آیدانیتو > روش های رشد و توسعه فردی
رشد و توسعه ی فردی

روش های رشد و توسعه فردی

روش های برای رشد و توسعه فردی

آدم هایی که به رشد و توسعه فردی علاقه مند هستند، در واقع می خواهند هر روز بهتر از دیروز باشند. اگر انسان بداند که در مسیر تکامل قرار دارد و زندگی یک فرصت کوتاه است، وقتش را به بطالت نمی گذراند و روز به روز بهتر و توانمندتر می شود. رشد و توسعه فردی به سن و سال و موقعیت تحصیلی و شغلی ارتباطی ندارد.

 

 

انسان ها با هر سن و موقعیتی می توانند برای افزایش سلامتی، شادتر شدن، یادگیری یک مهارت جدید و شکوفا کردن استعدادهایشان قدم بر دارند. اگر به این باور برسیم که قابلیت خیلی زیادی برای رشد، پیشرفت، اصلاح، موفقیت و یادگیری داریم، دست روی دست نمی گذاریم و به جای تلف کردن وقت مان رو به روی تلویزیون خودمان ارتقا می دهیم.

شاید بپرسید چطور می توان به رشد و توسعه فردی دست پیدا کرد و چه فعالیت ها و رفتارهایی در این مسیر به ما کمک می کنند، در این مقاله به روش هایی برای رشد و توسعه فردی می پردازیم.

غذاهای سالم تری بخورید

سلامتی و حال خوب از بدن آغاز می شود. اولین روش برای ارتقای خودتان این است که سبک زندگی تان سلامت بدن تان را افزایش دهد. به همین دلیل غذایی که می خورید اهمیت خیلی زیادی دارد.

همان طور که غذای شما بر قدرت جسمی و سطح انرژی تان اثر می گذارد، عملکرد مغزی و وضعیت روانی تان را هم بهبود می‌بخشد.

بهتر است رژیم غذایی تان شامل همه مواد غذایی مورد نیازتان باشد، ویتامین ها و مواد معدنی را تأمین کند و با مقدار زیادی سبزیجات تازه سلامت بدن و ذهن تان را افزایش دهد.

ورزش کنید

تغذیه سالم و ورزش کردن تغییراتی اساسی در شما ایجاد می کند. با ورزش کردن سوخت و ساز بدنتان منظم می شود و بر ذخیره و مصرف انرژی تان اثر می گذارد. ورزش باعث می شود انرژی کمتری به صورت چربی ذخیره شود و برای قلب، تنفس و عضلات تان هم مفید است.

همچنین ورزش کردن ترشح انتقال دهنده عصبی اندروفین را که موجب احساس شادی و آرامش می شود، در مغز افزایش می دهد.

اجتماعی باشید

وقتی آدم ها به رشد و توسعه فردی فکر می کنند، تصور می کنند که باید وقت کمی را صرف روابط اجتماعی می کنند. روابطی که باعث ورود افکار منفی و تجربیات بیهوده و آزار دهنده به زندگی شوند، قطعاً مضر هستند.

اما وقت گذرانی با دوست های صمیمی، انجام فعالیت های تفریحی و سرگرم کننده با دوستان، با هم غذا خوردن و … برای سلامت روانی مفید است. به طور کلی دوستان برای ما مفید هستند. آن ها به ما کمک می کنند که از نظرگاه های مختلف به مسائل نگاه کنیم و تعادلی در باورهایمان ایجاد کنیم.

کتاب بخوانید

هر چه بیشتر کتاب بخوانید، ذهن تان بازتر می شود. آدم هایی که عادت به کتاب خواندن دارند، معمولاً متعصب نیستند چون با خواندن کتاب های مختلف انگار شنونده آدم های بزرگی در سراسر جهان می شوند،

قادرند از دریچه های مختلف به مسائل نگاه کنند و موقع تصمیم گیری و تحلیل و استدلال تک بعدی عمل نمی کنند.

یک مهارت جدید یاد بگیرید

چیزهای زیادی برای یادگرفتن در این جهان وجود دارند. هر چه بیشتر یاد بگیریم، با لذت بردن از فعالیت ها و مهارت های جدید، رضایت مان از خودمان و زندگی افزایش پیدا می کند.

همچنین با یادگیری مهارت های جدید ما به آدم جالب تری تبدیل می شویم و در معاشرت هایمان با دیگران چیزهای بیشتری برای ارائه دادن داریم.

 

 

سرگرمی های جدید را امتحان کنید

ملال یکی از عواملی است که می تواند مانع رشد و توسعه فردی شود. بهتر است با انجام فعالیت های مختلف جلوی روزمرگی را بگیرید.

مثلاً اگر تفریح شما در آخر هفته ها، ماندن در خانه و تماشای تلویزیون است، می توانید از این به بعد به سینما یا تئاتر بروید، از گالری های مختلف دیدن کنید، طبیعت گردی کنید، با دوستانتان به مهمانی بروید، سفر کنید و …

اجازه ندهید ملال شما را دچار رخوت کند.

عیب ها و نقاط ضعف تان را بشناسید

خودتان را در طول شبانه روز زیر نظر بگیرید و بررسی کنید. ببینید چه چیزهایی آزارتان می دهند، چه نقاط ضعفی دارید و در چه زمینه ها و ابعادی نیاز به تغییر دارید. خود اصلاحی یکی از مهم ترین قدم ها برای ارتقای خود است.

سحر خیز باشید

سحرخیز بودن کارایی شما را بالا می برد و عملکرد مثبت تان را افزایش می دهد. وقتی شب زود بخوابید و صبح زود از خواب بیدار شوید، در طول روز انرژی بیشتری برای انجام کارهایتان دارید و بهتر عمل می کنید.

بر ترس هایتان غلبه کنید

ترس های ما موانعی هستند که می توانند حقیقتاً ما را فلج کنند. هر آدمی در زندگی از چیزهایی می ترسد. این ترس ها می توانند آنچنان ما را مضطرب کنند که کاری را شروع نکنیم یا از موقعیتی که می تواند باعث پیشرفتمان شود فرار کنیم.

تا زمانی که ترس ها را کنار نگذارید و از پس آن ها بر نیایید، نمی توانید رشد کنید. برای رشد کردن باید جسارت داشت و از جا بلند شد.

برای آینده خودتان نامه بنویسید

فکر می کنید در 5 سال آینده کجا و مشغول چه کاری باشید؟ تصور کنید که می خواهید در آینده به کجا رسیده باشید و چه بکنید. در نامه ای که به خودتان می نویسید از اهدافی که قصد دارید در آینده به آن ها برسید بنویسید.

تاریخ مورد نظر را در تقویم علاقمت بزنید و به خاطر داشته باشید که در آن روز مشخص نامه را بخوانید. وقتی نوشتن نامه تمام شد، شروع کنید به تلاش برای رسیدن به آنچه می خواهید بشوید.

رشد و توسعه فردی یک مسیر است، نه یک مقصد. برای بالفعل کردن همه استعدادهای بالقوه و پیشرفت و ارتقای خود باید تلاش کنید که هر روز بهتر از روز قبل باشید.

در ادامه مطالعه مقاله «هوش هیجانی» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

برای اطلاع از روش‌های تقویت رشد و توسعه فردی، می‌توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *