آیدانیتو > چرا زنان و مردان به همسرشان شک می کنند؟
زندگی مشترک

چرا زنان و مردان به همسرشان شک می کنند؟






 

شک به همسر

وقتی دو نفر با هم ازدواج می کنند امیدوارند که در کنار هم به آرامش جسمی و عاطفی برسند و در جوار هم پیر شوند. اما زندگی مشترک خالی از فراز و نشیب نیست و همسران در مسیر بعد از ازدواج با دست اندازهای بسیاری مواجه می شوند. یکی از این دست اندازها شک به همسر است. همه ما زنان زیادی را دیده ایم که با معضل شک به شوهر درگیرند یا مردانی که به همسرانشان اعتماد ندارند و بر این عقیده اند که شک به زن اتفاقی کاملاً طبیعی است و زنان انسان های قابل اعتمادی نیستند.

شک و سوء ظن بسیار مخرب است و اگر حل و فصل نشود، می تواند سلامت یک زندگی مشترک را به خطر بی اندازد. وقتی زن یا مردی به هر دلیلی به همسرش شک می کند، حتی اگر قادر باشد تا مدت زیادی این شک را پنهان کند، بالاخره یک روز احساسات منفی درونی اش را به واکنش های نامناسب عملی تبدیل خواهد کرد.

این واکنش ها می توانند در قالب جر و بحث، دعوا، زد و خورد و… باشند. حتی گاهی اوقات شک به همسر منجر به خشونت های خانگی شدید و قتل شده است. از آنجایی که شک به شریک زندگی تبعات خطرناکی دارد، یادگیری مهارت ها و راهکارهایی برای کنترل این شک یا درمانش می تواند مفید و کارآمد باشد.

علت شک به همسر

شکاک شدن در زندگی مشترک دلایل متنوعی دارد. اما از جمله مهم ترین دلایل شک به همسر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تجربیات منفی گذشته

گاهی اوقات شما به همسرتان شک دارید چون رابطه یا ازدواج قبلی تان به علت خیانت همسرت با شکست مواجه شده. اگر به سلامت از رابطه قبلی عبور نکرده باشید و شکست قبلی را با بررسی، تحلیل و یادگیری از اشتباهات گذشته پشت سر نگذاشته باشید، ممکن است بی دلیل و منطق به همسر فعلی تان شک کنید.

رفتارهای نا معقول

ممکن است واقعاً رفتارهای همسرتان نامعقول باشند و شک های شما چندان هم بی خود و بی جهت نباشند. شاید شاهد این هستید که او از یک زمانی به بعد تماس های تلفنی مشکوکی دارد، دیر به خانه می آید، بیشتر از همیشه به ظاهرش توجه می کند، علائق و سلایقش تغییر کرده و با افراد جدیدی رفت و آمد می کند.

شک به همسر در این موقعیت واکنش عجیبی نیست.

پارانویا

پارانویا یک اختلال روانی جدی است و شک های شدید و اغراق آمیز از علائم و نشانه های این اختلال اند. افراد مبتلا به این بیماری همیشه فکر می کنند که دیگران قصد صدمه زدن به آن ها را دارند و بدون هیچ دلیل و مدرکی به نزدیکانشان مشکوک می شوند. در چنین موقعیتی معمولاً شک ها هیچ مبنایی ندارند.

کمبود اعتماد به نفس

همسری که به اندازه کافی اعتماد به نفس ندارد معمولاً از یک نا امنی درونی رنج می کشد و احساس می کند به اندازه کافی خوب نیست و ممکن است از جانب همسرش ترک شود.

در این حالت حتی اگر همسر این فرد هیچ رفتاری مبنی بر خیانت یا ترک او نداشته باشد اعتماد به نفس پایین موجب می شود که او به همسرش مشکوک باشد.

 

راه حل شک به همسر

کسی که به شریک زندگی اش شک می کند، رنج زیادی می کشد و بیشتر از این که همسرش را آزار دهد، به خودش صدمه می زند. با استفاده از راهکارهایی می توان بر این شک غلبه کرد و زندگی مشترک و سلامت روان خود را نجات داد. راهکارهایی مثل:

با همسرتان صحبت کنید

به جای خودخوری و فاجعه سازی از هر رفتار همسر در مورد احساسات و افکار منفی تان با او صحبت کنید. در گفت و گو با او متوجه خواهید شد که شک به همسر ممکن است نتیجه تحریف ذهنی اتفاقات و سوء تفاهم های شما باشد.

همچنین در تعامل با همسرتان، او متوجه می شود که چه رفتارهایی شما را آزار می دهند و می تواند رفتارهایش را اصلاح کند.

از یک مشاور خانواده کمک بگیرید

اگر مطمئن هستید که همسرتان به شما خیانت می کند قبل از هر تصمیمی به همراه همسرتان به یک مشاور خانواده مراجعه کنید. همچنین اگر رفتارهای مشکوک او آزارتان می دهد یا به هر دلیلی نمی توانید با هم تعامل داشته باشید و چالش هایتان را برطرف کنید از یک درمانگر خانواده متخصص تصمیم بگیرید تا با یادگیری مهارت هایی توانایی حل کردن تنش ها را به دست بیاورید.

همچنین اگر از کمبود اعتماد به نفس رنج می کشید و این موضوع از شما یک فرد شکاک ساخته در تعامل با یک روانشناس می توانید ویژگی های شخصیتی خودتان را ارتقا دهید.

در ادامه مطالعه مقاله همسر شکاک را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در مورد درمان معضل شک به همسر می توانید با مشاوران خانواده آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *