مهاجرت به ترکیه

تحصیل در ترکیه






تحصیل در ترکیه

کشور ترکیه به عنوان یکی از همسایگان غربی ایران کشوری اوراسیایی بوده که هر دو فرهنگ شرقی و غربی در آن دیده می شود. این کشور به جز صنعت گردشگری در حوزه تحصیلات و آموزش نیز به عنوان یکی از مقاصد محبوب و مورد توجه دانشجویان ایرانی شناخته شده است. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که تعداد دانشجویان خارجی در ترکیه از سال 2016 میلادی تقریباً به دو برابر رسیده که این موضوع نشان از کیفیت بالای آموزش در این کشور دارد. وجود دانشگاه های معتبر در ترکیه در کنار هزینه هایی بسیار مناسب و امکاناتی عالی امکان ادامه تحصیل را برای افراد فراهم آورده است. شاید شما هم در گروه افرادی باشید که رؤیای تحصیل در این کشور را در سر می پرورانید. از این رو، در این مقاله، بحث تحصیل در ترکیه را برای شما دوستان مطرح می کنیم. پس ما را همراهی کنید تا با مطالعه این مقاله اطلاعات لازم و کافی را در ارتباط با تحصیل در ترکیه به دست آورید.

تحصیلات پیش دانشگاهی در ترکیه

تحصیلات دوران ابتدایی از سن هفت سالگی در ترکیه شروع می شود. این دوره تقریباً هشت سال به طول می انجامد. پس از اتمام این دوره، تحصیلات دوره دبیرستان آغاز می گردد. در مجموع، طول دوران ابتدایی و دبیرستان بین 11 تا 12 سال بوده و رشته های فیزیک، ریاضی، علوم انسانی و فنی رشته های دبیرستان را در ترکیه تشکیل می دهند. دانش آموزان پس از اتمام دوران دبیرستان مؤفق به دریافت مدرک دیپلم می شوند.

تحصیلات دانشگاهی در ترکیه

در این بخش نحوه تحصیل در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را خدمتتان بیان می کنیم.

تحصیل در مقطع کارشناسی ترکیه

ورود به مراکز آموزش عالی و دانشگاه های ترکیه جهت تحصیل در مقطع کارشناسی از دو طریق معدل دوره دبیرستان و آزمون YOS امکان پذیر است. آزمون YOS از دو قسمت تشکیل شده که بخش اول آن شامل 80 سؤال پنج گزینه ای بوده که هر داوطلب باید در مدت زمان 90 دقیقه به آن ها پاسخ دهد. در این آزمون، استعدادهای آموزشی پایه دانش آموزان در دروسی مانند جغرافیا، زیست شناسی، شیمی، فیزیک، ریاضی، استعداد تحصیلی و هوش مورد ارزشیابی قرار می گیرد. باید خاطر نشان کنیم که این مرحله از آزمون YOS به زبان ترکی و انگلیسی برگزار می شود، اما بخش دوم این آزمون به سنجش اطلاعات داوطلب در زبان ترکی می پردازد. هر داوطلب با شرکت در این بخش از آزمون YOS بسته به سطح آگاهی و دانش خود در زمینه زبان ترکی نمره B، A و C را اخذ می کند.

در حقیقت، امر مرتبط با گزینش و جایگزینی دانشجویان در مؤسسات آموزش عالی و دانشگاه های ترکیه به وسیله سازمان Osyin پیگیری می گردد. کلیه متقاضیان خارجی باید در آزمون YOS که به وسیله این سازمان برگزار می گردد، شرکت و بعد از کسب رتبه قبولی امکان ادامه تحصیل و ثبت نام در دانشگاه ها را دارند.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری ترکیه

اخذ پذیرش در دوره کارشناسی ارشد و دکتری مشابه یکدیگر است. جهت ادامه تحصیل و اخذ پذیرش در این دو مقطع تحصیلی به مدارکی چند نیاز دارید. در اینجا علاوه بر نام بردن از این مدارک توضیحاتی را راجع به هر کدام ارائه می دهیم.

مدرک دیپلم به زبان ترکی

این نوع دیپلم مدرکی مشهور به Tomer  بوده که هر دانش آموز بعد از پذیرفته شدن در آزمون مربوطه آن را دریافت می کند. محل اجرای آزمون در دانشگاه های ترکیه بوده و هر روز یا به صورت هفتگی شاهد برگزاری آن هستیم.

مدرک دیپلم زبان انگلیسی

هر یک از متقاضیان می توانند با شرکت در آزمون های بین المللی همچون آیلتس و یا تافل مدارک معتبر زبان انگلیسی را دریافت کنند. البته جهت تحصیل در تعدادی از دانشگاه ها و رشته های تحصیلی، نیازی به کسب مدرک دیپلم زبان انگلیسی نیست.

ارائه کارنامه آزمون های GREو ALE

 ALEآزمونی شناخته شده است که در هر سال دوبار به وسیله سازمان سنجش ترکیه در اکثر شهرهای این کشور و به شکل متمرکز برگزار می گردد. سؤال های مطرح شده در این آزمون هیچ ارتباطی با دروس تخصصی رشته های مختلف تحصیلی نداشته و با هدف سنجش استعدادهای تحصیلی در افراد برگزار می شود.

هزینه تحصیل در مقاطع دانشگاهی ترکیه

شهریه دانشگاه های ترکیه بر طبق فاکتورهای مختلفی همچون رشته انتخابی، دانشگاه محل تحصیل و همین طور نوع دانشگاه از نظر خصوصی یا دولتی متفاوت است. به عنوان مثال هزینه تحصیل دانشجو در دانشگاه های دولتی در حدود 300 دلار در هر ترم بوده که این مبلغ در دانشگاه های دولتی گاهی تا چند هزار دلار نیز می رسد. جهت اطلاع از مبلغ دقیق شهریه های هر ترم تحصیلی بهترین راه مراجعه به وب سایت دانشگاه هاست.

در این مقاله به بررسی نکات مرتبط با تحصیل در ترکیه پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله سیستم آموزشی ترکیه بزنید.

اگر سوالی در زمینه تحصیل در ترکیه ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران مهاجرت و اخذ ویزا و اقامت دائم آیدانیتو تماس بگیرید.


1 دیدگاه در “تحصیل در ترکیه

  1. شیواداورپناه گفت:

    قصد تحصیل پزشکی با پیراپزشکی در ترکیه استامبول دارم
    لیسانس زبان انگلیسی ۲۴ ساله
    میخواستم تا شروع سال تحصیلی اقدام کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *