مهاجرت به سوئد

دوره های تحصیل در سوئد






 


دوره های تحصیل در سوئد

سوئد یکی از کشورهای اسکاندیناوی و از پیشرفته ترین و توسعه یافته ترین کشورهای جهان است. اقتصاد پویای این کشور، سیستم آموزشی با کیفیت و دانشگاه های معتبر سوئدی موجب شده است که همه ساله عده زیادی از سراسر جهان، با هدف مهاجرت و تحصیل وارد این کشور بشوند.

تحصیل در دانشگاه های سوئد یکی از رؤیاهای جوانان ساکن بسیاری از کشورها است. شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا می توانند به صورت رایگان در سوئد تحصیل کنند. شهروندان سایر کشورهای جهان هم تا سال 2011 مجبور نبودند که برای ادامه تحصیل در سوئد هزینه ای را به عنوان شهریه بپردازند اما در حال حاضر تحصیل رایگان در این کشور برای ایرانیان امکان پذیر نیست.

با این وجود شهریه های دانشگاهی و هزینه زندگی در سوئد ، همچنان نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی مقرون به صرفه است و در مقاطع بالا مثل دکترا، دانشجویان توانمند می توانند کمک هزینه تحصیلی دریافت کنند.

در این مقاله تلاش کرده ایم که به معرفی دوره های تحصیل در سوئد بپردازیم.

سیستم آموزشی سوئد

در کشور سوئد، آموزش برای همه افراد 7 تا 16 ساله اجباری است. والدین می توانند فرزندانشان را از یک سالگی به پیش دبستانی بفرستند. دانش آموزان در سنین شش یا هفت سالگی وارد مقطع آموزش ابتدایی (آموزش اجباری) می شوند و باید حتماً 9 سال درس بخوانند.

بعد از 9 سال یک دوره سه ساله اختیاری وجود دارد که در واقع دوره دبیرستان است. بعد از این سه سال دانش آموزان می توانند به کالج یا دانشگاه بروند یا مدارک فنی و حرفه ای را اخذ کنند و مشغول به کار شوند. در ضمن تحصیل در سوئد برای همه کودکان اجباری است.

انواع دوره های تحصیل در سوئد

ایرانیان برای ورود به دوره های تحصیل در سوئد ، معمولاً مقاطع دانشگاهی را انتخاب می کنند. دوره های تحصیل در سوئد شامل مقاطع زیر هستند:

مقطع کارشناسی در سوئد

مقطع کارشناسی در سوئد سه سال طول می کشد. زبان تدریس در این مقطع سوئدی و انگلیسی اما بیشتر سوئدی است. ایرانیانی که قصد تحصیل در این مقطع را داشته باشند باید حتماً تحصیلات دبیرستانی خود را به پایان رسانده باشند و دارای مدرک زبان باشند.

مقطع کارشناسی ارشد در سوئد

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، در کشور سوئد، یک تا دو ساله و بسته به نوع رشته و دانشگاه، به زبان سوئدی یا انگلیسی است. مدرک کارشناسی و تسلط به زبان انگلیسی یا سوئدی از پیش نیازهای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در سوئد هستند. در پایان این دوره دانشجویان باید پایان نامه خود را ارائه بدهند و از آن دفاع کنند.

مقطع دکترا در سوئد

مقطع دکترا یکی از پرطرفدارترین دوره های تحصیل در سوئد است اما اخذ پذیرش از دانشگاه های سوئد در این مقطع چندان آسان نیست. چون تحصیل در دوره دکترا در کشور سوئد شغل محسوب می شود، رایگان است و دانشجویان حقوق دریافت می کنند.

برای تحصیل در این مقطع، اولویت با کسانی که مدرک کارشناسی ارشد را از دانشگاه های سوئد اخذ کرده باشند.

دانشجویان ایرانی در صورتی می توانند برای تحصیل در این دوره پذیرفته شوند که رزومه ای عالی، مقاله و تسلط به زبان انگلیسی داشته باشند. اما با وجود برخورداری از این ویژگی ها هم تضمینی برای پذیرفته شدن در مقطع دکتری وجود ندارد. طول این دوره دکترا در سوئد حداقل سه سال است.

در این مقاله به موضوع دوره های تحصیل در سوئد پرداختیم. در ادامه مطالعه مقاله «هزینه تحصیل در سوئد» را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه اخذ پذیرش از دانشگاه های سوئد، می توانید با مشاوران آیدانیتو، در زمینه تحصیل، مهاجرت و ویزا تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *