مشاوره تحصیلی

سهمیه کنکور ارشد






سهمیه کنکور ارشد

از جمله تسهیلاتی که سازمان سنجش آموزش کشور در هر سال تحصیلی برای متقاضیان و داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد در نظر گرفته است و شرایط استفاده از آن را نیز در دفترچه ثبت نام ارشد به تفصیل آورده است سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد است. با عنایت به این که این سهمیه ها اثر مثبت و قابل توجهی در انتخاب رشته ارشد و کسب رتبه قبولی در انواع رشته های مورد آزمون دارند بسیار مورد توجه متقاضیان و داوطلبان مشمول این قبیل سهمیه ها قرار دارند. به بیان دیگر، هر کدام از داوطلبان در گروه مربوط به سهمیه خود قرار می گیرند و نسبت به افراد این گروه مورد سنجش قرار می گیرند. تمامی متقاضیان مشمول سهمیه کنکور ارشد که سهمیه آن ها به تأیید ارگان مربوطه رسیده است می توانند بر طبق ضوابط از تسهیلات مرتبط با آن بهره بگیرند. بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور ارشد مواردی همچون رتبه داوطلب بدون سهمیه و رتبه داوطلب در سهمیه در کارنامه آزمون ارشد درج می گردد که ملاک و معیار اصلی برای مرحله سرنوشت ساز انتخاب رشته ارشد رتبه داوطلب در سهمیه است. سهمیه های کنکور ارشد مواردی همچون سهمیه آزاد، سهمیه ایثارگران و سهمیه رزمندگان را در بر می گیرد. در صورتی که داوطلبی مشمول هیچ کدام از سهمیه های رزمندگان و ایثارگران نگردد سهمیه آزاد شامل حال وی می شود. در این مقاله، به بحث در مورد سهمیه کنکور ارشد برای شما دوستان گرامی می پردازیم. پس ما را همراهی کنید تا اطلاعات مفیدی را درباره سهمیه کنکور ارشد به دست آورید.

سهمیه رزمندگان کنکور ارشد

تمامی رزمندگانی که از تاریخ 31 شهریور ماه سال 1359 تا 31 شهریور سال 1367 در مناطق عملیاتی و جبهه های جنگ حاضر بوده اند با کامل کردن فرم مربوط به سهیمه ایثارگران امکان استفاده از این نوع سهمیه و دریافت کد رهگیری 12 رقمی را دارند. لازم به یادآوری است که هر داوطلب استفاده از سهمیه در کنکور ارشد و منحصراً سهمیه رزمندگان باید فرم این سهمیه را به تأیید وزارت جهاد کشاورزی و یا بسیج مستضعفین برساند. استفاده کنندگان از سهمیه رزمندگان که نوع سهمیه آن ها در کارت ورود به جلسه ارشد آن ها درج نگردیده است لزوماً باید به وسیله مراجعه به سازمان بسیج مستضعفین این مشکل خود را حل کنند. علاوه بر این دقت داشته باشید که کد پیگیری 12 رقمی برای ثبت نام در هر کدام از آزمون های ارشد با یکدیگر فرق دارد و ضرورت دارد که داوطلبان برای ثبت نام در هر آزمون ها به وسیله مراجعه به ارگان ذیربط کد پیگیری جدیدی را دریافت کنند. نکته بسیار مهم این که نیروهای بسیج عادی وفعال مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان نیستند.
اگر سؤالی درباره سهمیه کنکور کارشناسی ارشد ذهن شما را به خود مشغول کرده است می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید. 

سهمیه ایثارگران کنکور ارشد

دقت کنید که آن دسته از متقاضیان و داوطلبانی که یکی از بندهای ذکر شده در زیر شامل حال آن ها شود امکان استفاده از سهمیه رزمندگان را دارند.
  • تمامی جانبازان دارای درصد جانبازی زیر 25 درصد و فرزندان و همسر آن ها
  • کلیه آزادگان و فرزندان و همسر این آزادگان
  • فرزندان و همسر مفقودالاثر و شهیدان
  • جانبازان دارای درصد جانبازی 25 درصد و حتی بالاتر همراه با فرزندان و همسران آن ها
  • فرزندان تمام رزمندگانی که به مدت شش ماه و به صورت داوطلبانه در جبهه های نبود حق علیه باطل حاضر بوده اند
این قبیل از داوطلبان باید با مراجعه و حضور در ارگان های مربوطه اقدام به دریافت کد پیگیری 12 رقمی مربوط به سهمیه خود کنند و در نهایت این کد را در زمان تکمیل فرم ثبت نام در فیلد مربوط به آن درج کنند.

نکات مهم در رابطه با سهمیه های ارشد

تمامی پذیرفته شدگان دانشگاه های آزاد، غیرانتفاعی، شبانه و غیره در صورت قبولی در رشته دانشگاهی به کمک سهمیه در صورت انصراف از تحصیل فقط یک بار دیگر امکان استفاده از سهمیه در کنکور ارشد خود را دارند. دانشجویانی که یک بار به وسیله استفاده از سهمیه ایثارگران یا رزمندگان در دانشگاه روزانه و در مقطع ارشد پذیرفته شده اند به هیچ وجه امکان استفاده مجدد از سهمیه خود را برای همان مقطع تحصیلی ندارند.
کسب 80 درصد نمره آخرین فرد قبول شده شرط استفاده از سهمیه رزمندگان برای داوطلبان است در حالی که کسب 70 درصد از نمره آخرین شخص پذیرفته شده در هر کدام از رشته های تحصیلی شرط اصلی استفاده از سهمیه ایثارگران برای داوطلبان است.

 در این مقاله به تحلیل و بررسی سهمیه کنکور ارشد پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به قبولی دانشگاه با سهمیه بزنید.
برای کسب شناخت بیشتر و بهتر درباره سهمیه کنکور ارشد با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *