آیدانیتو > شرایط تحصیل در دانشگاه مجازی
شرایط و زمان ثبت نام کارشناسی بدون کنکور مجازی

شرایط تحصیل در دانشگاه مجازی

شرایط تحصیل در دانشگاه مجازی

دانشگاه های مجازی

آموزش در دانشگاه های مجازی با استفاده از سیستم های الکترونیکی مانند کامپیوتر، اینترنت، نشریه های الکترونیکی، خبرنامه های مجازی، دیسکهای چند رسانه ای و غیره صورت می گیرد که هدف از تشکیل این دانشگاه ها این است که در وقت و هزینه صرفه جویی شود، از رفت و آمدها کاسته شود و یادگیری و آموزش هم بهتر و راحت تر انجام شود. از اصلی ترین شرایط تحصیل در دانشگاه های مجازی داشتن اینترنت است. در دانشگاه های مجازی دروس و برنامه های آموزشی به صورت اینترنتی به دانشجویان آموزش داده می شود و نیازی به تشکیل کلاسهای حضوری نیست. در دانشگاه های مجازی که نوعی آموزش از راه دور است، از تکنولوژی وب و اینترنت برای آموزش و ارزیابی دانشجو استفاده می شود. اگر مایلید در این زمینه اطلاعات بیشتری دریافت کنید به شما مشاوره تلفنی را پیشنهاد می کنیم. در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل در دانشگاه مجازیکه شامل شرایط ثبت نام در دانشگاه مجازی، لیست دانشگاه های مجازی ایران، لیست دانشگاه های مجازی، شهریه دانشگاه مجازی، دانشگاه مجازی بدون کنکور کارشناسیرشته های  می پردازیم.

شرایط ثبت نام در دانشگاه های مجازی

یکی از شرایط تحصیل در دانشگاه مجازی، شرایط ثبت نام در دانشگاه مجازی است. در سال های اولیه تشکیل دانشگاه های مجازی، این دانشگاه ها با هماهنگی وزارت علوم، اقدام به جذب دانشجو می نمودند. اما در حال حاضر پذیرش دانشجو در دوره ی مجازی از طریق سازمان سنجش آموزش کشور انجام می شود. این آزمون با آزمون سراسری برگزار نمی شود و به صورت جداگانه از طریق سازمان سنجش انجام می شود. دروسی که در دوره های مجازی ارائه می شود، مانند دوره های حضوری است. کتابهای آموزشی آن هم در اینترنت قرار داده می شود. درس های آزمایشگاهی و امتحان پایان ترم این دروس به صورت حضوری انجام می شود. شرایط ثبت نام در دانشگاه مجازی به صورت زیر می باشد: 1- کلاسهای مجازی با توجه به رشته تحصیلی، 12 تا 16 جلسه در هر ترم می باشد. 2- کلاسها به صورت آنلاین برگزار می شوند، حضور دانشجو در ساعت مشخص و آنلاین الزامی است. 3- غیبت در کلاسهای آنلاین بیشتر از 3 بار مجاز نمی باشد و موجب حذف دانشجو می شود. 4- در طول تحصیل، دانشجویان مجاز به استفاده از مرخصی به مدت 6 ماه می باشند. 5- در بعضی از دانشگاه ها امتحان میان ترم به صورت مجازی و امتحان پایان ترم به صورت حضوری برگزار می شود. 6- در دانشگاه های مجازی دانشجویان مجاز به تغییر رشته و انتقالی نمی باشند. 7- داشتن لپ تاپ و اینترنت با سرعت حداقل 256 و امکان دانلود 4GB در ماه الزامی است. 8- اعتبار مدرک دانشگاه های مجازی همانند اعتبار مدارک دانشگاه های حضوری می باشد و درجه ی علمی فارغ التحصیلان این دانشگاه ها تفاوتی با فارغ التحصیلان بقیه دانشگاه ها ندارد. 9) دانشجویان دانشگاه های مجازی امکان تحصیل همزمان دو رشته مجازی یا یک رشته مجازی و حضوری را ندارند.

لیست رشته های دانشگاه های مجازی

همه دانشگاه ها و همه رشته ها هنوز آماده برای انجام این کار نیستند. لیست دانشگاه های مجازی ایران به شرح ذیل می باشد: دانشگاه تهران – دانشکده آموزشهای الکترونیکی شیراز، دانشگاه مجازی امیرکبیر، دانشگاه علم و صنعت ایران، مرکز آموزش های الکترونیکی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، دانشگاه اصفهان، دانشگاه مجازی المصطفی، دانشگاه مجازی مهر البرز، دانشگاه مجازی امام خمینی، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه قم، دانشگاه آزاد اسلامی، علوم تحقیقات و …
در صورت تمایل به کسب اطلاع در مورد شرایط تحصیل در دانشگاه مجازی، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.

لیست رشته های موجود دانشگاه های مجازی

در این بخش، به ذکر لیست رشته های دانشگاه مجازی برای شما دوستان گرامی می پردازیم. زیرا شناخت رشته های دانشگاه مجازی برای افراد مایل به تحصیل در این قبیل دانشگاه ها ضروری به نظر می رسد. در حال حاضر 10 رشته در دوره ی کارشناسی تدریس می شود که شامل رشته های حقوق، زبان و ادبیات انگلیسی در دانشگاه شیراز، علوم حدیث در دانشگاه غیر انتفاعی  علوم حدیث، رشته های مهندسی صنایع و کامپیوتر در دانشگاه صنعتی خواجه نصیر است، در دوره ی کارشناسی ارشد هم رشته های مهندس فن آوری اطلاعات و حقوقی در دانشگاه شیراز، معماری کامپیوتر، مخابرات و مهندسی فن آوری اطلاعات در دانشگاه صنعتی امیرکبیر تدریس می شود. در حال حاضر دانشگاه های مجازی در دوره ی دکتری پذیرش دانشجو ندارند. پس به شما پیشنهاد میکنیم تا مقاله موجود در صفحه مشاوره تحصیلی تلفنی کنکور انتخاب رشته کنکور سراسری را نیز برای درک جزییات بیشتر مطالعه کنید.

شهریه دانشگاه مجازی

یکی دیگر از شرایط تحصیل در دانشگاه مجازی ،اطلاع از شهریه دانشگاه مجازی می باشد. در حال حاضر شهریه دانشگاه مجازی توسط هیئت امنای هر دانشگاه تعیین می شود. البته وزارت علوم قصد سامان دهی شهریه های دانشگاه های مجازی را در آینده دارد. شهریه دوره مجازی دانشگاه تهران سال 96 در مقطع کارشناسی ارشد را می توانید در جدول زیر مشاهده نمایید.
گروه آموزشیشهریه ثابتشهریه متغیر نظریشهریه متغیر عملی
علوم انسانی و علوم رفتاری7.248.500 ریال2.071.872 ریال2.071.872 ریال
سایر گروهها8.033.3002.589.840 ریال2.589.840 ریال

شهریه دانشگاه مجازی ایرانیان در مقطع کارشناسی ارشد سال 96 به شرح ذیل می باشد:

گروه آموزشیشهریه ثابتشهریه متغیرپایان نامه
علوم انسانی و علوم رفتاری7.700.000 ریال1.413.000 ریال3.850.000 ریال
سایر گروهها8.83.000 ریال1.540.000 ریال5.133.000 ریال

  شهریه دانشگاه مجازی ایرانیان در مقطع کارشناسی سال 96 به شرح ذیل می باشد:

گروه آموزشیشهریه ثابتشهریه متغیرواحد عملیپروژه
علوم انسانی3.881.000 ریال234.000 ریال272.000 ریال330.000 ریال583.000 ریال583.000 ریال
سایر گروههای آموزشی4.658.000 ریال234.000 ریال330.000 ریال388.000 ریال700.000 ریال972.000 ریال

دانشگاه مجازی بدون آزمون کنکور کارشناسی

برخی از دانشگاه های سراسری، آزاد، پیام نور و غیر انتفاعی مجازی اقدام به پذیرش دانشجو به صورت بدون کنکور می نمایند. یکی از این دانشگاهها، مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه قرآن و حدیث است که ثبت نام و انتخاب رشته مقطع کارشناسی بدون کنکور و پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی به شیوه ی مجازی در رشته های علوم قرآن، حدیث، فقه و حقوق اسلامی انجام می شود. افرادی که دارای مدرک پیش دانشگاهی باشند و یا دارای مدرک دیپلم نظام قدیم و یا مدرک کاردانی باشند، می توانند ثبت نام دانشگاه مجازی بدون کنکور کارشناسی را در این مرکز آموزشی انجام دهند. زمان ثبت نام دانشگاه مجازی بدون کنکور قرآن و حدیث احتمالاً اواخر شهریورماه 97 خواهد بود. لیست دانشگاه های سراسری، غیر انتفاعی، پیام نور که به صورت مجازی پذیرش دانشجو دارند را می توانید در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری و لیست دانشگاه های آزاد مجازی را در دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد مشاهده نمایید.
در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل در دانشگاه مجازی پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله بدون کنکور مجازی بزنید.
اگر سوالی در زمینه شرایط تحصیل در دانشگاه مجازی ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.

8 دیدگاه در “شرایط تحصیل در دانشگاه مجازی

  1. ایمان فرجی گفت:

    سلام ، میخواستم بدونم انصافا پیام نور رو ادامه بدم بهتره یا مجازی (دانشگاه شیراز ) ? و اینکه میخواستم بدونم با هر معدلی قبول میکنن یا حداقلی داره ? و اینکه ایا مدرکی که توسط مجازی ارائه میشه همونی هست که به حضوریا میدن ? یا داخلش ذکر شده که مجازی ? دقیق متوجه نشدم اینو مرسی

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست عزیز، مدرک پیام نور بالاتر از مجازی است و مجازی در ایران اعتبار خیلی کمتری دارد. در ضمن کلمه مجازی در مدرک قید می شود.

  2. فاطمه گفت:

    با سلام میخوام بدونم برا رشته های کشاورزی هم ارشد مجازی هست ؟؟و در چه دانشگاهی هست ؟ و ایا مدرکش مث دانشگاهای دولتی معتبره یا خیر

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست عزیز؛ بله ارشد مجازی برای رشته های کشاورزی (ویژه‌ شاغلین) در دانشگاه پیام نور تهران شرق و مجازی پیام نور در دانشگاه پیام نور تهران شرق در رشته اقتصاد کشاورزی ارائه می شود ولی نسبت به سایر دانشگاه ها اعتبار زیادی ندارد.

  3. شاهین گفت:

    درود فراوان
    رشته گردشگری در دانشگاخ مجازی شیراز تدریس میشود.آیا از کیفیت تدریس این رشته در این دانشگاه شناختی دارید؟
    ایا دانشجویی را که در این دانشگاه و رشته در حال تحصیل باشد و یا تحصیل کرده باشد میشناسید که بشود با ایشان ارتباط گرفت؟
    در حال حاضر دانشگاه علامه مهمان هستم اما دانشگاه حضوری برایم بسار سخت میباشد.

  4. ناشناس گفت:

    سلام خسته نباشید
    کارشناسی ارشد مهندسی منابع طبیعی هم به صورت مجازی ارائه میشه؟اگر هست منکه ده سال از مدرک کارشناسیم میگذره میتونم ثبت نام کنم؟

  5. ناشناس گفت:

    سلام خسته نباشید
    کارشناسی ارشد مهندسی منابع طبیعی هم به صورت مجازی ارائه میشه؟اگر هست منکه ده سال از مدرک کارشناسیم میگذره میتونم ثبت نام کنم؟

  6. سعید گفت:

    سلام. من در کارنامه کدهای روزانه و شبانه غیر مجاز به انتخاب رشته هستم. ایا میتونم در مجازی دولتی انتخاب رشته کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *