تنهایی سالمندان

مقابله با تنهایی سالمندان

مقابله با تنهایی سالمندان

سالمندان در برابر تنهایی و انزوای اجتماعی بسیار آسیب پذیر هستند و این می تواند بر سلامتی شان تأثیری جدی بگذارد. هزاران سالمند، مخصوصاً آن هایی که بیشتر از 75 سال سن دارند، در کشور ما از جامعه جدا مانده اند.

تنهایی سالمندان دلایل متعددی دارد. ممکن است افراد خانواده کمتر از گذشته با سالمند وقت بگذرانند و ترک کار و از دست دادن همسر و دوستان هم می توانند دلیل احساس تنهایی باشد. گاهی اوقات علت تنهایی سالمندان این است که بیماری های جسمی و مشکلات فیزیکی، فعالیت و معاشرت با دیگران را برای آن ها سخت می کند.

 

دلیل تنهایی سالمندان هر چه که باشد، می تواند به افسردگی و کاهش سلامت جسمی و روانی ختم شود. اغلب اوقات، کمک گرفتن از دیگران برای یک سالمند دشوار است. معمولاً سالمندانِ تنها این طور تصور می کنند که اگر مشکل شان را در این زمینه بیان کنند، غرورشان را زیر پا گذاشته‌اند.

در اینجا به نکاتی می پردازیم که رعایت آن ها برای مقابله با تنهایی سالمندان مفید است:

لبخند بزنید

از هر فرصتی برای لبخند زدن به دیگران یا آغاز یک مکالمه استفاده کنید. به عنوان مثال وقتی برای خرید وارد مغازه ای می شوید، به مغازه دار لبخند بزنید. اگر خجالت می کشید یا مطمئن نیستید که چه باید بگویید، از آدم ها در مورد خودشان سؤال بپرسید.

دوستان و آشنایان را به خانه تان دعوت کنید

اگر تنها و غمگین باشید، احتمالاً فکر می‌کنید که هیچ کس نمی خواهد با شما معاشرت کند. اما اغلب اوقات، دوستان، افراد خانواده و همسایه ها از اینکه شما را ببینند و با شما وقت بگذرانند، لذت می برند. گاهی تلفن را بردارید و کسی را که دوست دارید به خانه تان دعوت کنید.

با دیگران در تماس باشید

اگر از تنهایی عذاب می کشید باید سعی کنید که با افراد خانواده و دوستانتان در تماس باشید و هر چند وقت یک بار حالشان را بپرسید. حتی اگر تنها دوست شما کسی است که در پارک با او دوست شده اید، شماره تلفنش را از او بگیرید و هرازگاهی با او تماس بگیرید و حالش را بپرسید.

روز تولد آدم ها را به خاطر داشته باشید. بیشتر مردم از اینکه کسی تولدشان را به آن ها تبریک بگوید، خوشحال می شوند. در روز تولد یک دوست یا فامیل حتماً با او تماس بگیرید.

استفاده از وسایل الکترونیکی را یاد بگیرید

اگر دوستان یا افراد خانواده، دور از شما زندگی می کنند، یک راه مناسب برای ارتباط با آن‌ها، مخصوصاً با نوه ها، استفاده از کامپیوتر شخصی، تبلت یا تلفن همراه است. شما می توانید به دوستان یا افراد خانواده تان ایمیل بزنید، با استفاده از شبکه های اجتماعی عکس هایتان را با آن ها سهیم شوید یا با همدیگر تماس های ویدئویی داشته باشید.

سعی کنید مهارت های مورد نیاز را برای استفاده از وسایل الکترونیکی، از کسی یاد بگیرید یا در کلاس های آموزش کامپیوترِ مخصوص سالمندان شرکت کنید.

در فعالیت های اجتماعی شرکت کنید

دور شدن از فعالیت های اجتماعی یکی از تأثیرگذارترین و مهم ترین عواملی است که منجر به تنهایی سالمندان می شود. سعی کنید حتماً در گروه های اجتماعی عضویت داشته باشید.

به عنوان مثال می توانید در کلاس ها و گروه های کتاب خوانی شرکت کنید، کارهای داوطلبانه انجام دهید یا هر روز صبح همراه با هم سالانتان در پارک ورزش کنید.

به دیگران کمک کنید

از دانش و تجربه ای که در طول زمان به دست آورده اید برای کمک به دیگران استفاده کنید. فعالیت های داوطلبانه بهترین فرصت برای این کار هستند. به خیریه ها کمک کنید و در انجمن های حمایت از کودکان کار، کودکان بی سرپرست، معلولان جسمی و ذهنی، زنان بی سرپرست و بد سرپرست، بیماران مبتلا به بیماری های خاص و … عضو شوید.

فعالیت های داوطلبانه و انجام کارهای خیر یکی از بهترین روش های مقابله با تنهایی سالمندان هستند. این فعالیت ها به شما کمک می کنند تا به آرامش برسید، حس خوبی به خودتان داشته باشید و دوستان جدیدی پیدا کنید.

تحمل تنهایی برای همه، مخصوصاً سالمندان، سخت و زجرآور است اما همیشه راهکارهایی برای مقابله با تنهایی سالمندان وجود دارند. کافی است از جا بلند شوید و با جهان پیرامون تعامل داشته باشید.

اگر سالمند هستید و از تنهایی رنج می کشید یا نگران تنهایی پدر یا مادر سالمندتان هستید، با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی «اضطراب در سالمندان» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *