نابینایی و کم بینایی کودکان

نابینایی و کم بینایی در کودکان

نابینایی و کم بینایی در کودکان

مشکلات بینایی کودکان در هفته اول تولد مشخص می شوند و هر چه والدین زودتر اختلالات بینایی را در نوزاد تشخیص بدهند، درمان سریع تر آغاز می شود. نابینایی و کم بینایی در کودکان از مهم ترین مشکلات بینایی هستند. کودکان نابینا و کم بینا با مشکلات زیادی رو به رو می شوند اما در عین حال راهکارهای بسیاری برای پیشرفت آن ها در زمینه های مختلف وجود دارند.

در صورتی که صاحب فرزندی نابینا یا کم بینا هستید، می توانید برای آگاهی از بهترین روش های ارتباط با فرزندتان با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

نابینایی در کودکان

مهم ترین عواملی که موجب نابینایی یک کودک می شوند، بیماری های ارثی هستند. بهتر است کسانی که قصد ازدواج فامیلی دارند، حتماً قبل از ازدواج از نظر ژنتیکی بررسی شوند تا حامل این ژن نباشند.

بیماری های دیگر مثل آب مروارید مادرزادی، شب کوری های مادرزادی که فرد در ابتدا فقط شب ها نمی بیند هم بیماری های ارثی‌ای هستند که از والدین به ارث می رسند و به تدریج کودک را نابینا می کنند.

بهتر است هر زنی قبل از بارداری با آزمایش های مختلف بررسی شود تا در صورت ابتلا به بعضی بیماری ها جداً از باردار شدن پیشگیری کند. بیماری های زیادی قابلیت این را دارند که عوارضی را در نوزاد ایجاد کنند و باعث عفونت و حتی نابینایی شوند.

وقتی نوزادی زودتر از موعد مقرر به دنیا می آید، باید حتماً توسط چشم پزشک مورد معاینه قرار بگیرد. چون اگر در آن زمان مشکلی داشته باشد و درمان نشود، ممکن است در آینده نابینا شود.

تنبلی و انحراف چشم در دوران کودکی هم در صورت عدم درمان می توانند به نابینایی منجر شود. معاینه های دوره ای چشم در دوران کودکی بسیار جدی هستند و باید حتماً پیگیری شوند.

کم بینایی در کودکان

کم بینایی یعنی فرد به دلایلی نمی تواند چیزها را به خوبی ببیند. کودکان کم بینا همه چیز را تار می بینند و ممکن است چیزهایی را که در فاصله ی دوری از آن ها قرار دارند، به درستی نبینند. گاهی با عینک یا لنز می توان کم بینایی را اصلاح کرد. اما در صورتی که کم بینایی شدید باشد، اصلاح آن امکان پذیر نیست.

کم بینایی دلایل مختلفی دارد. اما معمولاً بیماری های ارثی و ازدواج های فامیلی ریشه ی کم بینایی در کودکان هستند. بیماری های شبکیه، آب سیاه، آب مروارید، شب کوری، بیماری ژنتیکی آلبینیسم و …. می توانند دلیل کم بینایی باشند.

مواجهه ی صحیح با نابینایی و کم بینایی در کودکان

نابینایی و کم بینایی در کودکان اختلالات بسیاری را در زندگی فردی و اجتماعی کودک ایجاد می کنند. یک کودک نابینا یا کم بینا از تجربه های لذت بخش زیادی محروم می شود و در ارتباط با جهان پیرامون با سختی مواجه می شود.

آنچه اهمیت دارد این است که والدین این کودکان بتوانند دنیای آن ها را درک کنند و در جهت تسهیل زندگی آن ها قدم بردارند. در ادامه به نکاتی می پردازیم که رعایت کردن آن ها از جانب پدر و مادر یک کودک نابینا یا کم بینا، کیفیت زندگی کودک را افزایش می دهند:

  • طوری با کودک برخورد کنید که حس نکند با کودکان دیگر تفاوت دارد.
  • به او اجازه دهید که تا جایی که ممکن است خودش کارهایش را انجام دهد.
  • موقع صحبت کردن با او رو به رویش قرار بگیرید.
  • از مقایسه ی او با کودکان بینا جداً پرهیز کنید.
  • مراقب باشید که محیط خانه و چیدمان وسایل برای رشد کودک مناسب و امن باشد.
  • حتما با او صحبت کنید و در مورد چیزهایی که نمی بیند برایش توضیح بدهید.
  • کودک نابینا یا کم بینا را در فعالیت های مختلف شرکت دهید و مراقب باشید که از عهده ی آن فعالیت بربیاید.

مواجهه با نابینایی و کم بینایی در کودکان ، مخصوصاً در مقام پدر یا مادر به هیچ عنوان راحت نیست. اما اگر والدین صبور و مشتاقِ آگاهی در مورد ویژگی های فرزندشان، شیوه های برقراری ارتباط با کودک و روش های مناسب آموزش به او باشند، می توانند زندگی را برای این کودک شیرین کنند.

 

در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی «کودکان استثنایی» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *