آیدانیتو > راهکارهایی برای افزایش کیفیت خواب کودک
خواب کودکان

راهکارهایی برای افزایش کیفیت خواب کودک






 

خواب کودک

هر موجودی روی کره زمین نیازمند خواب است. خوابیدن یکی از فعالیت های اصلی مغز ما است و تأثیر بسیار زیاد و عمیقی بر رشدمان در سال های اولیه زندگی می گذارد. چرخه خواب و بیداری ما توسط نور و تاریکی تنظیم می شود.

نوزادان در ابتدا نظم مشخصی برای خوابیدن و بیدار شدن ندارند اما کم کم چرخه خواب و بیداری را درونی می کنند و در طول سه تا شش ماه، بیشتر نوزادان طبق یک قاعده شب ها می خوابند و صبح ها بیدار می شوند.

در سن دو سالگی بیشتر کودکان به طور کلی، بیشتر زمانشان را به خواب اختصاص می دهند. یک کودک 40% دوران کودکی اش را خواب است. خواب کودک اهمیت بسیار زیادی دارد و مستقیماً بر رشد ذهنی و جسمی او اثر می گذارد.

اتاق خواب کودک

اتاق خواب کودک نقشی اساسی در کیفیت خواب کودک دارد. انتخاب دکوراسیون اتاق خواب کودکان باید با دقت و حساسیت انتخاب شود. چیدمان و رنگ های نامناسب می تواند کودک را بدخواب یا بی خواب کند.

رنگ های مختلف تأثیرات متفاوتی بر احساسات انسانی می گذراند. به عنوان مثال رنگ آبی ضربان قلب، فشار خون و احساس خشم و اضطراب را کاهش می دهد. رنگ خاکستری آرامش بخش است. زرد انگیزه بخش و شادی آور است و صورتی هم می تواند به خواب رفتن کودک را تسهیل کند.

بهتر است از استفاده از رنگ قرمز در اتاق خواب کودک خودداری کنید، چون این رنگ می تواند کودک را مضطرب و به خواب رفتن او را دشوار کند. اتاق خواب کودک برای خوابیدن، بازی کردن و درس خواندن مورد استفاده قرار می گیرد. از رنگ های مختلفی برای هر بخش های مختلف اتاق کودک استفاده کنید تا هر بخشی رنگش متناسب با فعالیت های آن بخش باشد.

مثلاً آبی بهترین رنگ برای جایی است که کودک در آن می خوابد. در حالی که زرد و سبز رنگ های ایده آل برای قسمتی از اتاق هستند که کودک در آن جا بازی می کند و درس می خواند.

 

کودک بد خواب

بسیاری از والدین از مشکلات خواب فرزندشان رنج می کشند. ممکن است کودک به راحتی به خواب نرود، در طول شب از خواب بیدار شود، صبح خیلی زود و بدون خواب کافی بیدار شود و… در چنین شرایط دشواری والدین می توانند با استفاده از راهکارهایی برای تسهیل فرایند خواب کودک  تلاش کنند:

فعالیت فیزیکی را در برنامه زندگی کودک قرار دهید

گاهی اوقات یک کودک به سختی به خواب می رود، چون انرژی اش در طول روز تخلیه نشده است. کودکانی که به مدرسه می روند، شب ها خسته هستند، اما کودکان کوچک تر را حتماً به پارک یا زمین بازی ببرید تا تحرک داشته باشد و شب راحت تر به خواب ببرد.

فضای مناسبی را برای خواب فراهم کنید

اگر می خواهید فرزندتان شب ها به راحتی بخوابد، فضای خانه باید برای خواب و استراحت او مناسب باشد. اگر کودک جای جداگانه ای برای خواب نداشته باشد و شما تا دیروقت با صدای بلند تلویزیون تماشا کنید، نمی توانید انتظار داشته باشید که فرزندتان به قدر کافی برای خوابیدن آرامش داشته باشد.

ساعت خواب را مشخص کنید

هر خانواده ای باید برای خوابیدن قوانینی داشته باشد. کودکان نباید هر ساعتی که می خواهند به رخت خواب بروند. چرخه خواب نامنظم، کودک را بد خواب می کند و بررشد روانی و جسمی او هم اثر می گذارد.

برای کودک قصه بگویید

رفتارهایی که والدین قبل از به خواب رفتن کودک انجام می دهند بر کیفیت خواب او تأثیر عمیقی می گذارند. اگر کودک بد خواب شما از رفتن به رخت خواب فراری است، قبل از خواب برای او قصه بگویید، کتاب داستان بخوانید، نوازشش کنید، او را در آغوش بگیرد و…

این رفتارها آرامش دهنده هستند و خوابیدن کودک را تسهیل می کنند.

وسایل الکترونیکی را از کودک دور کنید

نتایج پژوهش ها نشان می دهند که استفاده از گوشی های هوشمند، کامپیوتر و تبلت ها قبل از خواب، چرخه خواب را به هم می زنند. حتماً شرایطی را فراهم کنید که کودک قبل از خواب از وسایل الکترونیکی دور باشد.

به رژیم غذایی کودک توجه کنید

غذاهایی مثل سوسیس، کالباس، همبرگر و خوراکی هایی مثل شیرینی های خشک یا تر، تنقلات و انواع دسر، نوشابه های گازدار، قهوه، چای، شیرینی و شکلات و… می توانند خواب کودک را مختل کنند و حتی منجر به کابوس دیدن بشوند.

حتماً به رژیم غذایی فرزندتان اهمیت بدهید و قبل از خواب به او غذاهای محرک ندهید.

در ادامه مطالعه مقاله اختلالات خواب کودکان را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه درمان مشکلات خواب کودکان، می توانید با مشاوران خانواده آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *