آیدانیتو > علل بلوغ دیررس پسران
بلوغ دیررس پسران

علل بلوغ دیررس پسران

 بلوغ دیررس پسران

بلوغ پسران در سنین متفاوتی آغاز می‌شود اما اکثر آن‌ها بین سن 9 تا 14 سالگی وارد دوران بلوغ می‌شوند. به همین دلیل بلوغ دیررس پسران یعنی حالتی که یک فرد در سن 14 سالگی هنوز به بلوغ نرسیده باشد. بلوغ پسران زمانی اتفاق می‌‌افتد که غده‌ی هیپوفیز شروع کند به ساختن هورمون‌هایی که موجب بزرگ شدن آلت تناسلی و تولید هورمون تستوسترون می‌شوند. معمولاً حدود یک سال بعد از این تغییر و در سن 15 سالگی رشد پرسرعت پسران آغاز می شود.

 

چرا بلوغ بعضی پسران دیر اتفاق می‌افتد؟

معمولاً پسرانی که دچار بلوغ دیررس هستند، از سلامتی برخوردارند و بالاخره بعد از گذشت مدت زمانی به بلوغ می‌رسند. در حدود دو‌-سوم موارد این حالت ارثی است. اگر اولین عادت ماهانه‌ی مادری بعد از سن ۱۴ سالگی اتفاق افتاده باشد و اگر رشد ناگهانی پدری بعد از سن 16 سالگی شروع شده باشد، یا بعد از فارغ التحصیلی از دبیرستان همچنان در حال رشد کردن بوده، به این معناست که بلوغشان دیررس بوده است.

گاهی اوقات علت بلوغ دیررس پسران ، بیماری های مزمنی مثل بیماری روده‌ی التهابی، بیماری سلول داسی شکل یا فیبروز کیستیک است.

تعداد کمی از پسران با بلوغ دیررس، دارای یک نقص مادام العمر هستند که مربوط به هورمون LH و FSH است. معمولاً این نقص از زمان تولد خودش را نشان می‌دهد. به طور کلی اندام جنسی پسرانی که این مشکل را دارند، کوچک‌تر از اندازه‌ای است که باید باشد. بقیه‌ی هورمون‌های این پسران عادی هستند. گاهی اوقات هم مشکلی در بیضه‌ها منجر به بلوغ دیررس می‌شود.

از آنجایی که تشخیص اندازه‌ی بیضه‌ها در یک آزمایش جسمی آسان است، بیضه‌های خیلی کوچک نشانه‌ی کلیدی بلوغ دیررس پسران هستند. عوامل متعددی مثل جراحی بر روی بیضه‌ها یا درمان سرطان می‌توانند موجب آسیب دیدن بیضه‌ها بشوند.

علائم و نشانه‌های بلوغ دیررس پسران

گاهی اوقات آزمایشی جسمانی برای تشخیص دیررس بودن بلوغ در یک پسر کافی است. اما بسیاری از پزشک‌ها از آزمایش‌های دیگری هم استفاده می‌کنند تا مطمئن شوند که مشکل از اندام جنسی است یا نه.

شایع‌ترین آزمایش، اندازه‌گیری میزان هورمون‌های تستوسترون، LH و FSH در صبح زود یعنی زمانی است که میزان این هورمون‌ها در دوران بلوغ زیاد است. معمولاً میزان هورمون تستوسترون در پسرانی با بلوغ دیررس پایین است.

درمان بلوغ دیررس پسران

وقتی ریشه‌ی بلوغ دیررس جسمی و ارثی باشد، مشکل در طول زمان برطرف می‌شود. اما معمولاً این پسران نمی‌توانند 18-6 ماه صبر کنند تا رشد طبیعی‌شان آغاز شود. در نتیجه ممکن است دکتر غدد برای آن‌ها هورمون تستوسترون تجویز کند و بلوغ آن‌ها را جلو بی‌اندازد. روند این تجویز به این صورت است که به مدت چند ماه، ماهی یک بار این هورمون تزریق می‌شود. متخصص‌های مختلف تعداد و مقدار مختلفی از تزریق را پیشنهاد می‌کنند.

بعد از مدتی، در نتیجه‌ی این تزریق‌ها، افزایش قد و وزن قابل توجه، افزایش اندازه‌ی اندام جنسی و رشد موها در ناحیه‌ی اندام جنسی در این پسران دیده می‌شود و در اکثر مواقع، بلوغ بدون ادامه‌ی درمان، ادامه پیدا می‌کند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مقدار کم تستوسترون بر بلندی قد یک بزرگسال تأثیری ندارد. اما کمک می‌کنند که قد نوجوان زودتر بلند شود. وقتی علت بلوغ دیررس مشکلات هورمونی یا آسیب در اندام جنسی باشد، تستوسترون همچنان می‌تواند یک روش درمانی باشد اما مقدار تزریق تستوسترون باید در طول زمان افزایش پیدا کند و حتی تا بزرگسالی هم ادامه داشته باشد.

 

در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی «بلوغ دیررس دختران» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *