برنامه ریزی کنکور

جمع بندی کنکور 98

جمع بندی کنکور 98

حالا که دیگر به روزهای پایانی کنکور نزدیک می شویم ، بحث جمع بندی کنکور از جمله مباحث داغ برای داوطلبان عزیز کنکور است. اما پیش از بیان هر مطلبی بایستی در مورد این موضوع صحبت کنیم که اصلاً چرا باید قسمتی از زمان مان را به جمع بندی مطالب بپردازیم؟ اگر شما هم متقاضی شرکت در کنکور هستید، بدون شک در یکی از گروه بندی های زیر قرار می گیرید:
  • تا به این لحظه، تمامی دروس را خوانده و مرور کرده اید ، یک برنامه ی حرفه ای برای مرور دروس چیده اید ولی در هیچ آزمون آزمایشی شرکت نکرده اید.
  • دروس را مطالعه نموده اید و در آزمون های آزمایشی نیز شرکت کرده اید ولی تا به حال هیچ مروری بر دروس نداشته اید.
  • قبلاً دروس را مطالعه کرده اید و معتقدید که هنوز به یادتان است. پس فقط به مرور فکر می کنید و در آزمون های آزمایشی نیز شرکت کرده اید.
  • اصلاً اعتقادی به خواندن کتاب ها ندارید، آزمون هم نداده اید، فقط می خواهید مرور کنید.
اگر جزو هر کدام از این چهار گروه هستید، بایستی به یک سری از نکات توجه کنید تا بتوانید از پس آزمون بر بیایید. از این رو بر آن شدیم که بررسی نکات مربوط به جمع بندی بپردازیم. یک دسته دیگر از داوطلبان هستند که نمیخواهند در کل کنکور دهند آنها میتوانند از طریق رشته های بدون کنکور اقدام کنند. 

نکته اول در جمع بندی، مروره! در مورد مرور دروس چه اطلاعاتی داری؟

حتماً در مورد حافظه کوتاه مدت و بلند مدت شنیده اید! در واقع وقتی اطلاعاتی وارد مغز ما می شود در مرحله ی اولیه، این اطلاعات در ورودی حسی ثبت می شود که احتمال فراموشی آن بسیار زیاد است. اگر چه حافظه ی حسی این امکان را به شما می دهد تا اطلاعات محیطی را به صورت تصویری به خاطر بسپارید، ولی ماندگاری آن حتی به ثانیه هم نمی رسد و سریعاً به حافظه کوتاه مدت منتقل می شود. حافظه کوتاه مدت (همان طور که از اسمش معلوم است)، برای مدت کوتاهی اطلاعات را نگهداری می کند. در واقع حافظه کوتاه مدت مانند فیلتری عمل می کند که اطلاعاتی را که مهم تشخیص می دهد، به حافظه انتقال داده و سایر اطلاعات را حذف می نمایند.

اما این مهم بودن اطلاعات چگونه توسط حافظه کوتاه مدت تشخیص داده می شود؟

جالب است بدانید، مغز انسانی به قدری تکامل یافته است که نکات مهم (بر اثر تکرار ذهنی) را تشخیص داده و آن ها را در پوشه ای جداگانه طبقه بندی می کند. این پوشه، حافظه ی بلند مدت است . البته بر طبق برخی نظریه ها قسمتی که به دست کاری فعالانه اطلاعات دست می زند، حافظه ی فعال است.  در مبحث مرور انچه اهمیت می یابد، خلاصه نویسی است. در واقع در این قسمت نیز در یکی از دو گروه ذیل قرار می گیریم: 1) قبلاً خلاصه نویسی کرده ایم 2) هیچ خلاصه ای از آنچه خوانده ایم نداریم. اصولاً خلاصه ها 3 دسته اند: 1) خلاصه های حاصل از خواندن دروس 2) خلاصه حاصل از تست زنی 3) خلاصه حامل از آزمون های آزمایشی در واقع اگر خیلی زرنگ باشیم پس از آزمون های آزمایشی، آزمون ها را تحلیل می کنیم و نکات دروس که در آن ها ضعف داریم و نکات قوت خود را به صورت خلاصه یادداشت می کنیم.

اگر تابحال هیچ خلاصه ای از دروس تهیه نکرده باشیم چی؟

اصلاً جای هیچ نگرانی نیست! توصیه می کنیم تمامی تمرکز خود را بر روی مرور و تست زنی قرار دهید. نکات منفی و مثبت را مرور و نکته ها را به صورت خلاصه یادداشت کنید. یادتان باشد در این مرحله تست های تألیفی هیچ دردی را دوا نمی کنند. در واقع آنچه بسیار حائز اهمیت است، پاسخ دادن به سؤالات شبیه سازی شده، کنکور است.

شبیه سازی کنکور

حتی اگر تا بحال حتی یک صفحه هم مطالعه نداشته اید، روزهایی را برای پاسخگویی به سؤالات شبیه سازی شده کنکور قرار دهید. یادتان باشد که حتماً فضا را نیز برای خود شبیه سازی کنید. در ساعات مقرر کنکور در محل پاسخگویی به سؤالات قرار بگیرید و حتی لباسی را که می خواهید در جلسه ی کنکور بپوشید، به تن کنید. توصیه ما این است که حتی (در یک زمان مشخص) بیسکوییت و آب میوه (یا در مواردی آب معدنی و ویفر! ) نیز به خودتان تعارف کنید!

حتما اگر برای کنکور ارشد میخواهید شرکت کنید اول از همه به این توجه کنید که نمره قبولی شما در ترم آخر کارشناسی چقدر بوده اگر نمره بالا دارید پس دیگر نیاز نیست کنکور دهید از طریق ثبت نام کارشناسی ارشد بدون کنکور ثبت نام کنید.

دغدغه های مشترک! درد دل های یک داوطلب کنکور!

برخی از دغدغه ها مابین داوطلبان کنکور مشترک است. اگر بخواهیم دقیق تر توضیح دهیم، اکثراً از بی دقتی نالانند! دانش آموزی را می شناختم که می گفت «من همیشه نمی شود را می شود می بینم» یا مثلاً مثبت را با منفی اشتباه می گیرم! توصیه ما به این دسته از دوستان بی دقت این است که لیستی از بی دقتی هایتان تهیه کنید و حتماً پیش از آزمون، آن ها را با خود مرور کنید. اگر احساس می کنید که دچار وسواس شده اید و متن را دوبار می خوانید، می بایست به برخی از نکات دقت کنید:

زمان بندی

زمان بندی دروس برای هر رشته متفاوت است. به عنوان مثال اگر بخواهیم ادبیات را مثال بزنیم، ادبیات عمومی برای رشته تجربی با انسانی، زمانبندی متفاوتی دارد. پس بایستی حتماً به زمانبندی دقت داشته باشید و حتماً در شبیه سازی هم این قانون توجه به زمانبندی را به کار بگیرید.

تکنیک ذخیره

مطابق این تکنیک شما نیاز دارید که زمانی را برای مرور تست ها و پاسخ ها اختصاص دهید: اگر بخواهیم این موضوع را در قالب یک مثال بیان کنیم، فرض کنید که در درس زبان 18 دقیقه زمان داریم. 4 دقیقه از آن را برای مرور قرار داده و 14 دقیقه مابقی را بر روی تست ها تمرکز می نماییم. در دروس دیگر نیز به همین نحو ادامه می دهیم و این باعث می شود که هیچ درسی را صفر نزنیم. به عبارتی مجموع چهار دقیقه در هر درس موجب می شود که در هنگام مرور ، نکات پنهان سوال را مورد بررسی قرار داده و اگر در هنگام پاسخگویی اولیه در مواردی بی دقتی به خرج داده ایم، اشتباهات خود را جبران نماییم. این موضوع موجب می شود که به جای تلاش برای پاسخگویی به سوالات بیشتر ولی اشتباه ، سوالات کمتر ولی صحیح را پاسخ دهیم.

برخی از نکاتی که بایستی در جمع بندی به آن ها دقت کنید

  • اصلاً سعی نکنید در جمع بندی سر فصل های جدید مطالعه کنید.
  • اگر همیشه زمان کم می آورید، اولویت را برای مباحثی که بودجه بندی بیشتری دارند، قرار دهید. مثلاً در ریاضی برای مبحث مثلثات که برای آن 6 سوال در نظر گرفته می شود، نسبت به مبحث تابع (با یک سؤال) زمان بیشتری بگذارید!
  • به دروسی که ضریب بیشتری دارند، دقت کنید. پاسخگویی صحیح به سوالات این دروس می توانند شانس شما را با بهبود تراز کسب شده تان ، افزایش دهند.
در نهایت پس از اینکه به بررسی برخی نکات در زمینه جمع بندی کنکور 98 پرداختیم ، پیشنهاد می کنیم سری هم به مقاله نمونه سوالات کنکور ریاضی فیزیک 98 بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *