مهاجرت به ترکیه

هزینه تحصیل در ترکیه






هزینه تحصیل در ترکیه

کشور ترکیه، از جمله توسعه یافته ترین کشورهای دنیا بوده که قسمتی از آن در اروپا قرار دارد. مهاجرت به قصد ادامه تحصیل در این کشور متمدن و پیشرفته همیشه مورد توجه علاقه مندان بوده و چه بسیار افرادی که با این انگیزه به دنبال اقامت در ترکیه هستند. این موضوع در مورد مردم کشور ما ایران نیز صادق است. باید بدانید که همسایگی با کشور ما و شرایط عالی جغرافیایی این کشور از دلایل این امر بوده و هر ساله جوانان ایرانی بسیاری برای تحصیل وارد ترکیه می شوند. البته در کنار این عوامل، وجود بهترین و معتبرترین مدارس و مراکز دانشگاهی در این کشور می تواند افراد را به مهاجرت برای تحصیل در ترکیه ترغیب کند. اما موضوع مورد توجه پیش از عزیمت و تحصیل به این کشور کسب اطلاعات لازم در مورد هزینه تحصیل در ترکیه است. به همین جهت، این مقاله را به بحث راجع به هزینه تحصیل در ترکیه اختصاص د اده ایم. پس ما را همراهی کنید تا اطلاعاتی مفید را در مورد هزینه تحصیل در ترکیه به دست آورید.

هزینه تحصیل دانشجویان در ترکیه

هزینه تحصیل در ترکیه با توجه به دانشگاه محل تحصیل و همچنین رشته دانشگاهی فرد متفاوت است. اما به طور قطع به یقین، هزینه پرداختی برای تحصیل افراد در دانشگاه های خصوصی از دانشگاه های دولتی بیشتر است. به عنوان نمونه، هر دانشجو جهت تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه های دولتی باید مبلغی در حدود 3484 لیر را بپردازد. اما در مقابل همین مبلغ در دانشگاه های خصوصی به 34845 لیر می رسد. البته ادامه تحصیل در دو مقطع ارشد و دکتری دانشگاه های ترکیه به طور مسلم چندین برابر مبالغ ذکر شده است.

هزینه اجاره مسکن و خوابگاه دانشجویی در ترکیه

هزینه اجاره مسکن و یا خوابگاه در ترکیه در شهرستان ها به مراتب از استان ها کمتر است. نکته مهم این که اقامت در خوابگاه های دانشجویی در مقایسه با تهیه مسکن با پرداخت هزینه کمتری برای شما همراه است. دانشگاه های دولتی ترکیه دارای خوابگاه بوده و در هر اتاق آن دو تا چهار نفر اقامت دارند. هزینه های پرداختی برای سکونت در این قبیل خوابگاه ها از 150 تا 300 لیر شروع شده و بسته به مکان و امکانات آن، مبالغ مختلفی را باید برای آن ها پرداخت کرد. البته اجاره خوابگاه های خصوصی از خوابگاه های دولتی بیشتر است. اما در مقابل امکانات بیشتری را می توان در آن ها یافت. در مورد هزینه پرداختی برای اجاره خانه باید گفت که با توجه به شهر و نوع خانه مجبور به پرداخت مبالغ مختلفی هستید. اما به طور معمول مبلغی برابر با 300 تا 1000 دلار برای اجاره خانه مورد نیاز است.

هزینه های زندگی در ترکیه

باید عرض کنیم که هزینه پوشاک در کشور ترکیه ارزان بوده اما مواد خوراکی گران هستند. جهت کاهش هزینه های درمانی خود نیز می توانید از خدمات بیمه درمانی استفاده نمایید. هزینه پرداختی برای مصرف آب در ترکیه پایین بوده اما هزینه سایر انرژی ها مانند گاز و برق هر شش ماه یکبار افزایش پیدا می کند. خبر خوش این که به عنوان یک دانشجو می توانید از تخفیف 50 در صد دانشجویی جهت استفاده از حمل و نقل عمومی استفاده کنید.

هزینه اقلام مختلف در ترکیه

در این بخش، به ارائه لیست هزینه های شماری از اقلام خوراکی مصرفی در ترکیه می پردازیم.

هزینه اقلام مختلف در ترکیه

نان سفید تازه 500 گرم

1/84 لیر

تخم مرغ 12 عدد

7/60 لیر

گوشت گاو یک کیلو

24/12 لیر

موز یک کیلو

3/53 لیر

سیب زمینی یک کیلو

1/26 لیر

پنیر محلی یک کیلو

10/94 لیر

شیر یک لیتر

12/51 لیر

سینه مرغ یک کیلو

6/82 لیر

پیاز یک کیلو

1/08 لیر

گوجه فرنگی یک کیلو

1/82 لیر

سیب یک کیلو

1/80 لیر

آب بطری 1/5 لیتری

1/65 لیر

در این مقاله به بررسی نکات مرتبط با هزینه تحصیل در ترکیه پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله تحصیل در ترکیه بزنید.

اگر سوالی در زمینه هزینه تحصیل در ترکیه ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران آیدانیتو در زمینه مهاجرت و اخذ بورسیه تحصیلی در ترکیه تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *