دوران عقد, دوران نامزدی

دوران عقد و نامزدی

دوران عقد و نامزدی

آدم ها برای ورود به زندگی مشترک و آغاز یک مسیر دو نفره با هم ازدواج می کنند. بعضی زنان و مردان بعد از عقد شرعی و قانونی و ثبت ازدواج، فوراً زندگی دو نفره را آغاز می کنند. اما فرایند ورود به زندگی زناشویی برای همه زوج ها شبیه به هم نیست.

دوران عقد و نامزدی دوره هایی هستند که توسط بعضی همسران، قبل از ورود به خانه مشترک پشت سر گذاشته می شوند و این دوره ها برای بعضی کوتاه و برای بعضی طولانی اند. برخی هم اصلاً فرایند نامزدی و عقد را تجربه نمی کنند و بلافاصله بعد از ازدواج هم خانه می شوند.

در این مقاله تلاش کرده ایم که به ویژگی های دوران عقد و نامزدی بپردازیم. اما پیشنهاد می کنیم قبل از پرداختن به این موضوع درباره ی اینکه در دوران نامزدی چه حرفهایی بزنیم ، تماس تلفنی در دوران نامزدی تا چه حد می تواند در شناخت نامزدمان به ما کمک کند و خصوصیات دوران نامزدی موفق چیست، چند دقیقه ای فکر کنید. 

 

دوران عقد

عقد در واقع عهدی است که زن و مرد می بندند تا بر مبنای آن پیوند زناشویی خودشان را استوار کنند. صیغه عقد، همسران را از نظر شرعی به همدیگر محرم می کند و به واسطه آن زن و مرد در جامعه به عنوان همسران قانونی شناخته می شوند. حتی اگر باهم زندگی نکنند.

ویژگی های دوران عقد

دوران عقد ، فرصتی را فراهم می کند تا همسران برای زندگی مشترک آماده شوند. در این دوران زن و مرد می توانند رفت و آمد خانوادگی داشته باشند، با هم معاشرت کنند و برای آینده برنامه ریزی کنند. به نوعی می توان گفت که روزهای عقد زمانی برای شناخت عمیق تر هستند.

یک ویژگی دیگر این دوران این است که همسران بعد از خوانده شدن صیغه عقد به همدیگر محرم می شوند، در نتیجه ممکن است که از نظر جنسی نزدیک تر شوند.

رابطه جنسی در دوران عقد یکی از مسائل چالش برانگیز در این دوران است. از یک سو همسران شرعاً و قانوناً می توانند با همدیگر رابطه جنسی داشته باشند و از سویی دیگر سنت ها و ارزش ها رابطه جنسی کامل را در این دوران یک تابو می دانند.

دلیل تابو بودن این رابطه این است که اگر دختری در دوران عقد با همسرش رابطه جنسی برقرار کند و عقد به ازدواج ختم نشود، احتمال ازدواج مجدد دختر کاهش پیدا می کند. بارداری در دوران عقد هم در جامعه ما اتفاق قابل پذیرشی نیست.

البته این مسائل مبنای شرعی ندارند اما با توجه به هنجارها و عرف جامعه بهتر است که همسران به آن توجه کنند. معمولا قبل از عقد برای شناخت بیشتر زوجین، مشاوره ازدواج می تواند بسیار کمک کننده باشد.

دوران نامزدی

به دوران نامزدی ، دوران آشنایی پیش از ازدواج هم می گویند. زن و مردی که قصد ازدواج دارند با هم نامزد می کنند و با حفظ محدودیت هایی ساعاتی را به معاشرت با همدیگر اختصاص می دهند. تا بیشتر در مورد خصوصیات همدیگر، فرهنگ خانوادگی، علائق و باورها، سبک زندگی همدیگر و… آگاه شوند. مشاوره خانواده نیز در این راستا می تواند در بسیاری از چالش ها بهترین راهکار را ارائه دهد.

ویژگی های دوران نامزدی

تفاوت مهم دوران عقد و نامزدی این است که همسران در این دوران همسر قانونی همدیگر نیستند و به همین دلیل باید محدودیت های رابطه را در نظر بگیرند و بیش از حد به هم نزدیک نشوند. در حقیقت نامزدی فرصتی برای شناخت و تصمیم گیری است و بهتر است که افراد در این دوران هیجاناتشان را کنترل کنند، احساساتی نشوند و عاقلانه تصمیم بگیرند.

در این مقاله تلاش کردیم که به دوران عقد و نامزدی و تفاوت ها و شباهت های آن ها بپردازیم. در ادامه مطالعه مقاله « روانشناسی دوران نامزدی » را به شما پیشنهاد می دهیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه دوران عقد و نامزدی می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *