معافیت تحصیلی, معافیت ها

مراحل معافیت تحصیلی






مراحل معافیت تحصیلی

در این مقاله مراحل معافیت تحصیلی را بررسی خواهیم کرد همراه ما باشید تا با این بخش از نظام وظیفه که تمامی مشمولین به آن نیاز خواهند داشت آشنا شوید. ابتدا لازم است اطلاعاتی راجع به سربازی، سن مشمولیت، غیبت و…. به دست آورید و بعد مراحل معافیت تحصیلی را مشاهده کنید.

سربازی امر مقدسی است که در کشور ما اجباری و 21 ماهه است که در دوره های مختلف ارائه می شود. دوره آموزشی، دوره ضرورت و گاهاً دوره کد که مجموعاً 21 ماه به طول می انجامد، سن مشمولیت از 18 سالگی تمام شروع و تا 50 سالگی ادامه خواهد داشت. بنابراین افراد ذکور با وارد شدن به 18 سالگی کامل باید تکلیف نظام وظیفه خود را مشخص کنند چرا که در صورت به تاخیر افتادن اقدامات لازم خود وارد غیبت می شود و محرومیت ها و محدودیت هایی خواهد  داشت. در ادامه مراحل معافیت تحصیلی را مشاهده خواهید کرد.

مراحل گرفتن معافیت تحصیلی

مشمولانی که وارد سن مشمولیت می شوند باید توجه داشته باشند که با رسیدن به ماه تولد که طی آن ماه وارد 19 سالگی می شوند اقدامات لازم که در ادامه گفته می شود ،انجام دهند تا شامل غیبت در سربازی نشوند، به ادامه مطلب توجه کنید.

  • ابتدا لازم است فرم در خواست صدور معافیت تحصیلی را در واحد آموزش دریافت نمایند، توجه داشته باشیدد که طبق زمان بندی های اعلام شده این مرحله را انجام دهید.
  • فرم را به همراه مدارک لازم به دفاتر پلیس +10 که در تمامی مناطق وجود دارند تحویل دهید مدارکی که در این مرحله با مراجعه به دفاتر پلیس +10 تحویل خواهید داد، شامل: یک قطعه عکس، کپی شناسنامه، کپی آخرین مدرک تحصیلی مقطع قبلی( پیش دانشگاهی، کاردانی و کارشناسی) می شود.
  • مرحله بعدی باید مجوز صادر شده از جانب نظام وظیفه را به دبیر خانه معاونت آموزشی تحویل دهید.

دانش آموزان و دانشجویان توجه کنند که سنوات تحصیلی در واقع مدت زمانی است که مجاز به ادامه تحصیل در مقطع های مختلف متفاوت است و با توجه به مدت زمان پایان تحصیلات دوره مشخص می شود. به عنوان مثال کاردانی 5/2 سال، کارشناسی و کارشناسی ارشد ناپیوسته 3 سال، کارشناسی و کارشناسی ارشد پیوسته 5-6 سال و…. است.

از جمله شروط مهم برای ادامه تحصیل و دریافت معافیت تحصیلی قبل از اعزام به خدمت این است که بیش از یک سال از فراغت مقطع قبلی نگذشته باشد ( فرد در شمول خدمت قرار گرفته باشد ). از جمله شروط مهم برای ادامه تحصیل بعد از اعزام به خدمت این است که سرباز شامل غیبت نشده باشد و پذیرش در دانشگاه در مقطع بالاتر باشد تا بتواند از ترخیص از خدمت جهت ادامه ی تحصیل استفاده کند.

مراحل دریافت معافیت تحصیلی دانش آموزان

معمولاً این اقدامات از طریق مدارس انجام می شود اما لازم است از این مراحل مطلع شوید تا در صورت بروز مشکل شخصاً اقدامات را انجام دهید.

  • دانش آموزان باید توجه کنید از اولین ماه که وارد سن 19 سالگی می شوید به دفاتر پلیس+10 مراجعه کنید و در خواست معافیت تحصیلی را به مراکز ارائه کنید.
  • صدور معافیت تحصیلی دانش آموزان تا 20 سالگی تمام خواهد بود.
  • معافیت تحصیلی را به واحد آموزش ارائه کنید و در صورت انتقال به واحد آموزش شهر دیگر باید درخواست ثبت انتقالی معافیت تحصیلی از واحد آموزشی ثانویه به مرکز خدمات الکترونیک انتظامی ارسال کنید و معافیت تحصیلی جدید در محل جدید را دریافت کنید.
  • در صورت اخراج، انصراف و یا فراغت از تحصیل فرم تکمیل شده آخرین وضعیت مشمولان دانش آموز را به مراکز خدمات الکترونیک انتظامی ( پلیس+10 ) ارائه کنید.

پیشنهاد می کنیم بعد از مشاهده مراحل معافیت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان مقاله ی سنوات تحصیلی را مطالعه کنید.

اگر سوالی پیرامون معافیت ها از جمله معافیت تحصیلی و مراحل آن دارید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *