انتخاب رشته تجربی, انتخاب رشته ریاضی و فیزیک, انتخاب رشته علوم انسانی, انتخاب رشته کنکور

محل قبولی و دانشگاه های پذیرنده اقتصاد آزاد 98





محل قبولی و دانشگاه های پذیرنده اقتصاد آزاد 98

رشته اقتصاد را نمی توان رشته پرطرفدار محسوب کرد اما با این وجود افرادی که به فعالیت در حوزه های اقتصادی، بورس و اوراق بهادار و بانکداری و پژوهش های اقتصادی علاقه دارند، به طور خاص به این رشته گرایش دارند و آن را جزو اولویت های انتخاب شان قرار می دهند. برای این دسته از داوطلبان اطلاع از محل قبولی و دانشگاه های پذیرنده اقتصاد آزاد 98 اهمیت ویژه ای دارد. در این مطلب به واحدهای ارائه دهنده رشته اقتصاد در دانشگاه آزاد، اهمیت تراز در قبولی دانشگاه آزاد و تراز قبولی لازم برای هر دانشگاه و…. را توضیح خواهیم داد.

رشته اقتصاد در کدم واحدهای دانشگاه آزاد ارائه می شود؟

فقط دو واحد دانشگاهی علوم و تحقیقات و رودهن رشته اقتصاد را در مقطع کارشناسی ارائه می دهند. به لحاظ رتبه بندی علمی و تخصصی واحدهای دانشگاه آزاد در سال 1396 ، واحد علوم و تحقیقات در رتبه یک و واحد رودهن در رتبه سی و هشتم قرار دارد.

شرکت کنندگان در آزمون سراسری براساس چه ملاکی در دانشگاه آزاد پذیرفته می شوند؟

یکی از فاکتورهایی که در محل قبولی و دانشگاه های پذیرنده اقتصاد آزاد 98 اهمیت زیادی ملاکی است که پذیرش در دانشگاه آزاد براساس آن انجام می شود. منظور از ملاک پذیرش این است که در قبولی رتبه اهمیت دارد یا تراز؟ در پاسخ به این سوال باید گفت داوطلبان کنکور سراسری در کارنامه اولیه که دریافت می کنند، اگر برای انتخاب رشته در دانشگاه آزاد مجاز شده باشند، فقط باید به رتبه کشوری و ترازی که در زیرگروه های گروه آزمایشی خود به دست آورده اند، توجه کنند. رتبه در سهمیه های مناطق فقط در انتخاب رشته دانشگاه سراسری داوطلب اهمیت دارد. دانشگاه آزاد سه نوع سهمیه در نظر گرفته است، بسیج فعال، شهدا، ایثارگران و رزمندگان، به جز افرادی که شرایط استفاده از این سهمیه ها را داشته باشند بقیه شرکت کنندگان جزو سهمیه عادی حساب می شوند.برای مثال اگر داوطلبی 100 امتیاز سهمیه بسیج فعال داشته باشد، 10% به ترازش اضافه می شود.   در دانشگاه آزاد گزینش کشوری است و سهمیه بندی بومی گزینی وجود ندارد.

برای قبولی در رشته اقتصاد در واحدهای ارائه دهنده این رشته چه ترازی لازم است؟

همان طور که در بخش اول محل قبولی و دانشگاه های پذیرنده اقتصاد آزاد 98 شرح داده شد، فقط دو دانشگاه پذیرای داوطلبان تحصیل در رشته اقتصاد هستند. اما از آنجا که رشته اقتصاد چندان پرطرفدار نیست تراز قبولی آن هم خیلی بالا نیست. حداقل تراز قبولی در رشته اقتصاد واحد علوم و تحقیقات 5000 و با ترازی در حدود 4800 داوطلب می تواند در واحد رودهن پذیرفته شود.

فقط شرکت کنندگان در کنکور انسانی می توانند رشته اقتصاد را انتخاب کنند؟

رشته اقتصاد جزو رشته های شناور است یعنی به جز کسانی که در کنکور انسانی شرکت کرده اند، شرکت کنندگان کنکورهای تجربی و ریاضی مجاز به انتخاب این رشته هستند؛ فقط تفاوت در  زیر گروه اقتصاد در زیر گروه های آزمایشی مختلف است:
زیرگروهمقطعگروه آزمایشی
سهکارشناسیانسانی
چهارکارشناسیتجربی
یککارشناسیریاضی
  اطلاع از زیرگروهی که رشته موردنظر در آن قرار دارد از این جنبه اهمیت دارد که در هر زیر گروه درس های تخصصی ضریب های خاص خود را دارند و این موضوع برای داوطلبانی که برای قبولی در یک رشته خاص برنامه ریزی کرده اند، قابل توجه است. ضمن بررسی محل قبولی و دانشگاه های پذیرنده اقتصاد آزاد 98 ، پیشنهاد می کنیم به مقاله کارنامه و رتبه قبولی اقتصاد آزاد 98  هم سر بزنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *