کودک

تست هوش کودکان

تست هوش کودکان

تست هوش کودکان

آیا تاکنون از خود سؤال کرده اید که هوش چیست؟ فیلسوف مشهوری به نام افلاطون سال ها پیش یعنی در حدود 2000 سال قبل در کتابی معروف به اسم جمهوریت از هوش تحت عنوان برای تعیین جایگاه اجتماعی و سیاسی افراد زیاد می کند. در مجموع می توان هوش را برچسبی کلی از مجموعه ای از فرایندها دانست که از رفتار ظاهری و آشکار مردم جامعه دریافت می شود و استعداد و توانایی اشخاص جهت درک امور یادگیری را شامل می شود. موضوع قابل ذکر دیگر این که هوش در سه دسته هوش اجتماعی، عینی و انتزاعی قرار می گیرد. اما در این میان شاید این سؤال نیز به ذهن شما برسد که آیا هوش برای افراد و سنین مختلف قابل اندازه گیری و سنجش است؟ در جواب باید عرض کنیم بله به کمک استفاده از تست هوش این امر ممکن است. تست هوش یا همان IQ) intelligence Quotient) به شاخصی مهم جهت ارزیابی و سنجش توانایی ها و استعدادهای ذهنی مردم جامعه اطلاق می شود. برنامه ریزی و طراحی تست هوش به شکلی است که عدد 100 وضعیت و حالت نرمال و طبیعی یک شخص را نشان می دهد. همان گونه که در بالا گفتیم تست هوش برای تمامی سنین مورد استفاده قرار می گیرد و هر کدام برای رده سنی خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. در این مقاله به طرز انحصاری در رابطه با تست هوش کودکان با شما بحث می کنیم. پس ما را همراهی کنید تا اطلاعات کافی را در رابطه با تست هوش کودکان به دست آورید.

 

زمان مناسب برای انجام تست هوش کودکان

تست هوش کودکان برای کودکان در سنین مختلفی طراحی و اجرا می گردد در میان انواع تست هوش کودکان می توان از تست هوش کودکان 4 ساله، تست هوش کودکان 7 ساله، تست هوش کودکان 5 ساله و تست هوش کودکان 6 ساله یاد کرد. تصور شمار زیادی از والدین بر این است که فرزند یا کودک آن ها تیز هوش است. هر چند که این موضوع ممکن است از علاقه و محبت پدر و مادر به کودک خود نشأت بگیرد. اما در حقیقت این والدین هستند که شناخت کافی را از کودک خود دارند و از نقاط ضعف و قوت وی آگاه هستند. در این مورد نیز والدین میتوانند از مشاوره خانواده کمک بگیرند. در نتیجه، بهتر است که افراد کارشناس و متخصص در زمینه ارزیابی هوش کودکان مانند مشاوره کودک و اشخاصی که تست هوش کودکان را انجام می دهند در ابتدای شروع کار و قبل از اجرای تست هوش کودکان بر روی کودک مورد نظر صحبت ها و مشاوره های لازم را با والدین کودک صورت دهند.

و به در نظر گرفتن مهارت ها و سبک یادگیری کودکان در محیط و فضای غیر آزمایشگاهی بپردازند. زیرا امکان دارد که کودکی با عملکرد فوق العاده عالی در شرایط عادی و یا در منزل به علت ترس جدا شدن از والدین و یا استرس و اضطراب عملکرد چندان خوب و مناسبی را در زمان برگزاری تست هوش کودکان از خود نشان می دهد به عقیده سیلور من در صورتی که والدین احساس می کنند کودکشان نابغه است بهترین حالت این است که تا پیش از 9 سالگی به اجرای آزمون هوش برای کودک اقدام نمایند. این موضوع از آنجایی نشأت می گیرد که تست های هوش مخصوص کودکان نمی توانند عملکرد دقیق هوشی کودک را تا بعد از سن 9 سالگی اندازه بگیرند و در صورت نابغه بودن کودک بهتر است هوش و استعداد وی تا پیش از سن 9 سالگی مورد ارزیابی واقع شود تا بدین ترتیب نتایج بهتر و قابل اعتمادتری به دست بیاید. همچنین میتوان از سبک های فرزندپروری نیز استفاده کرد.

آیا اطلاع از بهره هوشی برای کودک لازم است؟

کارشناسان و متخصصان امر بر این عقیده هستند که کودکان هیچ نیازی به اطلاع از بهره هوشی خود ندارند. به عبارت دیگر، حداقل تا وقتی که کودک به درک درست و صحیحی از معنا و مفهوم بهره هوشی خود نرسد. بهتر است به جای عدد دادن به کودک به توضیح مفهوم کلی برای وی بپردازیم و به وی در شناخت بهترین متدهای یادگیری کمک کنید. اغلب کودکانی که از بهره هوشی خود مطلع هستند به خیال تیز هوش بودن هیچ تلاش خاصی برای پیشرفت در زمینه تحصیلی نمی کنند و به مراتب افت تحصیلی در بین آن ها رایج است. حتی شماری از افراد بر این باور هستند که تیزهوشی به تمرین و تلاش نیاز چندانی ندارد و نیرو و توانی ذاتی و خدادادی محسوب می شود. در صورتی که هیچ فرد نابغه و تیزهوشی بدون تلاش و تمرین هیچ موفقیتی را به دست نمی آورد. البته در نظر گرفتن نکات تربیتی کودکان نیز اهمیت ویژه ای دارد

نمونه ای از تست هوش کودکان

تست هوش ریون تستی است که کاربرد آن هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان است. ترتیب سؤالات مطرح شده در ورژن مختص کودکان این آزمون برای کودکان بین سنین 5 الی 9 سال است. ترتیب سؤال های مطرح شده به صورتی است که سؤال ها از ساده شروع می شوند و کم کم مشکل تر می شوند. تست هوش ریون به شکل تصویری است و شما امکان تفسیر سؤالات را همانند یک بازی برای فرزند خود دارید از کودک خود درخواست کنید که هر یک از تصاویر به شکل یک پازل بنگرد و تلاش کند که تکه گم شده را از میان تکه های موجود در سؤال بیابد. زمان در نظر گرفته شده برای کودک جهت پاسخ دهی به این سؤال سی دقیقه برابر با نیم ساعت است. در انتها با شیوه ای که در بخش انتهایی این مطلب ذکر شده است هوش کودکتان را مورد ارزیابی و سنجش قرار دهید.
در پایان مقاله تست هوش کودکان پیشنهاد می‌کنیم به مقاله تربیت کودک هم سر بزنید.
در صورت نیاز به کسب اطلاعاتی بیشتر در رابطه با تست هوش کودکان با مشاوران تحصیلی آیدانتیو تماس حاصل فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *