آیدانیتو > تحصیل در مدارس سوئد
مهاجرت به سوئد

تحصیل در مدارس سوئد






 


تحصیل در مدارس سوئد

نظام آموزشی سوئد یکی از بهترین و پیشرفته ترین نظام های آموزشی در جهان است. امکانات آموزشی و پژوهشی در این کشور بسیارند و از آن جایی که متخصصان آموزش و پرورش در سوئد، اهمیت زیادی برای یادگیری در دوران کودکی و نوجوانی قائل اند و معتقد هستند که یادگیری در این سنین بر شخصیت افراد و دست آوردهایشان در آینده تأثیر می گذارد، بعد از پژوهش های بسیار، با دقت و وسواس برای آموزش دانش آموزان برنامه ریزی کرده اند.

تحصیل در سوئد از سن شش تا پانزده سالگی اجباری است. یعنی کودکان حتماً باید به مدت 9 سال درس بخوانند و بعد از این مدرت می توانند تصمیم بگیرد که وارد چه مسیری بشوند. در واقع دوره آموزشی ابتدایی در این کشور 9 سال است. بعد از 9 سال دانش آموزان می توانند انتخاب کنند که وارد دوره سه ساله دبیرستان بشوند یا نشوند.

بعد از اتمام این دوره سه ساله، دانش آموز می تواند برای ادامه تحصیل وارد کالج یا دانشگاه بشود یا با گذراندن دوره های فنی و حرفه ای و اخذ مدرک فنی و حرفه ای مشغول به کار شود. تحصیل در مدارس سوئد رایگان است اما تعداد کمی مدارس شبانه روزی هم در این کشور وجود دارند که شهریه دریافت می کنند و امکانات ویژه ای را به دانش آموزان ارائه می دهند.

تحصیل در مدارس سوئد برای دانش آموزان بین المللی

به دلایل مختلفی ممکن است که علاوه بر دانش آموزان سوئدی، دانش آموزانی از سایر کشورهای جهان برای تحصیل در مدارس سوئد وارد این کشور بشوند. به عنوان مثال این دانش آموزان می توانند فرزندان کسانی باشند که برای تحصیل یا کار در سوئد زندگی می کنند.

گاهی اوقات هم والدین فرزندانشان را از سنین پایین به این کشور می فرستند تا خیلی زود به فرهنگ سوئد خو بگیرند، زبان سوئدی شان تقویت شود و بتوانند بعد از فارغ التحصیلی مشغول به کار شوند و اقامت دائم سوئد را دریافت کنند.

در چنین موقعیتی احتمالاً مهم ترین سؤال این والدین در مورد شرایط تحصیل در مدارس سوئد است. آن ها می خواهند بدانند که فرزندانشان به عنوان دانش آموزان بین المللی، در چه شرایطی می توانند در مدارس سوئد تحصیل کنند.

شرایط تحصیل در مدارس سوئد

کسانی که مجوز اقامت دائم یا موقت در سوئد را داشته باشند می توانند فرزندانشان را در مدارس سوئد ثبت نام کنند.
مدارس در سوئد انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

مدارس دولتی در سوئد

تحصیل در مدارس دولتی سوئد رایگان است. این مدارس توسط شهرداری اداره می شوند. بیشتر کودکان سوئدی به مدارس دولتی می روند که از کیفیت بالایی برخوردار هستند. با این حال بسیاری از مهاجرات به علت مشکل زبان ترجیح می دهند که فرزندانشان را در مدارس بین المللی خصوصی ثبت نام کنند. در مدارس دولتی بیشتر دروس به زبان سوئدی تدریس می شوند.

مدارس خصوصی در سوئد

مدارس خصوصی در سوئد، مستقل هستند و توسط افراد، انجمن ها یا سازمان های مختلف اداره می شوند. مدارس خصوصی مجبور نیستند که از ساختار آموزشی بین المللی سوئد پیروی کنند. این مدارس از دانش آموزان شهریه دریافت می کنند و امکانات ویژه ای را ارائه می دهند. تعداد مدارس خصوصی در سوئد روز به روز بیشتر می شود.

مدارس بین المللی در سوئد

تحصیل در مدارس سوئد می تواند برای دانش آموزان بین المللی دشوار باشد. علی رغم این که سیستم آموزشی سوئد بسیار پیشرو است، بعضی والدین ترجیح می دهند که فرزندانشان به مدارس بین المللی بروند تا بتوانند با مهاجران دیگر در تماس باشند، از نظر فرهنگی سرخورده نشوند و امکان تحصیل به زبان دیگری را داشته باشند. شایان ذکر است که این مدارس شهریه دریافت می کنند.

در این مقاله به موضوع تحصیل در مدارس سوئد پرداختیم. در ادامه مطالعه مقاله «سیستم آموزشی سوئد» را به شما پیشنهاد می دهیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه تحصیل در مقاطع مختلف در سوئد، می توانید با مشاوران آیدانیتو، در زمینه تحصیل، مهاجرت و اخذ ویزا تماس بگیرید.

 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *