دکتری

ظرفیت پذیرش دکتری





ظرفیت پذیرش دکتری

دکتری یا PHD بالاترین مدرک تحصیلی در ایران است. برای رسیدن به این مدرک باید سخت درس خواند و پشت کار داشت. هر ساله تعداد زیادی از فارغ التحصیلان و دانشجویان ارشد برای قبولی در مقطع دکتری تلاش می کنند تا در آزمون نیمه متمرکز دکتری پذیرفته شوند و به عنوان متخصصین حرفه ای در رشته خود مشغول به کار شوند. برای پذیرش در مقطع دکتری هر کدام از رشته ها نیز به تسلط کامل بر دروس تخصصی آن رشته است. البته تسلط تنها راه به جایی نمی برد و در کنار آن باید سرعت عمل، هوش و تلاش نیز وجود داشته باشد. بسیاری از داوطلبان آزمون دکتری تمامی ویژگی های فوق راه دارند. بنابراین عامل محدود کننده پذیرش، ظرفیت پذیرش دکتری است. در هر دانشگاه و رشته ای، دانشگاه بر اساس ظرفیت پذیرش دکتری آن رشته از بین افرادی که بالاترین امتیاز را کسب کرده اند دانشجو می پذیرد. بنابراین ممکن است فردی سطح علمی مناسبی باشد، اما در دانشگاه و رشته انتخابی افرادی با سطح علمی بالاتر از او نیز شرکت کرده باشند و محدودیت ظرفیت پذیرش دکتری آن رشته محل، اجازه پذیرفته شدن او را نداده باشد.

ظرفیت پذیرش دکتری دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد نیز در کنار دانشگاه سراسری به عنوان بزرگ ترین دانشگاه های ایران به جذب دانشجوی دکتری می پردازد. هر چند که ظرفیت پذیرش دکتری دانشگاه آزاد بیشتر از دانشگاه سراسری دوره روزانه است اما این به معنی پذیرش 100 درصد داوطلبان نیست. دانشگاه آزاد نیز به مانند دانشگاه سراسری برای پذیرش دانشجو در مقطع دکتری حساسیت بالایی به خرج می دهد و سعی می کند بهترین ها را بپذیرد.

ظرفیت پذیرش دکتری دانشگاه آزاد حدود 11 هزار نفر می باشد. این در حالی است که دانشگاه آزاد ظرفیت پذیرش دکتری خود را تا حداکثر 12 هزار نفر اعلام کرده است و تا کنون بیشتر از 12 هزار نفر پذیرش دکتری نداشته است. ظرفیت پذیرش دکتری هر ساله تا حدی نوسان دارد و کم و زیاد می شود بنابراین بهتر است در هنگام انتخاب رشته محل ظرفیت پذیرش میانگین را در نظر بگیرید. 
برای اطلاع از ظرفیت پذیرش دکتری دانشگاه آزاد در رشته مورد نظرتان می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید تا انتخاب رشته مناسبی داشته باشید.

ظرفیت پذیرش دکتری سراسری

دانشگاه سراسری از جمله دانشگاه های پذیرنده دکتری در چند دوره از جمله دوره روزانه، نوبت دوم و پردیس خودگردان است. بنابراین ظرفیت پذیرش دکتری سراسری در تمامی دوره ها ظرفیتی بسیار بالا است. دوره دکتری یک دوره 5 ساله است و هزینه تحصیل آن نیز بالاست. در دانشگاه سراسری به جز دوره روزانه، در صورت پذیرش در سایر دوره ها لازم است شهریه هر ترم تحصیل خود را پرداخت کنید. بنابراین به اشتباه گمان نکنید شهریه نوبت دوم و پردیس خودگردان کمتر از دانشگاه آزاد است. به شما پیشنهاد می کنیم قبل از انتخاب رشته هزینه ها را نیز در نظر بگیرید.

ظرفیت پذیرش دکتری دانشگاه دولتی در تمامی دوره ها در سال گذشته بالاتر از 14 هزار نفر بوده است و امسال نیز در حدود 14 هزار نفر خواهد بود.

به طور کلی این گونه پیش بینی کرد که ظرفیت پذیرش دکتری در دانشگاه آزاد سراسری تمامی دوره ها چیزی در حدود 25 هزار نفر است و این تعداد در بهترین حالت به 26 هزار نفر خواهد رسید.
پیشنهاد میکنیم مقاله ظرفیت پذیرش دکتری سراسری مهندسی شیمی را مطالعه کنید.

برای اطلاع از ظرفیت پذیرش دکتری در هر رشته و دانشگاه که مورد نظرتان است می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *