آموزش جنسی

نقش آموزی جنسیتی

نقش آموزی جنسیتی

جنسیت چیست؟ چه عاملی از ما یک زن یا یک مرد می‌سازند؟ آیا ویژگی‌هایی که جنسیت ما را مشخص می‌کنند ذاتی هستند و موقع تولد همراه با ما وارد این دنیا می‌شوند یا بعداً و تحت‌تأثیر تربیت خانوادگی و آموزشی که در مدرسه می‌بینیم و ارزش‌های جامعه کسب می‌شوند؟

نقش آموزی جنسیتی چطور اتفاق می‌افتد و ما چگونه به درکی از جنسیتمان می‌رسیم؟

 

 

همه‌ی ما با ویژگی‌های فیزیکی‌ای به دنیا می‌آییم اما نمی‌توان منکر این موضوع شد که در طول رشد و تبدیل شدن از یک کودک به یک بزرگسال چیزهایی را از محیط اطراف و افراد جامعه یاد می‌گیریم که به عنوان صفات زنانه یا مردانه شناخته می‌شوند.

نقش آموزی جنسیتی به معنای رفتارها و ویژگی‌هایی هستند که فرهنگ یک جامعه برای زنان و مردان مناسب می‌داند و این ویژگی‌ها در جوامع مختلف، متفاوت هستند.

نقش آموزی جنسیتی و مراحل رشد کودک

کودکان تا قبل از دو سالگی ایده‌ای از جنسیت خودشان ندارند و از دو سالگی به بعد کم‌کم با مشاهده‌ی پدر و مادر و اطرافیان متوجه تفاوت‌های زن و مرد می‌شوند و یاد می‌گیرند که چه رفتارهایی مردانه و چه رفتارهایی زنانه‌اند.

از سه سالگی به بعد، اسباب‌بازی‌ها و لباس‌های دخترانه یا پسرانه کم‌کم و به صورت نامحسوس به کودکان آموزش می‌دهند که مردها آتش‌نشان و پلیس می‌شوند و به رانندگی علاقه دارند اما دخترها آشپزی می‌کنند و لباس‌های صورتی می‌پوشند و به مهمانی می‌روند. اگر کودکی در این سنین رفتاری متفاوت با هنجارهای جامعه انجام دهد، مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

معمولاً پدر و مادر نمی‌توانند بپذیرند که پسر بچه‌ای عروسک‌بازی کند یا دختری به تفنگ‌بازی و ماشین‌بازی علاقه نشان دهد.

والدین و نقش آموزی جنسیتی

والدین اولین افرادی هستند که نقش‌های جنسیتی را به کودکان یاد می‌دهند. آن‌ها با لباس‌ها، کتاب‌ها و اسباب‌بازی‌هایی که برای فرزندشان تهیه می‌کنند و نحوه‌ی پرورش و تشویق و تنبیه، از کودکشان انتظار دارند که به عنوان دختر یا پسر از الگوی خاصی پیروی کند.

رسانه‌ها و نقش آموزی جنسیتی

بازی‌های کامپیوتری، کارتون‌ها و فیلم‌ها نقش مؤثر و پررنگی در آموزش ویژگی‌های جنسیتی به کودکان دارند و معمولاً کلیشه‌های جنسیتی را بازتولید می‌کنند. مثلاً در اکثر بازی‌ها و برنامه‌هایی که برای کودکان ساخته می‌شوند، مردان قهرمان هستند و زنان را نجات می‌دهند.

چنین رسانه‌هایی به پسر‌بچه‌ها یاد می‌دهند که باید شجاع و قوی و نجات‌دهنده باشند و به دخترها آموزش می‌دهند که نیاز به حامی دارند و نمی‌توانند قهرمان بشوند.

رویکرد یادگیری اجتماعی و نقش آموزی جنسیتی

بنابر رویکرد یادگیری اجتماعی کودکان نقش‌های جنسیتی را از اطرافیان و ارزش‌هایی که در جامعه تبلیغ می‌شوند، یاد می‌گیرند. هر گاه آن‌ها رفتاری زنانه یا مردانه‌ای از خود نشان بدهند که با جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند متناسب باشد، تشویق و در غیر این صورت تنبیه می‌شوند.

این تشویق و تنبیه‌ها در طول زمان در فرد درونی می‌شوند و او به این باور می‌رسد که چه رفتارهایی با جنسیتش هم‌خوانی دارند.

رویکرد رشد شناختی و نقش آموزی جنسیتی

رویکرد شناختی به نوعی مسئولیت بیشتری را برای کودک قائل است و اعتقاد دارد که کودک اطلاعات را از محیط دریافت می‌کند و در ذهنش آن‌ها را پردازش می‌کند و به این نتیجه می‌رسد که زنان چه ویژگی‌هایی دارند، مردان چه ویژگی‌هایی دارند و باید چه رفتارهایی را متناسب با جنسیتش انجام دهد.

کلیشه‌های جنسیتی

کلیشه‌های جنسیتی برخاسته از فرهنگ هستند و این ویژگی را دارند که با مرور زمان و تغییرات و اصلاحات اجتماعی تبدیل به مشکل شوند. مثلاً وقتی در جامعه‌‌ای این باور وجود دارد که بعضی از شغل‌ها مردانه و بعضی دیگر زنانه هستند، با ورود زنان به جامعه و موفقیت‌های بیشمار آن‌ها این باورها تبدیل به کلیشه می‌شوند.

امروز ما زنان آتش‌نشان، فضانورد و پلیس فراوانی را در سراسر جهان می‌بینیم، در حالی که در گذشته این شغل‌ها مردانه تلقی می‌شدند و زنان محدود بودنند به خانه‌داری یا شغل‌هایی مثل معلمی و پرستاری.

همچنین کلیشه‌های جنسیتی می‌توانند بعضی رفتارها را مردانه یا زنانه بدانند و این‌طور عنوان کنند که پسرها هرگز نباید گریه کنند و گریه کردن کاری دخترانه است. در حالی که از نظر روانشناختی این یک باور اشتباه است و گریه کردن شکلی از مواجهه با غم و ناراحتی است و ارتباطی با جنسیت ندارد.

کلیشه‌ها نقش‌ها را محدود می‌کنند، باعث کاهش خلاقیت می‌شوند و آزادی برای شکوفایی استعدادها را از زنان و مردان می‌گیرند. بهتر است که جوامع و خانواده‌ها نسبت به نقش‌های جنسیتی انعطاف‌پذیر باشند و آگاه باشند که این نقش‌ها با توجه به مقتاضیات زمانه قابل تغییر هستند.

 

 

در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی «آموزش جنسی چیست؟» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *