آیدانیتو > سن بلوغ در پسران
سن بلوغ پسران

سن بلوغ در پسران

سن بلوغ در پسران

سن بلوغ در پسران ، بسته به ویژگی‌های جسمی و روانی در پسران مختلف متفاوت است اما معمولاً اکثر پسرها بین سن 9 تا 14 سالگی پا به دوران بلوغ می‌گذارند. آغاز بلوغ پسران اغلب دیرتر از آغاز بلوغ در دختران است. پسران معمولاً تا سن 15 سالگی بالغ و در این دوران با تغییرات زیادی مواجه می‌شوند.

بدنشان رشد می‌کند، صدایشان کلفت می‌شود، قوی‌تر می‌شوند و کم‌کم از نظر جنسی به بلوغ می‌رسند. تغییرات در دوران بلوغ پسران آنقدر سریع است که یک روز پدر و مادر به خودشان می‌آیند و می‌بینند که به جای یک کودک، یک مرد جوان با آن‌ها زندگی می‌کند.

 

جلو افتادن یا عقب افتادن سن بلوغ در پسران

بلوغ زودرس پسران به معنای وضعیتی است که موجب می‌شود نشانه‌های بلوغ قبل از سن 9 سالگی در یک پسر مشاهده بشوند. گاهی اوقات علت بلوغ زودرس پسران این است که غده‌ی هیپوفیز که مسئولیت آزاد کردن هورمون‌های LH و FSH را بر عهده دارد تا بیضه ها را وادار به ترشح هورمون‌های جنسی کند، زودتر از موعد کار خود را آغاز می‌کند.

گاهی اوقات مشکلاتی در غده‌ی فوق‌کلیه یا بیضه‌ها منجر به بلوغ زودرس در پسران می‌شود. بعضی بیماری‌ها، اضافه وزن، پرتو درمانی برای درمان سرطان و … هم می‌توانند علل بلوغ زودرس باشند. با مراجعه به یک متخصص و انجام آزمایش‌های مختلف خون و ادرار می‌توان به علل زیربنایی بلوغ زودرس در پسران پی برد.

اگر پسر 14 ساله‌ای هنوز وارد دوران بلوغ نشده باشد، یعنی اندام جنسی و بیضه‌هایش رشد نکرده باشند، به این معنا است که بلوغش دیررس است. معمولاً اکثر پسرانی که دیر به بلوغ می‌رسند کاملاً سالم هستند و بالاخره به بلوغ خواهند رسید. دو-سوم این پسرها، این ویژگی را از هر دو والد یا یکی از آن‌ها به ارث برده‌اند.

رشد سریع پسرانی با بلوغ دیررس معمولاً بعد از 16 سالگی اتفاق می‌افتد یا همچنان بعد از اتمام دوران دبیرستان ادامه پیدا می‌کند. بعضی بیماری‌های مزمن مثل بیماری‌ سلول داسی شکل، بیماری روده‌ی التهابی یا فیبروز کیستیک می‌توانند علت بلوغ دیررس باشند.

مشکل تعداد کمی از پسرانی که بلوغ دیررس دارند، این است که هورمون‌های LH و FSH در آن‌ها به اندازه‌ی کافی ترشح نمی‌شوند. این ویژگی مادرزادی است و معمولاً با تزریق تستوسترون برطرف می‌شود.

تعداد بسیار محدودتری هم دچار اختلالاتی در بیضه‌ها هستند که بلوغ را به تأخیر می‌اندازد. در این حالت هم اصلی‌ترین روش درمان تزریق تستوسترون است.

سن بلوغ در پسران ، معمولاً به موقع است و دوران بلوغ  در اکثر پسران به موقع به پایان می‌رسد. در مواقعی هم که بلوغ زودرس یا دیررس باشد، راهکارهای درمانی متعددی برای حل مشکل وجود دارند. آنچه در این دوران بسیار اهمیت دارد، این است که پسر نوجوان و والدینش در مورد دوران بلوغ و تغییرات جسمی و روانی این دوران اطلاعات کافی داشته باشند تا گذر از این مرحله‌ی پر چالش تسهیل شود.

 

 

در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی «سن بلوغ در دختران» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *