آیدانیتو > درمان افسردگی در مردان
افسردگی

درمان افسردگی در مردان

درمان افسردگی در مردان

 

درمان افسردگی در مردان

احساس غمگین و افسرده بودن واکنش طبیعی بدن هر فرد به فقدان های زندگی و مشکلات است. گهگاه این احساس در یک بعدظهر روز جمعه خلاصه می گردد. ولی زمانی که این حس چندین روز یا چند هفته به طول بینجامد، فرد دچار افسردگی شده است. اگرچه علت های معمول و متداول ابتلا به افسردگی ترکیبی از شرایط روانی و محیطی، مشخصات جسمی و ژنتیکی است. اما مواردی همچون عادات ارثی، آسیب ها و مشکلات دوران کودکی، تغییر سطح هورمون ها و رویدادها و حوادث ناگوار زندگی دلایل متداول تری برای ابتلا افراد به بیماری افسردگی هستند. اشخاص مبتلا به بیماری افسردگی بسته به موارد مهمی مانند جنسیت، سن و سال و همین طور موقعیت اجتماعی نشانه ها و علائم متفاوتی را از خود بروز می دهند. اما شماری از علائم متداول و شایع این بیماری می تواند شامل بی خوابی و کم خوابی، مشکل در تمرکز، پرخوری عصبی، بی قراری و ناآرامی، خستگی مداوم و کاهش انرژی، کاهش ناگهانی اشتها، گرفتگی عضلات، گریه های بی دلیل باشند. همان گونه که در جریان هستید افسردگی چه در مردان و چه در زنان مشکلی بسیار رایج است و باید جهت درمان آن اقدامات ضروری را برای هر دو جنس برداشت. در این مقاله، به ارائه روش های درمان افسردگی در مردان برای شما می پردازیم. پس با ما همراه باشید تا با راهکارهای لازم درمان افسردگی در مردان آشنا شوید.

راههای درمان افسردگی در مردان

زمانی که مردی افسرده است افکار منفی همچون آبی که از سدی شکسته سرریز می گردد به ذهن وی هجوم می آورند. از آنجایی که این فرد توانایی کنترل افکار خودش را ندارد درماندگی و ترس این مرا را فلج می کند. روانشناسی به نام کتی اسپارک طی مطالعه خود بر روی اشخاص مبتلا به افسردگی و اضطراب به این موضوع مهم دست پیدا کرد که تمرکز حواس و مدیتیشن با متمرکز کردن ذهن بر روی سوژه ای به خصوص در لحظه موجب تقویت نگرش مثبت و الهام می شود. به این جهت برای آرام شدن ذهن این قبیل از افراد واقعاً کار او مفید به نظر می رسد. استفاده از مدیتیشن به عنوان یکی از روش های مؤثر برای درمان افسردگی در مردان به شمار می رود.

دور کردن افراد سمی از زندگی

دور کردن افراد سمی از زندگی نیز می تواند راهکاری مناسب برای درمان افسردگی در مردان به شمار رود. اما از طرف دیگر هم نباید فراموش کرد که وقت گذراندن و مراوده با اشخاصی که سعی در قبولاندن این موضوع که برای رهایی از افسردگی باید آن را نادیده گرفت را دارند هیچ فایده ای به حال این مرد ندارد. این قضیه درست مثل این است که از فردی که به سرطان مبتلاست بخواهیم تومورهای بدخمیش را کوچک کند و یا از شخصی که مبتلا به دیابت است درخواست خارج کردن قند از خونش را داشته باشیم. بر طبق گفته دبوراسرانی نویسنده کتابی تحت عنوان زندگی با افسردگی از جمله روش های درمان افسردگی در مردان تبدیل افکار مثبت به افکار منفی است. در نتیجه، احاطه شدن مرد با افرادی دارای افکار مثبت و پذیرش و قبول نگرش آن ها به وی در پرورش مثبت اندیشی در ذهن خود و قرار گرفتن در محیطی شفابخش کمک مؤثری می کند.

خوردن مواد غذایی سالم و مفید

یکی دیگر از راهکارهای مفید برای درمان افسردگی در مردان خوردن مواد غذایی مفید و سالم است. مصرف ویتامین D می تواند در کاهش دیابت، زوال عقل و افسردگی بسیار مؤثر باشد. اما برای درمان افسردگی در مردان مصرف سایر مواد مغذی هم می تواند واقعاً کمک کننده و مؤثر باشد. در میان این مواد غذایی می توان به منیزیم، آهن، اسیدهای چرب، ویتامین B، ید، امگا3، اسیدهای آمینه و سلینوم اشاره کرد. نکته مهم و قابل ذکر این که در کنار این مواد غذایی مفید، شمار دیگری از مواد غذایی نیز وجود دارند که باعث ایجاد اختلال در سطح قند خون فرد، صدمه به مغز و اختلالاتی در سیستم عصبی فرد می شود. و حتی الامکان باید از خوردن آن ها خودداری کرد. در میان این مواد غذایی می توان به شیرین کننده های مصنوعی، الکل، قند تصفیه شده، روغن هیدروژنه و مواد غذایی غنی شده با سدیم اشاره کرد.

ورزش کردن

اگر چه افسردگی همه انرژی یک مرد را می گیرد اما ورزش کردن به اندازه استفاده از انواع داروهای ضد افسردگی و یا حتی بیشتر از آن ها فایده دارد. در مطالعه انجام شده توسط دکتر وایلس بر روی 1150 مرد انگلیسی میانسال که در طی ده سال مورد مطالعه و بررسی قرار گرفتند این موضوع نشان داده شده که مردانی که به طور منظم ورزش می کنند یک چهارم کمتر از مابقی اشخاص به افسردگی دچار می شوند. تحقیقات و پژوهش های در حال گسترش نشان می دهد که فعالیت های جسمانی می تواند در درمان افسردگی در مردان مؤثر باشد و در تخفیف نشانه ها و علائم آن در فرد بیمار کمک قابل توجهی کند. پس هرگز ورزش کردن به عنوان یکی از راههای درمان افسردگی در مردان را نباید فراموش کرد. توجه داشته باشید که دویدن و پیاده روی بیشتر از سایر انواع حرکات ورزشی می تواند در درمان افسردگی در مردان مؤثر باشد. هر چقدر تعداد جلسات و زمان اختصاص یافته برای انجام حرکات ورزشی بیشتر باشد تأثیر آن در درمان افسردگی و مردان بیشتر است. انجام منظم و مرتب تمرینات ورزشی با ریتم و شدت مناسب موجب بالا رفتن و افزایش سطح آمادگی جسمانی فرد و در نتیجه توانا شدن قلب و عروق در مردان می شود که همین امر موجب کاهش پاسخ به اضطراب ها و استرس های قلبی، عروقی و کاهش پاسخ های روانی و هیجانی مردان نسبت به استرس می شود.

باغبانی راهی برای درمان استرس در مردان

اگر چه با زندگی های امروزی و آپارتمان نشینی امکان باغبانی در باغچه ها و حیاط های زیبا و با صفا برای همه مردان امکانپذیر نیست اما پرورش انواع گیاهان و گل ها در محیط آپارتمان نیز می تواند اثر مثبتی در درمان استرس در مردان داشته باشد. حتی آن ها می توانند بخشی هر چند کوچک از مواد غذایی خود را در داخل گلدان های خانگی پرورش دهند و در کنار بهره گیری و سود بردن از انرژی مثبت باغبانی غذایی مفید و سالم را نوش جان نمایند. البته برای درمان افسردگی در مردان به کمک باغبانی نیازی به داشتن مهارت خاصی نیست. همین که بتوانند به عنوان یک سرگرمی این کار را انجام دهند کفایت می کند.

درمان گیاهی افسردگی در مردان

در بالا راه های درمان افسردگی در مردان که جزء بهترین و متداول ترین روش ها هستند را خدمت شما بیان کردیم. اما آیا می دانید که درمان افسردگی در مردان به وسیله داروهای گیاهی نیز امکان پذیر است؟! در این بخش به ذکر داروهای گیاهی برای شما می پردازیم که شاید قرن هاست به عنوان درمان خانی یا ثانویه برای درمان افسردگی در مردان و حتی زنان مورد استفاده قرار می گیرند.

گیاه هل

بوی فوق العاده و دل انگیز هل به آرام کردن عصب های مغز در مردان کمک می کند و می تواند به عنوان یک داروی گیاهی اثر خوبی بر درمان افسردگی در مردان دارد. روش میل کردن این داروی گیاهی به این شکل است که یا می توان دانه های آن را به چای اضافه کرد  نوش جان کرد و یا ترکیب پودر دو عدد هل و شکر را به یک فنجان آب گرم افزود و بعد از جوشاندن به صورت نوشیدنی گرم مصرف کرد.

مصرف چای سبز

نوشیدن دو تا سه فنجان چای سبز در طول روز می تواند به درمان افسردگی در مردان و کاهش علائم ناشی از آن کمک کند. علاوه بر این، به علت وجود اسید آمینه های موجود در چای سبز این گیاه اثرات تسکین دهنده ای در مغز دارد.

نوشیدن چای زنجبیل

یک قاشق چای خوری از پودر زنجبیل را در آب داغ ریخته و برای چند دقیقه بجوشانید و اجازه دهید تا کمی خنک شده و دوبار در طول روز نوش جان بفرمایید. این نوشیدنی فوق العاده می تواند به عنوان روشی برای درمان افسردگی در مردان به کار رود.

نوشیدن قهوه

یک فنجان قهوه می تواند به درمان افسردگی در مردان به طور نسبی کمک کند. البته این نوشیدنی در درمان افسردگی خفیف می تواند مؤثر و مفید واقع شود. نکته مهم این که مصرف قهوه نباید از دو فنجان در روز بیشتر شود زیرا در این صورت می تواند افسردگی را نیز افزایش دهد.

استفاده از جوی دو سر

جوی دو سر یکی دیگر از گیاهانی است که می تواند به درمان افسردگی در مردان کمک کند. طریقه مصرف آن به این صورت است که می توان 4 تا 5 قاشق غذاخوری از آن را در شیر برنج و یا یک فنجان شیر سویا ریخت و آن را نوش جان کرد حتی می توان جهت بهتر شدن طعم آن کمی آجیل، شیره افرا، عسل، بادام و میوه های خشک را نیز به آن افزود. این ترکیب می تواند مردان را آرام کند و در درمان افسردگی در مردان مؤثر است در نتیجه بهتر است به طور منظم نوش جان شود.

مصرف تخمه کدوتنبل

تخمه کدو تنبل علاوه بر خوشمزگی سرشار از عناصر مغذی همچون منیزیوم، فسفر، اسید گلوتامیک، پروتئین، آهن و مس است. از آنجایی که طعم دانه های تخمه کدو تنبل به طعم بادام زمینی شباهت دارد می توان آن ها را به سالاد یا سوپ خود اضافه کرد و به عنوان یک وعده غذایی مصرف کرد. بدین ترتیب، مصرف این نوع تخمه هم می تواند ویتامین های مورد نیاز بدن مردان را تأمین کند و هم در درمان افسردگی در مردان مثمر ثمر باشد.

مصرف گیاه سنبل الطیب

سنبل الطیب یکی از قدیمی ترین گیاهانی است که در دنیا و ایران مورد مصرف بهداشتی، دارویی و غذایی قرار می گیرد. این گیاه به شکل وحشی در جنگل های کم درخت در گودال ها و حاشیه جویبارها رشد می کند. مصرف گیاه سنبل الطیب می تواند به درمان افسردگی در مردان و از بین بردن نگرانی، تشویش و دلهره در آن ها کمک کند و جایگزین بسیار مناسبی برای داروها و قرص های آرام بخش به شمار می رود.

دارودرمانی برای درمان افسردگی در مردان

دارو درمانی یکی از مواردی است که می تواند به درمان افسردگی در مردان بالاخص درمان افسردگی شدید در مردان کمک کند. این قبیل از داروها جهت اثر گذاری کامل به چند هفته زمان احتیاج دارند. البته مصرف داروهای ضد افسردگی برای  درمان افسردگی در مردان می تواند با عوارض جانبی از جمله بی قراری یا تحریک پذیری، تهوع و احساس ناراحتی در معده، سردرد و مشکلات جنسی همراه باشد.

البته عوارض جانبی این قبیل داروها جهت درمان افسردگی در مردان به تدریج و به مرور زمان کم تر می شود. بهتر است در مورد بروز هر گونه عوارض جانبی این داروها با پزشک خود مشورت نمایید. در واقع نظارت دقیق به وسیله یک متخصص حرفه ای بر مصرف داروها برای درمان افسردگی شدید در مردان می تواند هر خطری که ممکن است فرد بیمار را تحریک کند به حداقل خود برساند.
در این مقاله به تحلیل و بررسی درمان افسردگی در مردان برای شما پرداختیم. در ادامه مطالعه مقاله افسردگی شدید را به شما پیشنهاد می کنیم.
از افسردگی رنج می برید؟ شاهد آسیب های شدید جسمی و روانی ناشی از افسردگی در یکی از عزیزانتان هستید؟ با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *