انتخاب رشته دکتری

تکمیل ظرفیت دکتری سراسری 98





تکمیل ظرفیت دکتری سراسری 98

تکمیل ظرفیت در تمامی دوره های تحصیلات عالی از جمله دوره دکتری وجود دارد. ماهیت تکمیل ظرفیت، پر کردن ظرفیت های خالی باقی مانده بعد از جذب دانشجویان از طریق آزمون دکتری است. در واقع متقاضیان دوره دکتری علاوه بر آزمون، یک فرصت دیگر برای ورود به دانشگاه دارند که همان تکمیل ظرفیت دکتری سراسری 98 است. از این رو که اطلاع از شرایط، زمان و نحوه انجام تکمیل ظرفیت دکتری سراسری 98 برای متقاضیان دارای اهمیت است، در این مقاله به بررسی تکمیل ظرفیت دکتری سراسری 98 می پردازیم.

زمان تکمیل ظرفیت دکتری سراسری 98

تکمیل ظرفیت دکتری سراسری 98 معمولاً بعد از ثبت نام داوطلبان آغاز می شود. این بازه زمانی اواسط فصل پاییز (معمولا در ماه آبان) است. در واقع داوطلبان تکمیل ظرفیت دکتری سراسری 98 در این مهلت زمانی که توسط سازمان سنجش اعلام می شود،  شانس خود را برای قبولی در کد رشته محل های انتخابی در مرحله انتخاب رشته تکمیل ظرفیت ارشد 98 ، امتحان می نمایند. تکمیل ظرفیت دکتری سراسری یک بار در سال اعلام می شود و اعلام دوباره آن با توجه به اهداف و سیاست های آموزشی علمی خواهد بود و قطعیتی برای آن نمی توان بیان کرد.

شرایط و ضوابط تکمیل ظرفیت دکتری سراسری 98

داوطلبان متقاضی  پذیرش در تکمیل ظرفیت دکتری سراسری 98 بایستی واجد برخی از شرایط باشند. در واقع داوطلبانی که قصد شرکت در تکمیل ظرفیت دکتری سراسری 98 را دارند، می بایست در آزمون دکتری ثبت نام کرده و سر جلسه کنکور حاضر شده باشند . به عبارتی داوطلبان متقاضی پذیرش در مرحله تکمیل ظرفیت بایستی دارای کارنامه اولیه ای باشند که حاوی نتایج آزمون است.

نحوه تکمیل ظرفیت دکتری سراسری 98

تکمیل ظرفیت دکتری سراسری 98 به صورت اینترنتی بوده و فقط از طریق سایت سازمان سنجش انجام می شود. دانشگاه هایی که اعلام تکمیل ظرفیت می کنند، لیست کد رشته محل ها و رشته های مورد نظر را در اختیار سازمان سنجش قرار می دهند. سازمان سنجش نیز اسامی را در سایت خود منتشر می کند و منوی ثبت نام و انتخاب رشته تکمیل ظرفیت دکتری سراسری را فعال می کند تا متقاضیان دارای شرایط بتوانند انتخاب رشته خود را بر اساس گروه آزمایشی که در آن کنکور داده اند، انجام دهند. معمولاً دانشگاه های برتر در تکمیل ظرفیت، کمتر اعلام ظرفیت می کنند و طبیعتاً بعد از سنجش و جذب داوطلبان در آزمون دکتری، ظرفیت آن ها پر می شود. اما این بدین معنا نیست که دانشگاه های خوب ظرفیتی برای تکمیل ظرفیت نخواهند داشت. پس امیدتان را از دست ندهید، صندلی هایی برخی از دانشگاه های برتر و رشته های پر طرفدار نیز در برخی از سال ها، خالی می ماند! بعد از پذیرش متقاضیان تکمیل ظرفیت دکتری سراسری  98، می بایست خود را برای مرحله دوم آزمون که مصاحبه است، آماده کنند و ممکن است مسیر، کمی برای داوطلبان پذیرفته شده در مرحله اول دشوار شود. چرا که این گونه داوطلبان از طریق تکمیل ظرفیت دکتری و نه آزمون دکتری وارد مرحله بعد شده اند. هر چند داشتن فاکتورهای اصلی برای مصاحبه دکتری سراسری از شروط اصلی برای پذیرش و ورود به مقطع دکتری خواهد بود. ظرفیت ها نیز به نسبت ظرفیت های پذیرش از طریق آزمون سراسری  کمتر می شود و معمولاً داوطلبان دارای تراز بهتر شانس بیشتری برای قبولی خواهند داشت. داوطلبانی که در تکمیل ظرفیت دکتری پذیرفته می شوند، می بایست در دانشگاه و رشته جدید ثبت نام نمایند و قبولی قبلی آنها لغو می گردد. در نهایت پس از بررسی تکمیل ظرفیت دکتری سراسری 98 ، پیشنهاد می کنیم سری هم به مقاله اعلام نتایج تکمیل ظرفیت دکتری 98 بزنید.


2 دیدگاه در “تکمیل ظرفیت دکتری سراسری 98

  1. majd گفت:

    من داراي مدرك ارشد مهندسي معماري مي باشم ولي شديدا علاقه به تحصيل در رشته دكتري روانشناسي هستم چكار كنم؟

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      در دفترچه ثبت نام آزمون دکتری ، بخشی تحت عنوان رشته هایی که فارغ التحصیلان آن می توانند در رشته روانشناسی شرکت کنند ، درج شده است که رشته مهندسی معماری جزو این رشته ها نیست. یکی از راه ها این است که در مقطع ارشد روانشناسی را خوانده و سپس در مقطع دکتری ادامه تحصیل دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *