مهاجرت به سوئد

مهاجرت کاری به سوئد






 


مهاجرت کاری به سوئد

مهاجرت کاری به سوئد رویای بسیاری از ساکنان کشورهای سراسر جهان است. استانداردهای بالای زندگی در سوئد، اقتصاد پویا، نرخ پایین بیکاری، توسعه یافتگی، نظام آموزشی و فرهنگ غنی ساکنان این کشور موجب شده است که همه ساله هزاران نفر متقاضی مهاجرت کاری به سوئد باشند.

متأسفانه مهاجرت کاری به سوئد کار چندان ساده ای نیست و به شرایط خاصی نیاز دارد. در این مقاله تلاش کرده ایم که به شرایط مهاجرت کاری به سوئد بپردازیم.

شرایط مهاجرت کاری به سوئد

شرایط مهاجرت کاری به سوئد برای ساکنان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ساکنان سایر کشورها متفاوت است. اگر به عنوان یک فرد ایرانی قصد داشته باشید به این کشور مهاجرت کنید و در آن جا مشغول به کار شوید، باید اجازه کار داشته باشید.

اجازه کار

به طور کلی، شهروندان کشورهایی غیر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید قبل از هر چیز برای مجوز کار در سوئد تقاضا کنند. برای این که کسی واجد شرایط اجازه کار در سوئد باشد باید از یک کار فرمای سوئدی پیشنهاد کاری داشته باشد. اما مورد قبول واقع شدن پیشنهاد کاری فقط در شرایط زیر امکان پذیر است.

  • کارفرما باید آگهی کار را سه ماه در کشور سوئد و سه ماه در کشورهای عضو اتحادیه اروپا منتشر کرده باشد و هیچ فرد مناسب اروپایی‌ای را برای این موقعیت شغلی پیدا نکرده باشد.
  • حقوق شغل مورد نظر ماهیانه حدود 13000 کرون (واحد پول سوئد) باشد تا فرد بتواند از هعده مخارج خود و خانواده اش بربیاید.

به طور کلی می توان گفت که مهاجرت کاری به سوئد کار دشواری است و بر خلاف کشورهایی مثل کانادا و آلمان که در یک فرایند خاص افراد متخصص و با تجربه را برای کار در کشورهایشان می پذیرند، برای پیدا کردن شغل در سوئد، حتماً باید از جانب یک کارفرما در این کشور پیشنهاد کار داشت و در ضمن این شرط فقط در حالتی پذیرفته می شود که هیچ فرد اروپایی مناسبی برای آن موقعیت شغلی وجود نداشته باشد.

اگر متقاضی مهاجرت کاری به سوئد از همه شرایط گفته شده برخوردار باشد می تواند در مدت دو تا نه ماه ویزای کاری را دریافت کند و کسی که دو تا پنج سال در سوئد کار کند می تواند برای اخذ اقامت دائم سوئد تقاضا کند.

تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری

راه ساده تری که برای کار در سوئد وجود دارد این است که افراد ابتدا به منظور تحصیل به این کشور وارد شوند و بعد از فارغ التحصیلی، ویزای تحصیلی شان را به ویزای کاری تبدیل کنند. ویزای تحصیلی در واقع اجازه یک اقامت موقت به دانشجو می دهد و این اصلاً به این معنا نیست که بعد از به پایان رسیدن دوره تحصیل، فرد می تواند در سوئد بماند.

اما کسانی که از یک دانشگاه سوئدی فارغ التحصیل می شوند، شش ماه فرصت دارند که کار پیدا کنند. اگر فرد در مدت شش ماه کار مناسبی پیدا کند. می تواند ویزای دانشجویی خودش را تبدیل به ویزای کار کند و مدت اقامت خودش را افزایش دهد.

در نهایت هم این امکان وجود دارد که بعد از چند سال کار در سوئد، اقامت موقت به اقامت دائم تبدیل شود.

در سال های اخیر متخصصان حوزه IT، مهندسان، برنامه نویس ها و کارگران ساختمان امکان بیشتری برای شغل پیدا کردن در سوئد دارند.

در این مقاله به موضوع مهاجرت کاری به سوئد پرداختیم، در ادامه مطالعه مقاله «لیست مشاغل سوئد» را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه تحصیل و کار در سوئد، می توانید با مشاوران آیدانیتو، در زمینه تحصیل، مهاجرت و اخذ ویزا تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *