انتخاب رشته تجربی

حداقل درصد دروس و آخرین رتبه قبولی بینایی سنجی آزاد 98





حداقل درصد دروس و آخرین رتبه قبولی بینایی سنجی آزاد 98

رشته بینایی سنجی با توجه به امکان ادامه ی تحصیل در مقاطع بالاتر و تخصصی تر، از جمله رشته های پرطرفدار شاخه ی علوم تجربی است. در مورد اهمیت و جایگاه این رشته تنها ذکر عبارت “تشخیص تنبلی چشم در کودکان” کافیست تا جای ابهام و سؤال برای انتخاب این رشته توسط داوطلبان باقی نماند. با توجه به این که رشته بینایی سنجی یکی از پر طرفدار ترین رشته های گروه علوم تجربی است ، در این نوشته به بررسی حداقل درصد دروس و آخرین رتبه ی قبولی بینایی سنجی آزاد 98 می پردازیم.

معرفی رشته بینایی سنجی

بینایی سنجی در گروه رشته های علوم تجربی قرار دارد. افرادی که این رشته را به صورت آکادمیک برای تحصیل انتخاب می کنند و به عنوان بینایی سنج مشغول به فعالیت می شوند، و وظیفه تشخیص مشکلات و اختلالات مربوط به دید و تنبلی چشم را به عهده دارند. بینایی سنج ها کمک شایانی به فراهم آوردن وسایل و ادوات برای افراد کم بینا و تشخیص اولیه آن دسته از اختلالاتی که توسط سایر متخصصان مانند چشم پزشکان، متخصصین گوش حلق و بینی و مغز و اعصاب درمان می شوند، می کنند.

افراد پذیرفته شده در رشته ی بینایی سنجی می توانند در رشته های دیگر در مقاطع بالاتر به ادامه تحصیل مشغول شوند. برخی از این رشته ها شامل بینایی سنجی، مهندسی پزشکی، اپیدمیولوژی، آمار زیستی، مدیریت تست توانبخشی و … هستند.

برای فارغ التحصیل شدن در رشته بینایی سنجی بایستی 23 واحد دروس عمومی ، 42 واحد دروس علوم پایه و 81 واحد دروس تخصصی را بگذرانید، دروس عمومی که برای تمامی رشته ها مشترک است، در جدول زیر به معرفی دروس پایه و تخصصی می پردازیم.
دروس پایه بینایی سنجیدروس اختصاصی بینایی سنجی
آناتومی عمومی و چشماپتومتری
اورژانس های چشمیمقدمات اپتومتری
داروشناسی عمومی و تخصصیاپتومتری پیشرفته
فیزیک نوراپتومتری کودکان
علاءم چشمی بیماری های سیستمیکبینایی محیطی
فیزیولوژی عمومی و چشمدرمان آنولیماهای دوچشمی
میکروب شناسیاپتومتری افراد مسن و نیمه بینایان
 اپتیک هندسی و فیزیکی
 اپتومتری مشاغل و بهداشت چشم
 تاریخچه اپتومتری و علوم بینایی
 مکانیسم دید دوچشمی
 فیزیولوژی اپتیک
 آسیب شناسی چشم
 عدسی های تماسی
 لابراتوار اپتیک
 آنالیز مشاهدات کلینیکی
 زبان تحصصی

 

آینده شغلی و بازار کار رشته بینایی سنجی

افرادی که در این رشته فارغ التحصیل می شوند، می توانند هم به صورت مستقل و هم در مراکز درمانی، بهداشتی و آموزشی در زمینه ی بینایی سنجی به فعالیت بپردازند. خوشبختانه در کشور ما، نام اپتومتریست برای اکثریت جامعه نامی آشنا و قابل اعتماد است و بسیاری از افراد برای تعیین نمره چشم و تشخیص اختلالات اولیه به اپتومتریست ها مراجعه می کنند. بنابراین علاقه مندان به این حوزه می توانند بدون نگرانی و با خیال راحت به تحصیل در این رشته مشغول شوند. در ادامه به تفکیک در مورد ضریب دروس عمومی و اختصاصی مربوط به رشته بینایی سنجی و حداقل درصد دروس و آخرین رتبه ی قبولی بینایی سنجی آزاد 98 مطالبی ارائه خواهد شد. شایان ذکر است که درصدهای ارائه شده مربوط به سال قبل بوده و امکان تغییر جزئی وجود دارد.

ضرایب دروس عمومی

ضریب

درس

زبان و ادبیات فارسی

4
زبان عربی

2

زبان انگلیسی

2

معارف اسلامی

3

 

ضرایب دروس اختصاصی گروه تجربی زیرگروه 1

ضریب

درس

زمین شناسی

0
ریاضی

2

زیست شناسی

4
فیزیک

2

شیمی

3

 

حداقل درصد دروس و تراز لازم قبولی بینایی سنجی

ادبیات فارسی454565

55

عربی

75558565
دین و زندگی557575

65

زبان انگلیسی

35555575
زمین شناسی151515

15

ریاضی

65755575
زیست شناسی856575

55

فیزیک

45453545
شیمی454535

40

تراز

100751067510002

9600

 

به داوطلبان گرامی پیشنهاد می کنیم بعد از مطالعه مقاله حداقل درصد دروس و آخرین رتبه قبولی بینایی سنجی آزاد 98 ، سری هم به مقاله حداقل درصد دروس و آخرین رتبه قبولی بینایی سنجی سراسری 98 بزنید. انتخاب رشته یکی از مهم ترین انتخاب های زندگی تان خواهد بود.  برای بهترین انتخاب با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *