آیدانیتو > علائم افسردگی شدید در مردان
افسردگی

علائم افسردگی شدید در مردان

علائم افسردگی شدید در مردان

 

علائم افسردگی شدید در مردان

افسردگی نوعی اختلال روانی شناخته شده است که هر فردی چه مرد و چه زن را در هر موقعیت و سنی می تواند به آسانی گرفتار نماید. اما این وضعیت به طور معمول در خانم ها زودتر از آقایان توسط پزشک تشخیص داده می شود. این موضوع می تواند به این علت باشد که خانم ها راحت تر از آقایان در رابطه با افکار و احساساتشان با اطرافیان خود صحبت می کنند. متأسفانه تصور اکثریت قریب به اتفاق مردان این است که صحبت در رابطه با حالات روحی آن ها عملی خلاف مردانگی محسوب می شود. در نتیجه آن ها دست به سرکوب احساسات منفی خود می زنند و از علائم آزار دهنده آن غافل می شوند. به همین علت افسردگی در مردان دیرتر و در مراحل جدی تر و حادتری تشخیص داده می شود. ولی همه می دانیم که هر چه افسردگی حادتر شود درمان آن نیز طولانی تر و سخت تر است. به علاوه عدم درمان افسردگی می تواند با عواقب جبران ناپذیری از جمله خودکشی همراه باشد. در این مطلب قصد داریم به ذکر علائم افسردگی شدید در مردان برای شما بپردازیم پس ما را همراهی کنید تا اطلاعات کافی و کاملی را در رابطه با علائم افسردگی شدید در مردان به دست آورید.

افسردگی شدید در آقایان

اگر بخواهید بیماری ناتوان کننده ای را در ذهن خود تجسم کنید در مرحله اول ممکن است آلزایمر، بیماری قلبی و سرطان به ذهن شما خطور نماید. ولی به نظر می رسد که دلیل اصلی و اساسی بیماری و ناتوانی جسمی در سراسر دنیا شرایطی است که چندان هم مورد توجه نیست و آن چیزی نمی تواند باشد به جز افسردگی که دامن بسیاری از مردان و زنان را در جامعه گرفته است. بر طبق گفته سازمان بهداشت جهانی بیشتر از 300 میلیون نفر در دنیا به افسردگی مبتلا هستند و این رقم در طول سال های 2005 و 2015 میلادی به میزان 18 درصد افزایش پیدا کرده است. به علاوه تقریباً 50 درصد از این اشخاص به دلیل نگرش ها و تفکرات منفی مربوط به بیماری های روانی درمان نمی گردند. علت دیگر این که علائم مربوط به افسردگی در بسیاری از اوقات دیده نمی شوند و بدین ترتیب در صورت عدم تشخیص افسردگی در فرد امکان درمان آن نیز وجود ندارد. البته این موضوع در رابطه با مردان بسیار پیچیده تر به نظر می رسد. عدم درمان مناسب افسردگی در مردان افسرده می تواند توانایی آن ها را جهت اداره یک زندگی عادی و سالم مختل نماید. حتی ممکن است شغل خود را از دست بدهند و یا به رفتارهای ناپسند و نادرستی همچون مصرف سیگار و یا الکل روی بیاورند که می توانند بسیار خطر ناک و کشنده باشند. در ادامه به ذکر علائم افسردگی شدید در مردان برای شما می پردازیم.

علائم افسردگی شدید در مردان

در این بخش شماری از علائم افسردگی شدید در مردان را خدمتتان عنوان می کنیم:

کاهش میل جنسی در آقایان

شاید شما فکر کنید که برقراری رابطه جنسی نقش مؤثری در بهبود خلق و خوی شما دارد اما به گفته دکتر گریدن مدیر اجرایی مرکز جامع افسردگی در دانشگاه میشیگان زمانی که دچار افسردگی هستید همیشه هم به این صورت نیست. بر طبق تحقیقات و پژوهش های انجام شده در دانشگاه استنسورد 75 درصد از افراد مبتلا به افسردگی از میل جنسی پایینی برخوردار هستند. از جمله اولین علائم افسردگی شدید در مردان علی الخصوص مردان جوان محسوب می شود. به علاوه، مصرف بعضی از داروهای ضدافسردگی جهت درمان این بیماری می تواند به میزان قابل توجهی میل جنسی را در شما کاهش دهد.

راندن مردم از خود

از دیگر علائم افسردگی شدید در مردان می توان به منزوی شدن و راندن اطرافیان از خود برشمرد، افراد افسرده نگرش منفی نسبت به آینده، جهان و خود دارند در صورت داشتن افسردگی هیچ اشتیاقی برای انجام کارهای خود ندارید و تمامی بخش های مثبت زندگی خود همچون روابطتان با دیگران را نادیده می گیرید. این به معنای منزوی کردن خود و فاصله گرفتن از خانواده و دوستان نیست. شما خود را در درون حباب کوچکی حس می کنید و سعی در دوری از دنیای اطرافتان را دارید. زیرا زمانی که افسرده هستید هیچ شادی و لذتی را نمی توانید درک و احساس کنید. ولی عزیران شما اولین کسانی هستند که متوجه ایجاد تغییراتی در رفتار و خلق و شوی شما می شوند. به این علت که شمار زیادی از مردان در وهله نخست حاضر به پذیرش نیاز به کمک نیستند به دور خود دیواری می کشند و به جای گوش سپردن به نگرانی عزیزان خود آن ها را از خود می رانند و دور می کنند. این موضوع به میزان زیادی بر نحوه ارتباط فرد با افراد مورد علاقه اش اثر منفی می گذارد.

وابستگی به الکل یا سایر موارد

در حدود 20 تا 25 درصد از مردان مبتلا به افسردگی وابستگی شدیدی به الکل پیدا می کنند. همان گونه که می دانید مصرف مشروبات الکلی موجب می شود که به صورت موقت هم که شده حس بهتری داشته باشید. الکل باعث فعال شدن مسیرهای دوپامین در مغز شما می گردد. دوپامین یک انتقال دهنده عصبی و یکی از هورمون های شادی است که نقش مؤثری را در کنترل مراکز لذت و پاداش مغز ایفا می کند. این سیگنال در زمان وجود افسردگی در فرد عملکرد خوبی ندارد. زمانی که شما به احساس خوشایند ناشی از مصرف الکل عادت کردید متوقف کردن آن چرخه درمانی کار بسیار مشکلی است ولی الکل ماده ضد افسردگی بسیار مضری به شمار می رود. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که در اغلب اوقات الکل بسیاری از علائم افسردگی شدید در مردان از جمله مشکلات مربوط به خواب و عصبانیت را در فرد افزایش می دهد.

انجام کارهای احمقانه و دور از عقل

به گفته دکتر گریدن بی پروایی در مردان مبتلا به افسردگی از زنان مبتلا به این بیماری بسیار شایع تر است. در حقیقت مردان بیشتر از زنان به کارهای احمقانه و خطرناک دست می زنند. انجام کارهای احمقانه و دور از عقل یکی دیگر از نشانه های افسردگی در مردان به شمار می آید. زمانی که شما قادر به بیان احساسات خود نیستید به روشی با افسردگی خود مقابله می کنید که می تواند خطرات زیادی را برای شما یا سایرین به همراه داشته باشد. زیرا ممکن است در آن لحظه به هیچ وجه به پیامدها و عواقب کار خود فکر نکنید. به طور مثال شاید ناگهان احساس کنید که باید با سرعتی بسیار بالا در خیابانی مسکونی رانندگی نمایید و یا برای خنده به 110 زنگ بزنید و یا در شرایطی کاملاً نامناسب به جر و بحث با رئیستان بپردازید.

افت روحیه و انگیزه در مردان

در میان تعداد زیاد نشانه های افسردگی در مردان افت روحیه خوب و با انگیزه را می توان یکی از شایع ترین نشانه های افسردگی در مردان دانست. تصور کنید که دقیقاً صبح روزی که باید پروژه ای مهم را در محل کار خود ارائه کنید به ناگاه ماشین تان پنچر می شود. این اتفاق ممکن است برای هر فردی پیش بیاید و در این مواقع افسرده و ناراحت شدن کاملاً طبیعی است. اما در صورت داشتن افسردگی شدید غم و ناراحتی ایجاد شده در شما بسیار متفاوت به نظر می رسد. این غم و ناراحتی به عنوان یکی از نشانه های افسردگی شدید در مردان خود را در قالب درد جسمانی، از دست دادن اشتها، خستگی و تحریک پذیری نشان می دهد.

بروز خشم ناگهانی

بروز خشم ناگهانی یکی دیگر از نشانه های افسردگی شدید در مردان به شمار می رود. خشمی که حتی گاهی نمی دانید علت آن چیست و دقیقاً از کجا می آید.
به عنوان یک مرد از افسردگی رنج می برید؟ شاهد آسیب های شدید جسمی و روانی ناشی از افسردگی در یکی از عزیزانتان هستید؟ می خواهید هر چه زودتر این بیماری را درمان کنید؟ با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.
در این مقاله به تحلیل و بررسی علائم افسردگی شدید در مردان برای شما پرداختیم. در ادامه مطالعه مقاله افسردگی شدید را به شما پیشنهاد می کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *