آیدانیتو > درمان افسردگی در زنان
مدیریت استرس

درمان افسردگی در زنان

درمان افسردگی در زنان

 

درمان افسردگی در زنان

افسردگی به آسانی قادر است فرد را از امید و انرژی خالی کند و موجب ایجاد حس تنهایی، ناراحتی و تهی بودن در وی شود. هیچ اهمیتی ندارد که اوضاع تا چه حد فجیع و به هم ریخته است. همیشه راهی برای تغییر تفکرات و حس و حال شما وجود دارد. ما این انتظار را به هیچ وجه از شما نداریم که مدام به خودتان تلقین کنید که ناراحت و افسرده نباش. اما مطمئن باشید که بیشتر از هر کسی می توانید افسردگی را در خود کنترل نمایید. در صورت برداشتن قدم های کوچک اما مهم حس خوشایندتر و بهتری را تجربه می کنید، از زندگی لذت زیادی می برید و امید و اراده زیادی را به دست خواهید آورد. جالب است بدانید که از هر هشت زن یکی از آن ها در طول دوران زندگی خود به افسردگی مبتلا می شود. اما نکته مهم و حائز اهمیت در اینجا راه های درمان افسردگی در زنان است در این مقاله، به ارائه راهکارهایی جهت درمان افسردگی در زنان برای شما می پردازیم. پس ما را همراهی کنید تا با روش های مؤثر درمان افسردگی در زنان آشنا شوید. اما در ابتدا بهتر است انواع  افسردگی در زنان را بشناسیم.

انواع افسردگی در زنان

افسردگی در بانوان در دوره های مختلفی از زندگی ها به وجود می آید. افسردگی در زنان پس از دوران یائسگی، زایمان و همین طور بعد از بارداری مشکلی جدی و خطرناک است که آن ها را در سن های مختلفی درگیر می کند. دست است که زنان حدود دو سوم از بیماران تحت درمان به علت اختلالات افسردگی را شامل می شوند، هیچ دستورالعمل مشخص و جامعی جهت درمان خانم مبتلا به افسردگی وجود ندارد.

افسردگی پرنیاتال در خانم ها

به طور معمول افسردگی پرنیاتال بلافاصله پس از زایمان و بچه دار شدن و یا بارداری زن اتفاق می افتد. در دوران پس از زایمان و یا در طول دوران بارداری هورمون های بدن زن به میزان زیاد و شگفت انگیزی دچار تغییر می شوند. این موضوع می تواند موجب ایجاد تغییراتی در حالت روحی فرد و یا به وجود آمدن علائم و نشانه های افسردگی در وی شود. علائم افسردگی پرنیاتال شامل ایجاد افکار خودکشی و مشکلاتی در خوابیدن است. مسائلی از جمله احساس پشتیبانی و حمایت از جانب خانواده یا دوستان، سقط جنین و یا مشکلات مرتبط با رابطه درجه افسردگی شما را در طول این زمان بیشتر کند.

اختلال ملال پیش از قاعدگی در زنان

اختلال ملال پیش از قاعدگی نوعی شایع از افسردگی در زنان محسوب می شود که خانم ها در طول دومین نیمه از چرخه قاعدگی خود به آن مبتلا می گردند. در میان علائم معمول این اختلال می توان از نوسانات خلقی، استرس و اضطراب افسردگی یاد کرد. باید عرض کنیم که اختلال ملال قبل از قاعدگی، علائم شدیدتری در مقایسه با سندرم پیش از قاعدگی دارد و علاوه بر این، افراد کمتری هم به آن مبتلا می شوند. جهت درمان این نوع از افسردگی تغذیه درمانی، صحبت درمانی و دارو درمانی باید به صورت ترکیبی و هم زمان با یکدیگر استفاده شوند.

افسردگی دوران یائسگی در زنان

رسیدن به سن میانسالی گاهی موجب ایجاد ترس، اضطراب و استرس در فرد می شود. شاید بتوان گفت که تغییرات فیزیکی همچون کاهش سطح پروژسترون و استروژن می تواند علت این تغییرات مهم به وجود آمده باشد. عواملی همچون عرق کردن و گر گرفتگی به عنوان نشانه های یائسگی می توانند این نوع اختلالات را برای فرد به همراه داشته باشند. شمار زیادی از بانوان در طول این دوره با تغییرات عاطفی زیادی همچون بزرگ تر شدن بچه، فقدان اعضاء خانواده و نگرانی در رابطه با بالارفتن سن و پیر شدن روبرو هستند. کلیه تغییرات یاد شده درصد بروز افسردگی در طول دوران یائسگی را بالاتر می برد. متأسفانه دوستان و خانواده شاید در این زمان حامی و پشتیبان شما نباشند ویا متوجه نشوند که چه اتفاقات روحی و روانی برای شما رخ داده است. در میان شماری از علائم افسردگی در طول دوران یائسگی می توان از بی قراری و اضطراب، نداشتن انرژی بدنی لازم، ایجاد مشکلاتی در تصمیم گیری و تمرکز و کم خوابی یا پرخوابی یاد کرد.

درمان افسردگی در زنان

در این بخش از مقاله پیش رو راهکارهایی را جهت درمان افسردگی در زنان خدمت شما دوستان عزیز عرض می کنیم.

به چالش کشیدن افکار منفی

افسردگی از آن دست بیماریهایی است که تصورتان را نسبت به همه چیز از جمله آینده و خودتان را منفی می کند. در صورتی که افکار منفی در ذهن شما بر افکار مثبت غلبه کنند این موضوع می تواند از جمله علائم افسردگی در وجود شما دوستان عزیز باشد و این اختلالات شناختی و نگرش های بدبینانه و آزار دهنده به هیچ نمی تواند حقیقت داشته باشد. افکار منفی توان دوام آوردن در برابر دسترسی های شما را ندارد ولی با این حال غلبه و شکست دادن آن ها سخت به نظر می رسد. شما به هیچ وجه نمی توانید با گفتن جمله مثبت فکر کن از چهار چوب فکری منفی خودتان خارج شوید. اکثر قریب به اتفاق افکار و تفکرات منفی به عنوان بخشی از الگوی فکری همیشگی و مدام قبل از این که شما متوجه وجود آن ها می شوید. تمامی زنان در زمان افسردگی تمایل زیادی به کاهش فشار عصبی خود، فکر کردن زیاد و صحبت کردن در رابطه با بیماری افسردگی خود دارند. اما فکر کردن بیش از حد می تواند موجب بدتر شدن و یا حفظ افسردگی در فرد شود. شما لزوماً باید افکار منفی و مخربی را که موجب بروز افسردگی در شما می شوند را پیدا کنید و شیوه تفکر بهتر و متعادل تری را به جای آن بگذارید.

قرار گرفتن در معرض آفتاب

نور آفتاب تأثیر زیادی در بهتر شدن خلق و خو و بهبود سطح سرتونین در شما دارد. سعی کنید هر روز حتی 15 دقیقه در صورت استفاده از کرم ضد آفتاب و نداشتن عینک آفتابی خود را در معرض نور خورشید قرار دهید. در صورت زندگی در محلی با نور کم خورشید در فصل زمستان استفاده از جعبه های نور درمانی را به شما توصیه می کنیم.

استفاده از رژیم غذایی سالم

هر چیزی که می خورید مستقیماً بر روی احساس شما تأثیر دارد. شماری از بانوان به این نتیجه دست یافته اند که مصرف انواع دمنوش های گیاهی، مکمل های غذایی و در مجموع ایجاد تغییراتی مثبت در رژیم غذایی می تواند اثری سازنده در درمان افسردگی در زنان داشته باشد. توجه که موارد زیر در رابطه با رژیم غذایی می تواند موجب درمان افسردگی در زنان شود.

  • کاهش مصرف کربوهیدرات های ساده، چربی های ناسالم، کافئین و نمک

مصرف کلیه موارد نام برده شده می تواند موجب ایجاد تغییراتی سریع در سطح انرژی و خلق و خوی شما شود و به درمان افسردگی در زنان کمک کند.

  • افزایش مصرف ویتامین های گروه ب

کافی نبودن میزان ویتاین های گروه (ب) همچون ب 12 و اسید فولیک به نوع خود می تواند افسردگی را در افراد ایجاد نماید. استفاده از سبزیجات، مرکبات، تخم مرغ، مکمل های ب کمپلکس، مرغ و لوبیا به عنوان مواد دارنده ویتامین های گروه (ب) می تواند به درمان افسردگی در زنان در صورت بروز کمک شایان توجهی داشته باشد.

مراقبت از سلامت خود

انجام کارهای آرامش بخش و فعالیت هایی که انرژی بالایی را به شما تزریق می کنند اثری فوق العاده بر درمان افسردگی در زنان دارند. از این رو، همواره به دنبال داشتن سبک زندگی سالمی باشید، برای توانایی های خود محدودیت هایی را قائل شوید و استرس را در وجود خودتان مدیریت نمایید. علاوه بر این ها، گنجاندن فعالیت های سرگرم کننده در برنامه روزانه نیز می تواند اثری عجیب در درمان افسردگی در زنان داشته باشد.

درمان گیاهی افسردگی در زنان

استفاده از داروهای گیاهی جهت درمان انواع مختلف افسردگی از سال ها، پیش در میان مردم متداول بوده است. اما به علت به طول انجامیدن درمان افسردگی برای چند ماه یا حتی چند سال افراد مصرف کننده معمولاً نگران عوارض جانبی آن ها هستند. از این رو با توجه به تحقیقات وسیع صورت گرفته بر روی انواع گیاهان دارویی با خاصیت آرامش بخشی و ضد افسردگی شماری گیاه دارویی دارای حداقل اثرات جانبی و بسیار مؤثر در درمان افسردگی ارائه شده است. در اینجا شماری از این نوع از گیاهان را که در درمان افسردگی در زنان اثری مثبت دارند را خدمتتان برمی شماریم.

علف چای و درمان افسردگی در زنان

علف چای از جمله بهترین داروهای گیاهی در درمان افسردگی در زنان به شمار می رود که با داشتن خواصی ارزنده جای خود را در میان مردم دنیا باز کرده است. گیاهی با قدمتی دو هزار ساله که می تواند به عنوان بهترین گیاه در درمان افسردگی در زنان مورد استفاده قرار بگیرد. بخش مورد مصرف گیاه جهت درمان افسردگی در زنان علف چای گل های تازه و سرشاخه گل دار تازه این گیاه است. علف چای می تواند اثری فوق العاده در دوران افسردگی در زنان از جمله افسردگی در دوران یائسگی داشته باشد.

گلبرگ گل رز و درمان افسردگی در زنان

برای درمان افسردگی در زنان به کمک گلبرگ گل رز در حدود 25 تا 30 عدد از آن را به مدت کوتاهی ( حدود 12 الی 15 دقیقه) بجوشانید و پس از خنک شدن کمی شکر به آن بیفزایید. بهتر است که از این مخلوط دو تا سه بار در طول روز نوش جان فرمایید. به  کمک این روش می توان تا حدودی به درمان افسردگی در زنان کمک کرد.

زردچوبه و درمان عوارض افسردگی در زنان

زردچوبه می تواند به عنوان ماده ای مفید در درمان افسردگی در زنان مورد استفاده قرار بگیرد. حتماً از خود سؤال می کنید که زردچوبه چگونه می تواند در درمان افسردگی در زنان مؤثر واقع شود؟ در جواب باید عرض کنیم که ماده کورکومین وجود داشته در زردچوبه اثر مثبتی بر روی مسیرهای سروتونین دارد و بدین ترتیب درمان افسردگی در زنان را منجر می شود.

سیر و درمان افسردگی در زنان

برای درمان افسردگی در زنان سیر به عنوان ماده ای گیاهی می تواند اثری عجیب داشته باشد  دلیل مفید بودن سیر برای درمان افسردگی در زنان علائم و نشانه های مرتبط با بی خوابی، افسردگی و خستگی جسمی را رفع می کند.

گیاه مخمر سنت جان و درمان افسردگی در زنان

گیاه مخمر سنت جان از جمله گیاهانی است که در شمال آفریقا، غرب آسیا و اروپا می توان آن را یافت استفاده از این گیاه برای درمان افسردگی در زنان به دلیل وجود ماده سرتونین می تواند در درمان افسردگی در زنان مؤثر واقع شود نکته مورد توجه این که به علت عدم سازگاری مخمر سنت جان با شمار زیادی از داروها در درمان افسردگی و زنان باید پیش از مصرف این گیاه جهت درمان افسردگی در زنان با پزشکی خودتان مشورت های لازم را انجام دهید.
در ادامه مقاله درمان افسردگی در زنان مطالعه مقاله علت افسردگی را به شما پیشنهاد می کنیم.
برای اطلاعات بیشتر در زمینه درمان افسردگی در زنان و جزئیات مربوط به آن می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *