آیدانیتو > دکتری بدون آزمون شبانه
دکتری بدون آزمون شبانه

دکتری بدون آزمون شبانه






دکتری بدون آزمون شبانه 

در سال های گذشته، پس از فراهم شدن امکان تحصیل بدون کنکور در مقطع دکتری، سوالات زیادی پیرامون این موضوع ایجاد شد. یکی از سوألات متداول برای داوطلبان این بود که در چه دوره هایی بدون کنکور در دوره دکترا پذیرش صورت می گیرد؟ آیا در دوره شبانه هم پذیرش دکترا وجود دارد یا خیر؟ در مقاله دکتری بدون آزمون شبانه به سوألات مطرح شده درباره این موضوع پاسخ داده و به چند نکته کلیدی در این زمینه اشاره خواهیم کرد تا ابهاماتی که در این خصوص برای متقاضیان تحصیل دکتری وجود دارد مرتفع شود. با ما همراه باشید.

آیا پذیرش بدون کنکور در دوره شبانه در مقطع دکتری انجام می شود؟

بدون تردید، پرسش فوق مهم ترین سوالی است که درباره دکتری بدون آزمون شبانه مطرح است. در پاسخ باید گفت، پذیرش بدون کنکور دکتری فقط در دوره روزانه(استعدادهای درخشان) و پردیس خودگردان بین الملل صورت می گیرد و که هر کدام ضوابط و مقررات خاص خود را دارند و دوره شبانه(نوبت دوم) شامل این موضوع نمی شود.  بنابراین به هیچ عنوان پذیرشی تحت عنوان دکتری بدون آزمون شبانه در دانشگاه های کشور وجود ندارد.

پذیرش بدون کنکور در مقطع دکتری چه شرایطی دارد؟

گفتیم که پذیرش بدون آزمون در مقطع دکترا فقط در دوره روزانه و پردیس انجام می شود. دوره روزانه که پذیرش دکتری بدون کنکور استعدادهای درخشان هم نامیده می شود، هم در دانشگاه سراسری وجود دارد هم در دانشگاه آزاد. این نوع پذیرش خاص دانش آموختگان و فارغ التحصیلان ممتاز کارشناسی ارشد است که در بخش های بعدی مقاله دکتری بدون آزمون شبانه درباره شرایط آن توضیح می دهیم. دکتری بدون کنکور پردیس هم فقط در پردیس بین الملل کیش دانشگاه تهران و پردیس کیش دانشگاه صنعتی شریف وجود دارد و پردیس های دانشگاه های دیگر مجاز به پذیرش بدون کنکور دانش آموختگان مقطع کارشناسی ارشد نیستند.

شرایط پذیرش دکتری استعدادهای درخشان

فارغ التحصیلانی می توانند به عنوان استعداد درخشان برای پذیرش بدون کنکور در مقطع دکتری درخواست دهند که به عنوان دانش آموخته ممتاز تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را به پایان رسانده باشند. اصولا هر دانشگاه شرایط تحصیل بدون آزمون دکتری را جداگانه اعلام می کند، اما به طور کلی دانش آموخته ممتاز فردی است که معدل مقطع کارشناسی ارشدش بالای 17 باشد(برخی دانشگاه ها برخی رشته ها معدل 18 به بالا را نظر گرفته اند)، بیشتر از دو سال از پایان تحصیل در کارشناسی ارشدش نگذشته باشد، کارشناسی ارشد را در حداکثر 5 ترم به پایان رسانده باشد و….برخی دانشگاه ها فقط دانش آموختگان ممتاز خود را بدون کنکور به عنوان دانشجوی دکترا می پذیرند. 

ضوابط پذیرش دکتری بدون کنکور پردیس های بین الملل

پذیرش در دوره دکتری پردیس های بین الملل کیش دانشگاه تهران و صنعتی شریف براساس سوابق تحصیلی، آزمون اختصاصی و مصاحبه انجام می شود. داوطلبانی که به عنوان دانشجو پذیرفته می شوند باید در جزیره کیش در کلاس ها شرکت کنند، ضمن اینکه کلاس ها به زبان انگلیسی برگزار می شود و ارائه مدرک معتبر زبان انگلیسی برای گرفتن پذیرش نهایی از ضروریات است. شرط معدل هم وجود دارد که البته از معدلی که برای پذیرش استعدادهای درخشان تعیین شده، پایین تر است. ضمن اینکه ارائه توصیه نامه اساتید، نداشتن منع نظام وظیفه برای آقایان، داشتن استطاعت مالی برای پرداختن شهریه و….از شرایط دیگر پذیرش در دکتری پردیس است.
برای مطالعه بیشتر درباره ضوابط دکتری استعدادهای درخشان و دکتری پردیس، می توانید به مقاله های شرایط ثبت‌‌ نام بدون کنکور دکتری 98 و دکتری بدون آزمون پردیس 98 مراجعه کنید.
اگر سوالی در زمینه دکتری بدون آزمون شبانه 98 ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *