آیدانیتو > راهنمای انتخاب رشته کنکور
انتخاب رشته کنکور

راهنمای انتخاب رشته کنکور

راهنمای انتخاب رشته کنکور

راهنمای انتخاب رشته کنکور

هر ساله پس از برگزاری آزمون سراسری ورودی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و به دنبال آن اعلام نتایج اولیه کنکور افرادی که حد نصاب رتبه را جهت انتخاب انواع رشته ها در گروه های مختلف آزمایشی کسب کرده اند باید اقدامات لازم را جهت انتخاب رشته ها از میان لیست طویل رشته های ارائه شده در دفترچه انجام دهند. ولی متأسفانه شماری از داوطلبان و متقاضیان به خاطر عدم داشتن آگاهی و اطلاعات لازم در رابطه با نحوه درست و مناسب انتخاب رشته آزمون سراسری ورودی دانشگاه ها، یک سال دیگر را هم پشت کنکور می مانند. نوشته پیش رو می تواند راهنمای انتخاب رشته کنکور جامع و کاربردی برای شما به عنوان داوطلب کنکور باشد. در این راهنمای انتخاب رشته کنکور، توضیحاتی در رابطه با مواردی همچون زمان انتشار دفترچه انتخاب رشته و شروع انتخاب رشته ها، تاریخ اعلام نتایج کنکور سراسری و مواردی از این دست ذکر می شوند.

دفترچه انتخاب رشته کنکور چه زمانی انتشار می یابد؟

طبق روال معمول، بعد از اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری در هر دوره برگزاری کنکور دفترچه انتخاب رشته در سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر می گردد.

در سال های گذشته دفترچه ذکر شده از طریق این سایت در مرداد ماه انتشار یافت. نکته بسیار مهم و قابل ذکر این که داوطلبان انواع گروه های آزمایشی یعنی ریاضی، هنر، تجربی و انسانی لزوماً باید دفترچه جداگانه ای را تهیه نمایند. یکی از مناسب ترین و بهترین روش ها جهت اطلاع از لیست کامل کد رشته محل های آزمون سراسری ورودی دانشگاه ها ظرفیت دانشگاه ها در جذب دانشجو برای رشته های مختلف تحصیلی و مواردی از این قبیل مطالعه دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور است.

تمامی شما دوستان داوطلب لزوماً باید به کمک استفاده از اطلاعات مندرج در دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور انتخاب رشته خود را به شکل آنلاین انجام دهید.

با توجه به محتوای درج شده در دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور هر داوطلب می تواند بدون هیچ گونه محدودیتی یکصد و پنجاه کد رشته تحصیلی را در فرم انتخاب رشته وارد نماید. توصیه اکید ما این است که اولویت بندی انتخاب های خود بر اساس آینده شغلی، علاقه و همین طور رتبه کنکور خود را فراموش نکنید. در انتها و بعد از پایان یافتن فرایند انتخاب رشته حتماً شناسه انتخاب رشته پانزده رقمی خود را دریافت نمایید.

انتخاب رشته کنکور سراسری چه زمانی انجام می شود؟

در رابطه با زمان شروع انتخاب رشته کنکور سراسری باید خدمت شما عرض کنیم که این کار به طول معمول یک هفته بعد از اعلام نتایچ اولیه آزمون سراسری انجام می شود.

در ابتدا دفترچه راهنمای انتخاب رشته در سایت سازمان سنجش انتشار پیدا می کند و سپس هر داوطلب انتخاب رشته خود را به وسیله ورود به سایت سازمان سنجش انجام می دهد. نکته مهم دیگر این که معمولاً سازمان سنجش به علت مهم بودن انتخاب رشته و به دلیل امکان عدم ثبت انتخاب رشته در زمان تعیین شده توسط داوطلب دست به تمدید مهلت زمان انتخاب رشته می زند. علاوه بر مطالعه دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور صحبت و مشورت با مشاوران برجسته و آگاه می تواند برای داوطلب بسیار مفید باشد.

راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری دانشگاه ها

سامانه الکترونیکی سازمان سنجش امکان انجام انتخاب رشته آزمون سراسری دانشگاه ها را برای داوطلبان و متقاضیان فراهم می کند. اگر بخواهیم راهنمای انتخاب رشته کنکور را به صورت مفید و مختصر خدمتتان ارائه کنیم باید بگوییم که نخستین قدم در انتخاب رشته آزمون سراسری ورودی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی ورود به سایت سازمان سنجش به آدرس sanjesh.org و سپس کلیک بر روی منوی سراسری است که در منوی سمت راست سایت قرار داده شده است.

بعد از کلیک بر روی منوی سراسری صفحه جدیدی برای شما باز می شود که در آن باید عبارت انتخاب رشته آزمون سراسری را کلیک بفرمایید. پس از این کار، در صفحه جدید باز شده گزینه دیگری تحت عنوان سامانه انتخاب رشته های تحصیلی آزمون سراسری با آزمون را انتخاب بفرمایید. مرحله بعدی شامل کلیک بر روی کادر موجود در کنار جمله اطلاعیه های دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری را مطالعه نموده ام است.

در انتها، تنها دو مرحله می ماند. یکی از این مراحل، کلیک بر روی عبارت تأیید و ادامه-گام بعدی و مرحله بعدی ورود به سامانه انتخاب رشته به یکی از سه روش ارائه شده توسط سیستم است.

مشاوره انتخاب رشته آزمون سراسری

از جمله عوامل تأثیر گذار و مهم در زمان انتخاب رشته توجه کافی به آینده حرفه ای و درجه علاقه به رشته های ارائه شده در دانشگاه هاست. رشته های انتخابی توسط داوطلب به طور کلی در سه دسته متفاوت یعنی بدبینانه (30 درصد) خوش بینانه (20 درصد) و همین طور معقولانه (50 درصد) قرار می گیرند.

در صورت داشتن هر گونه مشکلی در شناخت رشته های تحصیلی و یا دانشگاه ها و حتی الویت بندی رشته ها در زمان انتخاب رشته مشورت با مشاوری خبره را فراموش نکنید.
نوشته حاضر توضیحاتی را در رابطه با راهنمای انتخاب رشته کنکور خدمت شما ارائه می کند. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری بزنید.
اگر سوالی در زمینه راهنمای انتخاب رشته کنکور ذهن تان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *