رشد و توسعه ی فردی

تفاوت های فرهنگی






 

تفاوت های فرهنگی

طبیعت سرشار از تفاوت ها است و جوامع مختلف هم ویژگی های منحصر به فرد خودشان را دارند. این ویژگی ها منجر به تفاوت های فرهنگی شده اند.

فرهنگ به معنای هنجارها و رفتارهای اجتماعی در یک جامعه است. مردم با فرهنگ زندگی می کنند و سبک زندگی، رفتارها و عادت هایشان متأثر از مسائل فرهنگی است. باورهای مذهبی، سنت ها، هنر، عادات، اخلاقیات، آداب و رسوم مختلف و…از جمله مؤلفه هایی هستند که یک فرهنگ را می سازند.

از آنجایی که مؤلفه هایی که به آن ها اشاره کردیم در جوامع و کشورهای مختلف متفاوتند، تفاوت های فرهنگی پدیده عجیبی نیست. حتی در یک کشور هم، ساکنان شهرهای مختلف فرهنگ مخصوص به خودشان را دارند و مذاهب و قومیت های مختلف منجر به تفاوت های فرهنگی می شوند.

مثال هایی از تفاوت های فرهنگی

آدم هایی که اهل سفر باشند تفاوت های فرهنگی را بیشتر و بهتر از بقیه درک می کنند. به عنوان مثال ساکنین قاره آسیا با مردمان قاره آمریکا متفاوت هستند و در این دو قاره هم هر کشور آداب و رسوم مخصوص به خودش را دارد.

ویلیام کاودیل (William caudill) با پژوهش های بسیار گسترده ای تلاش کرد که فرهنگ شرق و غرب را با همدیگر مقایسه کند. او در آزمایشی کودکان ژاپنی و کودکان آمریکایی را مورد مطالعه قرار داد. و به این نتیجه رسید که کودکان آمریکایی زودتر از کودکان ژاپنی حرکت های فیزیکی و بازی و صحبت کردن را شروع می کنند.

کاودیل تفاوت های فرهنگی را دلیل اصلی این تفاوت می داند. مادران آمریکایی فرزندان خودشان را به صحبت کردن و تحرک تشویق می کنند،  در حالی که مادران ژاپنی بیشتر اصرار دارند که کودکان آرام و مؤدب و بی سر و صدا باشند.

احترام به تفاوت های فرهنگی

تجربه نشان داده که هر چقدر احترام به تفاوت های فرهنگی بیشتر شود، صلح و توسعه در جهان بیشتر می شود. وقتی افراد به تفاوت های فرهنگی احترام می گذارند، امکان تعامل، گفت و گو و همکاری به وجود می آید. بی توجهی به تفاوت های فرهنگی و عدم احترام به آن ها موجب تعارض، درگیری و حتی جنگ می شود.

تنوع فرهنگی

سازمان جهانی یونسکو در نوامبر سال 2001، بیانیه ای با موضوع تنوع فرهنگی صادر کرد. و 21 ماه می را روز تنوع فرهنگی نام گذاری کرد. این نام گذاری به علت اهمیت گفتمان فرهنگی در جهت صلح و توسعه انجام گرفت. امروزه اکثر کشورهای جهان به دنبال برقراری روابط سالم و صلح آمیز از طریق احترام به تفاوت های فرهنگی هستند.

تفاوت ها بدون شک ما را از همدیگر متمایز می کنند، اما نباید فراموش کنیم که همه ما انسان هستیم و فرهنگ ها و عادت های متفاوت نباید موجب تنش و درگیری در میان ما بشوند. ما حتی می توانیم با تبادل های فرهنگی به همدیگر نزدیک تر شویم و همکاری های تأثیر گذاری انجام دهیم.

در ادامه مطالعه مقاله تفاوت های فردی را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه تفاوت های فرهنگی می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *