت زمان تحصیل در این دوره 2 سال و نهایتاً سه سال است که دانشجویان در این مدت بسته به رشته 72 تا حداکثر 95 واحد را می گذرانند. بعد از اتمام تحصیل، مدرک کاردانی به آن ها اعطا می شود.

معرفی انتخاب رشته بدون کنکور سراسری

دانشگاه سراسری با هدف انتخاب افراد شایسته، توزیع مناسب دانشجو و ایجاد متخصص در رشته های مورد نیاز کشور و همچنین ایجاد شرایط منناسب تری برای پذیرش افراد دوره آموزش عالی، اقدام به پذیرش دانشجو بدون نیاز به شرکت در کنکور در برخی از رشته ها کرده است. این نوع پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی داوطلبینی است و نیاز به شرکت در کنکور در برخی از رشته ها کرده است. این نوع پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی داوطلبین است و اگر شفاف تر بخواهیم بگوییم پذیرش بر اساس معدل دیپلم و معدل پیش دانشگاهی است.

چه کسانی می توانند در کاردانی بدون کنکور سراسری شرکت کنند؟

تمام کسانی که مدرک پیش دانشگاهی خود را کسب کرده اند و یا تا 31/06/97 آن را دریافت می کند، می توانند اقدام به ثبت نام و انتخاب رشته کاردانی بدون کنکور سراسری کنند. درج معدل کل دوره های دیپلم و پیش دانشگاهی در مراحل ثبت نام الزامی است. افرادی که در آزمون سراسری 97 شرکت کرده اند، افرادی که ثبت نام کرده و در آزمون غایب بوده اند و افرادی که ثبت نام نکرده اند، همگی می توانند در این دوره، کاردانی بدون کنکور سراسری 97، ثبت نام و انتخاب رشته کنند.

مراحل ثبت نام کاردانی بدون کنکور سراسری

ثبت نام و انتخاب رشته کاردانی بدون کنکور سراسری همزمان انجام می شود. زمان دقیق ثبت نام آن وسط سازمان سنجش برای سال 97 اعلام خواهد شد. اما بر اساس روال سال های گذشته، در نیمه دوم مرداد به مدت 5 روز سایت برای ثبت نام و انتخاب رشته باز است. این ثبت نام اینترنتی است.

ثبت نام

برای ثبت در صورتی که جزو شرکت کنندگان آزمون سراسری نبوده اید، لازم است جهت ثبت نام مبلغی 20.000 تومان را پرداخت کنید. اگر مایل به انتخاب رشته در سایر گروه های آزمایشی هم هستید، می توانید هزینه علاقه مندی برای آن ها را پرداخت و در آن گروه نیز انتخاب رشته کنید. البته توجه داشته باشید که شما تنها مجاز به انتخاب رشته در یک گروه اصلی و یک یا هر دو گروه هنر و زبان های خارجی هستید و نمی توانید همزمان در دو گروه اصلی انتخاب رشته کنید. گروه های اصلی: ریاضی و فنی، علوم تجربی و انسانی است. از آنجایی که این ثبت نام اینترنتی است، بهتر است شماره سریال ثبت نام را نزد خود نگه دارید تا بعداً در زمان اعلام نتایج دچار مشکل نشوید. همچنین شما می توانید از تقاضانامه نهایی خود پرینت بگیرید و آن را نزد خود نگه دارید. شما امکان انتخاب 150 کد رشته محل را دارید.

ویرایش

اگر بعد از ثبت نام متوجه شوید اشتباهی در اطلاعات ثبتی شما رخ داده است، می توانید وارد بخش ویرایش شده و آن را اصلاح کنید. زمان ویرایش اطلاعات همان زمان ثبت نام است. از آنجایی که پذیرش در این دوره بر اساس سوابق تحصیلی است، دقت کنید تا معدل دیپلم و پیش دانشگاهی خود را به درستی وارد نید.

اعلام نتایج

بعد از اتمام ثبت نام و انتخاب رشته کاردانی بدون کنکور سراسری، سازمان سنجش درخواست ها را بررسی و در اواخر شهریورماه نتایج نهایی را بر روی سایت خود اعلام می کند.

تأثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور

در پذیرش کاردانی بدون کنکور سراسری، سهمیه های نیز تأثیرگذارند. که در ادامه به اختصار به آن ها می پردازیم. 1- سهمیه مناطق: داوطلبین می توانند بر اساس محل اخذ مدرک سه سال آخر دبیرستان خود و یا در سال آخر دبیرستان و پیش دانشگاهی یکی از مناطق 1 و 2 و3 را انتخاب کنند. کلیه افراد معلول جز سهمیه منطقه 3 محسوب می شوند. 2- سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا: در صورتی که شرایط استفاده از هر یک از سهمیه های رزمندگان، ایثارگران و یا خانواده شهدا را دارید، می توانید در این انتخاب رشته از آن استفاده کنید. داوطلبینی که در 2 یا  3 گروه آزمایشی شرکت کرده اند، تنها یک فرم انتخاب رشته، معادل 150 کد رشته محل را دارند و باید بر اساس اولویت خود انتخاب رشته کنند.

تأثیر سوابق تحصیلی در پذیرش بدون کنکور

از آنجایی که پذیرش این دوره بر اساس سوابق تحصیلی است و داوطلبین می توانند در هر گروه آزمایشی که مایل هستند، انتخاب رشته کنند؛ جدول ضریب تأثیر معدل شکل گرفته است. میزان ضریب تأثیر معدل بر اساس میزان تناسب نوع دیپلم و گروه آزمایشی متفاوت است.

جدول ضریب تاثیر معدل در کاردانی بدون کنکور سراسری 97

جدول ضریب تاثیر معدل در کاردانی بدون کنکور سراسری 97

نوع گزینش

نوع گزینش در برخی از رشته ها متمرکز و برخی نیمه متمرکز است. گزینش بومی استانی، ناحیه ای و قطبی و یا کشوری نیز در این مرحله اعمال می شود و برای دوره های مختلف متفاوت است. در این مقاله نحوه ثبت نام و انتخاب رشته کاردانی بدون کنکور سراسری را بیان کردیم. شما در صورت تمایل میتوانید مقاله انتخاب رشته بدون کنکور علمی کاربردی 97  را نیز مطالعه کنید. برای اطلاع از نوع گزینش رشته مورد نظرتان و یا نحوه ثبت نام و انتخاب رشته کاردانی بدون کنکور سراسری میتوانید از مشاوران آیدانیتو راهنمایی و کمک بگیرید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *